گردو‌های ارتکند به کام فعالیت‌های قرآنی طلبه آتش به اختیار
کد خبر: 3604993
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۳
ایکنا گزارش می‌دهد؛

گردو‌های ارتکند به کام فعالیت‌های قرآنی طلبه آتش به اختیار

گروه شهرستان‌ها: اُرتکند، روستای محرومی در دل کوهستان‌‌های کلات است با درختان گردوی برافراشته که به یمن برکت و زحمتی که باغداران صادق و سالم می‌کشند، سهمی هم از این خوان پرنعمت به فعالیت‌های قرآنی طلبه آتش به اختیار تخصیص می‌یابد تا پیوند دهنده چند روستای محروم مالی، اما مترقی قرآنی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آنجا که کار و فعالیت با دغدغه، تلاش و اخلاص انجام شود، بی شک در همراهی مردم اثرگذار خواهد بود و حتما اثر خود را در قلب‌های حق‌گرا می‌گذارد، کار تبلیغی ـ قرآنی روحانی روستای اُرتکند نیز از همین فعالیت‌هاست، او با دغدغه پای در میدان تبلیغ گذاشته تا از دریای معارف قرآن جرعه‌ای را به روستای محروم خود ببرد، روستایی که درآمدش با گردوهایی است که از دست‌رنج کشاورزان زحمت‌کش به دست می‌آید.
حجت‌الاسلام محمد جمعه‌زاده، طلبه و مبلغ روستای اُرتکند از توابع شهرستان کلات است که با عزمی جدی برای فعالیت فرهنگی آن هم با محوریت کار قرآنی پس از تحصیل در حوزه علمیه به روستای خود بازگشته و فعالیت خود را آغاز کرده است، طی حدود پنج سال فعالیت تبلیغی و کار قرآنی به عنوان فعال برجسته قرآنی نه تنها در روستای اُرتکند بلکه در سطح شهرستان کلات شناخته می‌شود و هرکس، از هر قشری او را به عنوان فرد قرآنی شهرستان کلات معرفی می‌کند.
اُرتکند؛ روستایی محروم و قرآنی در دل کوهستان 
در ادامه شناسایی و معرفی ظرفیت‌های قرآنی شهرستان‌ها به روستای قرآنی اُرتکند رفتیم تا کار و تلاش این طلبه در زمینه کشاورزی و تبلیغ معارف اسلامی و قرآنی را از نزدیک ببینیم، برای رسیدن به مقصود خود باید مسافتی طولانی را میان کوه‌ها طی کرده و به روستای اُرتکند می‌رفتیم که یکی از مناظر زیبای طبیعی و قطب گردشگری استان را در خود جای داده اما در عین حال یک روستای کوچک و محروم است.
طلبه‌ای کشاورز اما قرآنی در روستایی محروم/ گردوها نیز وقف کار قرآنی شدند
پس از طی مسیری پر پیچ‌وخم به روستا رسیدیم، منزلش همان ابتدای روستا بود؛ حجت‌الاسلام جمعه‌زاده، روحانی و فعال قرآنی این روستای محروم و کوچک در دل کوه‌های زیبای شهرستان کلات است، وی پس از تحصیل در حوزه‌های علمیه کلات و مشهد به روستای خود بازگشته و علاوه بر کار تبلیغ و تربیت دینی و قرآنی، فعالیت و تلاش در زمینه کشاورزی را نیز ادامه می‌دهد.
شوق تبلیغ، طلبه قرآنی را به وطن برمی‌گرداند
حجت‌الاسلام جمعه‌زاده در گفت‌وگو با ایکنا ضمن اشاره به سابقه تحصیلی و کار خود عنوان کرد: متولد سال 1359 در همین روستای اُرتکند هستم، در نوجوانی به توصیه پدر و بدون پیش‌زمینه ذهنی به حوزه علمیه کلات رفتم و تحصیلات حوزوی را تا پایان سطح یک در آنجا گذراندم، تحصیل در حوزه باعث شد تا به صورت عجیب جذب مباحث دینی شوم به طوری که همه فعالیت‌های زندگی من یک طرف و تحصیل در حوزه طرف دیگر ماجرا قرار داشت. برای من فضای تحصیل در حوزه علمیه قابل قیاس با هیچ فضایی نبود.
