شرایط روزه‌داری در افراد دارای بیماری‌های کلیه
کد خبر: 3604213
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴
افشار تشریح کرد:

شرایط روزه‌داری در افراد دارای بیماری‌های کلیه

گروه سلامت: یک فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری شرایط روزه داری در برخی بیماران کلیوی را تشریح کرد.

رضا افشار فوق تخصص نفرولوژی(کلیه و مجاری ادراری) بیمارستان مصطفی خمینی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بیان شرایط روزه‌داری در افراد دارای بیماری‌های کلیوی پرداخت.

وی تصریح کرد: بیماری‌های کلیوی طیف وسیعی از بیماری‌ها را شامل می‌شود که روزه داری در برخی از آنها با رعایت برخی شرایط پزشکی بلامانع و برخی دیگر بسیار خطرناک است.

افشار عنوان کرد: آن‌دسته از بیماران کلیوی که دچار نارسایی هستند، کلیه‌های آنها کم‌کار شده و کمتر از 60 درصد طبیعی کار می‌کند به هیچ عنوان نباید روزه بگیرند.

وی ادامه داد: دسته دوم از افرادی که کلیه آنها سنگ ساز دائمی بوده و به صورت متناوب سالی 1 تا دو سنگ در کلیه آنها وجود دارد یا بعضا دارای بیماری‌های مادرزادی هستند در این فصل ها هم در فصول گرم که آب بدن آنها از دست می‌رود نیز نباید روزه بگیرند.

این نفرولوژیست بیان کرد: یک دسته از بیماران هستند که اصطلاحا به آنان بیماران در معرض خطر می‌گوییم، مانند افراد دیابتی که خود دیابت به صورت بالقوه علت نارسایی کلیه است؛ یا بیماران دچار فشار خون بالا این افراد بسته به اینکه میزان قند و فشار آنها چه اندازه بوده و چه داروهایی مصرف می‌کنند با شروط خاصی به این افرد اجازه روزه‌داری داده می‌شود.

وی تصریح کرد: افرادی که در معرض خطر هستند باید در فاصله افطار تا سحر مصرف مایعات آنها افزایش یابد هیچ نوشیدنی هم جای آب را نمی‌گیرد، چای و آبمیوه جای آب را نمی‌گیرد، این افراد افطارشان را با آب ولرم آغاز و سپس در طول شب آب فراوان بنوشند تا آب زیادی وارد خونشان شده و غلظت خون برطرف شود و دوباره خون و ادرار آنها رقیق شود.

افشار هشدار داد: افراد باید از مصرف غذای پر نمک و شور که موجب تشنگی و غلیظ شدن خون می‌شود همچنین غذاهای آماده حتما اجتناب کنند، افراد در معرض خطر در ساعات گرم در حین روزه‌داری بیرون از منزل یا محل کار نرفته و خود را در معرض آفتاب قرار ندهند، این افراد ترجیحا باید استراحت کنند تا تعریق آنها به حداقل برسد.

وی یادآور شد: در رابطه با افرادی که کلیه آنها شن ساز است؛ مانند افراد دارای کلیه سنگ ساز که به صورت مداوم کلیه آنها شن تولید می‌کند و دفع دارند این افراد هم صلاح نیست روزه بگیرند.

captcha