به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله مهدی هادوی تهرانی امروز، هفتم خردادماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه اسراء گفت: در آیه اول این سوره به معراج پیامبر از مسجدالحرام به مسجدالاقصی اشاره کرده است تا برخی از آیات خود را به ایشان نشان دهد؛ آنچه در این سوره آمده سیر زمینی پیامبر است ولی سیر آسمانی پیامبر(ص) در سوره نجم آمده است. وی افزود: در این سفر پیامبر همراه با جبرئیل سوار بر مرکبی به نام براق سیر داده می شود؛ در آنجا حضرت دیداری از اماکن مقدس مسجدالاقصی دارند و بخش دوم این سیر، آسمانی است که حضرت جبرئیل را در هیبت اصلی خود دید و حضرت تا اندازه قاب قوسین بالا رفت که جبرئیل هم توان همراهی نداشت.
هادوی تهرانی با بیان اینکه روایات در مورد اصل معراج، متواتر میان شیعه و سنی است اگرچه در مواردی که پیامبر دیدهاند، اختلاف وجود دارد؛ بیان کرد: این سؤال وجود دارد که معراج فقط روحانی بود یا جسمانی و روحی با هم؟ که برخی مفسران معتقدند که حضرت این مسایل را خواب دیده است و برخی این نظر را قبول ندارند و معتقدند حتما معراج با روح و جسم آن حضرت صورت گرفته است.
استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به برخی شبهات در مورد معراج از جمله مسئله تنفس حضرت در آسمان به علت نبود اکسیژن عنوان کرد: در پاسخ به این مسئله موضوع اعجاز از سوی مفسران از جمله در تفسیر نمونه مطرح شده است؛ ولی نکته مهم در این بحث، آن است که مگر ملائکه الهی در کره خاصی هستند و یا بهشت و جهنم نیز در برخی کرات قرار دارد؟ این مسایل با اعتقادات کلامی ما سازگار نیست همچنین خداوند برخلاف نظر فرقه مجسمه، جسم نیست و مکان ندارد که پیامبر بخواهد تا قاب قوسین به او نزدیک شود.
هادوی تهرانی ادامه داد: معراج، سیر در آسمان مادی و کرات دیگر نیست بلکه به تعبیر علامه تعابیر تمثیلی و برای تقریب به ذهن است لذا اشتباهی که برخی کردهاند این است که گفتهاند اگر بگوییم سیر معنوی بوده است پس در خواب رخ داده است در حالی که حقانیت معنا والاتر از دنیاست.
وی با بیان اینکه گاهی ما در خواب روزنه به عالم معنا مییابیم و رؤیای صادقه برای ما رخ میدهد افزود: این رؤیا برای آن است که گاهی متوجه عالم معنا شویم ولی چون ما تفکر و تعقل نداریم نمی توانیم آن را درک کنیم ولی کسانی که اهل عالم معنا هستند از خواب میگذرند و در بیداری حقایقی را میبینند چه رسد به فردی مانند پیامبر که امام علی خود را غلام او میدانست و این فرمایش تعارف نیست و این وجود مبارک، معراج داده شده است.
وی با تاکید بر اینکه سیر پیامبر(ص) واقعی و معنوی است نه اینکه در خواب رخ داده باشد افزود: حضرت نوح با آن همه عمر طولانی خود نتوانسته است به جایگاهی که پیامبر(ص) رسیده است برسد.
هادوی تهرانی افزود: برخی انبیاء از خداوند درخواستهایی داشتند که برخی اجابت شد و برخی مانند موسی(ع) مبنی بر مشاهده، اجابت نشده است ولی پیامبر(ص) عبدالله بود و خواستی در برابر خواست خدا حتی در مسئله معراج نداشت زیرا آنقدر حجب و حیاء داشت که به صراحت از خدا چیزی نمیخواست.