وی بیان کرد: بعد از آن به مشهد رفتم و تا اواخر سطح دو را در حوزه‌های علمیه مشهد تحصیل کردم، با توجه به علاقه‌ای که در زمینه تبلیغ به خصوص در مناطق محروم محل زندگی خود داشتم، فکر کردم دیگر وقت آن رسیده تا به روستای خود برگردم و کار تبلیغ را آغاز کنم.
محرومیت قرآنی در روستا و ایده تأسیس خانه قرآن
وی ادامه داد: با بازگشت به روستا و شروع فعالیت تبلیغی به کمبود فعالیت در عرصه قرآن پی بردم و این موضوع در سطح کل شهرستان نیز از یک محرومیت بارزی حکایت داشت، به همین دلیل تصمیم به راه‌اندازی خانه قرآن در روستا گرفته و کار پیگیری و دریافت مجوز آن، حدود پنج سال قبل انجام شد.
طلبه‌ای کشاورز اما قرآنی در روستایی محروم/ گردوها نیز وقف کار قرآنی شدند
حجت‌الاسلام جمعه‌زاده با بیان اینکه محرومیت کار قرآنی باعث انگیزه بیشتر برای فعالیت قرآنی در روستا شد، افزود: در ابتدا، فعالیت قرآنی خانه قرآن روستای اُرتکند با برنامه روخوانی و روانخوانی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان همراه بود و بعد از آن نیز در زمینه حفظ آیات قرآن شروع به فعالیت کردم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه روستای اُرتکند در میان چند روستای محروم قرار دارد، تصمیم گرفتم تا فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی خود را با محوریت کار قرآنی در چهار روستای محروم و همجوار این روستا پیگیری کنم.
فعالیت تبلیغی و قرآنی در مناطق محروم همجوار
حجت‌الاسلام جمعه‌زاده با اشاره به فعالیت خود در طرح تبلیغی هجرت، عنوان کرد: من با همین طرح در روستای اُرتکند فعالیت می‌کردم و برای گسترش فعالیت در سایر روستا‌ها قوانین طرح و استقرار دائمی در روستای خودمان باعث شد تا مشکلاتی در زمینه فعالیت تبلیغی سایر روستاها به وجود آید اما با پیگیری مسئولان و البته مسئله نبود روحانی در این روستا‌ها ادامه فعالیت در مناطق محروم نزدیک به اُرتکند محقق شد.
وی اظهار کرد: با حضور در روستاهای محروم علاوه بر پیگیری مسائل فرهنگی، اجتماعی به ادامه فعالیت قرآنی در بین روستاهای مورد نظر پرداختیم که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به حضور هفته‌ای دو مرتبه در مدارس این روستا و آموزش‌های قرآنی اشاره کرد.
از وی علت شاخص بودن فعالیت‌هایش در سطح شهرستان کلات را جویا شدیم، حجت‌الاسلام جمعه‌زاده گفت: البته دوستان به بنده لطف دارند، اما علت به وجود آمدن چنین شرایطی همان فعالیت‌های پنج سال گذشته‌ است که در پی آن اردوها و طرح‌های قرآنی مختلفی بین قرآن‌آموزان شهرستان کلات به کمک مؤسسه قرآنی صراط مشهد اجرا شد.
استعدایابی قرآنی در سطح شهرستان کلات 
روحانی روستای اُرتکند با اشاره به گسترش فعالیت‌های قرآنی با محوریت استعدادیابی در سطح شهرستان کلات، بیان کرد: با برگزاری چند برنامه و اردوی قرآنی در روستاهای شهرستان کلات، برنامه‌ای با همکاری مؤسسه قرآنی صراط مشهد ترتیب داده شد تا از این طریق به کشف و آموزش استعدادهای قرآنی شهرستان کلات پرداخته شود.
طلبه‌ای کشاورز اما قرآنی در روستایی محروم/ گردوها نیز وقف کار قرآنی شدند
وی در ادامه گفت: با هدف شرکت نوجوانان قرآنی شهرستان کلات در طرح ملی تلاوت، تمام مدارس کلات را مورد گزینش قرآنی قرار دادیم و در این میان 80 نفر را در طرح ملی و آموزش‌های مؤسسه صراط ثبت‌نام کردیم که در نتیجه هشت نفر در آزمون طرح ملی تلاوت قبول شدند، در ادامه قرار شد تا با توجه به بعد مسافت، طرح ملی از طریق آموزش مجازی انجام شود که متأسفانه این کار به نتیجه نرسید، البته ما یک ارزشیابی دیگر نیز بین دانش‌آموزان شهرستان کلات انجام دادیم که در این نوبت نیز چهار نفر در آزمون طرح ملی تلاوت پذیرش شدند.
حجت‌الاسلام جمعه‌زاده افزود: با این روش بخشی از فعالیت‌های قرآنی به مردم شهرستان کلات نشان داده شد و پس از آن سفری زیارتی به کربلا برای خانواده‌های قرآن‌آموزان ترتیب داده شد، این آشنایی و همراهی خانواده‌های مختلف از مردم شهرستان کلات به گسترش فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی کمک کرد.
وی ادامه داد: هم‌اکنون نیز هر یک از قرآن‌آموزان ما در خانه قرآن روستای اُرتکند و حتی سایر نقاط شهرستان کلات به عنوان یک فعال قرآنی و فرهنگی، برنامه‌های مورد نظر خود و خانه قرآن را ادامه می‌دهند و تعدادی از استعدادها نیز کار قرائت قرآن را پیگیری می‌کنند.
جلوه فعالیت قرآنی، جذب کمک‌های مردمی را در پی داشت
حجت‌الاسلام جمعه‌زاده با اشاره به کمک‌های مردمی در زمینه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی، اظهار کرد: با نمود هرچه بیشتر فعالیت‌های قرآنی در سطح روستا، مردم تصمیم به حمایت از این برنامه‌ها گرفتند و در این مورد 14 درخت گردو را برای تأمین هزینه فعالیت‌های قرآنی اهدا کردند که ما در نظر داریم با تجمیع این درخت‌ها و تبدیل به احسن، یک وقف قرآنی را به ثبت برسانیم.
وی ابراز کرد: البته ما در زمان دریافت کمک‌های مردمی این اولویت را اعلام کردیم که کار ما فرهنگی خواهد بود ولی در زمینه کار فرهنگی اولویت را به فعالیت‌های قرآنی خواهیم داد و از مسیر دریافت کمک‌های مردمی و همیاری اهالی روستا، بسیاری از اقدامات فرهنگی و اجتماعی از جمله کمک به ترک اعتیاد جوانان و کمک‌هزینه‌هایی برای ازدواج جوانان را پیگیری کرده‌ایم.
حجت‌الاسلام جمعه‌زاده با اشاره به سایر کمک‌های مردمی در زمینه فعالیت‌های قرآنی روستای اُرتکند و شهرستان کلات، اضافه کرد: البته حدود سه هزار متر زمین نیز از طرف اهالی به برنامه‌های قرآنی اهدا شده است که متأسفانه با مشکلات ثبت سند همراه است و امیدواریم این مسائل نیز حل شود.
نباید نسبت به پشتیبانی از کار قرآنی بی‌تفاوت بود
وی با بیان اینکه فیتیله کار قرآنی در چند سال اخیر پایین آمده است، ادامه داد: علت کمرنگ شدن فعالیت‌های قرآنی در سال‌های اخیر، بودجه کم در این بخش است که انگیزه کار در زمینه کار قرآنی را کم می‌کند؛ اگر چه معتقد هستم اگر کار با اعتقاد و جدیت پیگیری شود، مانعی نخواهد بود و در واقع ایمان کار را پیش می‌برد، اما نباید نسبت به پشتیبانی فعالیت‌های قرآنی بی‌تفاوت بود، در سال‌های اخیر کار قرآنی به سختی انجام می‌شد.
حجت‌الاسلام جمعه‌زاده گفت: باید با یک نگاه تربیتی که نتیجه آن، رشد فرزندان صالح برای خدمت در جامعه است را در نظر داشته باشیم و این نوع نگاه باید اساس کار یک طلبه باشد یعنی یک طلبه اساس کار خود را قرآن بداند و در این جهت عمل کند و این برنامه کامل زندگی را به مردم ارائه کند و با همین فعالیت‌ها و تربیت نیروهای فرهنگی، برای حرکت‌های ضد فرهنگی برنامه‌ریزی کرد.
وی با بیان اینکه در روستاهای محروم ظرفیت خوبی برای کار فرهنگی وجود دارد، اظهار کرد: نیاز جامعه در این بخش زیاد است اما کاری که انجام می‌شود پاسخگوی این نیاز نیست.
طلبه‌ای کشاورز اما قرآنی در روستایی محروم/ گردوها نیز وقف کار قرآنی شدند
ضعف روحانی و معلم، پیشرفت فرهنگی را دچار مشکل می‌کند
این روحانی فعال در عرصه قرآن با بیان اینکه تربیت معلم، روحانی و مربی ماهر و با اخلاص در سطح جامعه اهمیت زیادی دارد، افزود: اطلاعات کم و ضعف معلم و روحانی در جامعه پیشرفت کار فرهنگی و دینی را با مشکل مواجه می‌کند و اگر این تربیت به درستی انجام شود، تحول بسیار بزرگی در زمینه فرهنگی شاهد خواهیم بود.
حجت‌الاسلام جمعه‌زاده به درآمد خود نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر میزان حقوقی که از محل طرح هجرت واریز می‌شود که مبلغ قابل ذکری نیست، اصل درآمدم از محل کشاورزی در روستا است.
با او همراه می‌شویم تا در مزرعه پرورش نهال گردو ادامه گفت‌وگو را انجام دهیم، حجت‌الاسلام جمعه‌زاده در مسیر مزرعه به افزایش تعداد خانواده‌های روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: طی چند سال اخیر با تبدیل شدن روستا به قطب گردشگری، جمعیت مهاجر به شهر دوباره به روستا برگشته و این اتفاق خوبی در زمینه کسب و کار روستایی است.
وی در ادامه به مسجد قدیمی روستا اشاره کرد و گفت: الحمد‌لله برنامه‌ نماز و مراسمات مذهبی به خوبی و با حضور مردم در مسجد روستا برگزار می‌شود و البته در تلاش هستیم تا فضای کوچک مسجد را با خرید املاک مجاور گسترش دهیم و سازه‌ جدید با گنجایش بیشتر را بسازیم.
مردم مرا طلبه‌ای کشاورز می‌شناسند 
به مزرعه که می‌رسیم، این مبلغ قرآنی فعالیت و تلاش کشاورزی خود را شروع می‌کند، از او در خصوص فعالیت کشاورزی و تبلیغی‌اش پرسیدیم و اینگونه پاسخمان را داد: مردم مرا همین گونه می‌شناسند، حتی در سخنرانی‌ها نیز از دانسته‌های خود در زمینه کشاورزی برای کشاورزان استفاده می‌کنم، درآمدمان همین گردوهاست و الحمدلله برکت کار به زندگی‌مان سرو سامان می‌دهد. 
غروب می‌شود و ما به همراه این روحانی فعال و قرآنی، مزرعه را ترک می‌کنیم، او از همراهی مردم روستا می‌گوید و امیدوار است با پیگیری مسئولان و عزمی جدی، توسعه فرهنگی در مناطق محروم و روستایی با محوریت قرآن انجام شود، وی می‌گوید: به واسطه همین فعالیت‌های قرآنی از بسیاری فعالیت‌های ضد فرهنگی جلوگیری شده و توسعه فرهنگ ایرانی، اسلامی نمود مناسبی پیدا کرده است.
امیرحسین محبتی
captcha