ماه مبارک رمضان و حرمتی که پاس داشته نمی‌شود
کد خبر: 3605339
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۷

ماه مبارک رمضان و حرمتی که پاس داشته نمی‌شود

گروه‌ شهرستان‌ها: ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی است، تا مخلوق عهد خود را با خدای خویش محکم کند و چه راهی برای محکم کردن این عهد، بهتر از روزه‌داری. اما در چنین ماه پر فضیلتی متأسفانه شاهد هستیم که برخی حرمت‌شکنی کرده و برکات این ماه را ارج نمی‌نهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، قطعاً ماه مبارک رمضان، بهترین فرصت برای خودسازی است که علاوه بر خودسازی باید برای حفظ حرمت این ماه مبارک هم تلاش شود.
بدون شک براى شناخت عظمت، اهمیت و موقعیت ماه مبارک رمضان، باید به معارف اسلامى مراجعه کرد و بیان ثواب عبادات، اخلاقیات و انجام امور خیّر در روایات و اخبار نشانگر این موضوع است که ماه رمضان در میان تمام ایّام سال از امتیازات بسیار مهمى برخوردار است.
هرچند روزه ماه رمضان از واجبات دین اسلام شمرده شده و بر همه مسلمانان بالغ، عاقل و سالم واجب است که در این ماه، روزه بگیرند و این باور گسترده که روزه گرفتن مخصوصاً در ماه رمضان مناسب‌ترین راه برای پاک کردن گناهان است، باعث پایبندی مردم به روزه گرفتن شده است، اما در این میان برخی از افراد به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه حرمت این ماه را نادیده گرفته و در ملأعام روزه‌خواری می‌کنند.
در واقع کسانی که عمدی و بدون عذرشرعی روزه نمی‌گیرد؛ در برابر امر خدا تکبر ورزیده و نافرمانی کرده‌اند، این تکبر با غرور در برابر مخلوق خدا کاملا تفاوت دارد.
رعایت آداب ماه رمضان جزو شعائر دینی است
در همین خصوص حجت‌الاسلام سیدکاظم درافشان طباطبائی، امام‌ جمعه کاشمر در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه ماه مبارک رمضان دارای حرمت بوده که یکی از حرمت‌های ظاهری این ماه، پرهیز از گناه است، گفت: روزه‌خواری یکی از گناهانی است که جنبه حرمت‌شکنی دارد.
حجت‌الاسلام طباطبایی رعایت آداب این ماه را جزو شعائر دینی دانست و افزود: تعظیم شعائر دینی، نشان تقوای باطنی است که در هر انسان مسلمانی باید وجود داشته باشد.
وی با اعلام اینکه در قرآن کریم، در خصوص اصلاح جامعه، مواردی مانند تنبیه و تشویق آماده است، اظهار کرد: ارتقاء فرهنگ دینی برای تعظیم شعائر دینی از سوی مردم، اولین کاری است که باید برای جامعه مسلمان انجام داد.
خطیب جمعه کاشمر با بیان اینکه شاید افراد نتوانند روزه بگیرند، اما نباید تظاهر به روزه‌خواری بکنند، عنوان کرد: باید با فرهنگ‌سازی در حوزه دین اقدامی صورت پذیرد که مردم دستورات الهی و خط قرمزها را رعایت کنند.
وی با اشاره به اینکه برخی به حرمت روزه‌داری در این ماه، باور و اعتقاد نداشته و در ملأعام اقدام به روزه‌خواری و هنجارشکنی می‌کنند که در این خصوص باید طبق قانون تنبیه در نظر گرفت، افزود: کاشمر شهری مذهبی است و مردم پایبند به مسائل دینی هستند، اما بدون شک اگر در برابر کسانی که حرمت‌شکنی می‌کنند، کوتاه بیائیم با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد.
وی در ادامه از جوانان خواست با خودداری از روزه‌خواری حرمت ماه مبارک رمضان را نگه دارند و گفت: ماه مبارک رمضان فرصت بسیار مناسبی برای زدودن گناهان از دل، کسب ثواب و ره‌توشه برای آخرت است و مهم‌ترین سرمایه برای این کار عظیم، سخاوتمندی به همراه تقوی است.
وی با اشاره به اینکه مسلمانان در این ماه باید از روزه‌خواری در ملأعام پرهیز کنند، اظهار کرد: شایسته است با روزه‌خواران در ملأعام، برخوردهای قانونی صورت گیرد.
شروع طرح پیشگیری و مقابله با هنجارشکنی
در ادامه حجت‌الاسلام علیرضا میدانی، دادستان کاشمر در گفت‌وگو با ایکنا، از شروع طرح پیشگیری و مقابله با هنجارشکنی روزه‌خواری در ملأعام خبر داد و گفت: این طرح بسیار جامع بوده که در آن برای تمامی نهادها و مسئولان ادارات، شرح وظایفی پیش‌بینی شده است.
حجت‌الاسلام میدانی با بیان اینکه مسئولان باید در ماه مبارک رمضان وظایف ایجابی و سلبی خود را به درستی انجام دهند، افزود: باید حریم‌های شرعی و قانونی را در این ماه مبارک رعایت کرد.
وی با اشاره به اینکه طرح پیشگیری و مقابله با هنجارشکنی روزه‌خواری در ملأعام، با تأکید بر ماده 638 قانون مجازات اسلامی تدوین شده است، اظهار کرد: چون برخی با روزه‌خواری در مجامع عمومی، حرمت ماه رمضان را شکسته، طرح فوق اجرا می‌شود.
دادستان کاشمر پیشگیری از وقوع جرم و ناهنجاری‌های اجتماعی و اقدامات هنجارشکنانه، رعایت و احترام به آداب و شعائر اسلامی، دینی و اخلاقی، احیاء و اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، اعمال و اجرای قانون، تأمین امنیت مذهبی شهروندان، ایجاد رضایت‌مندی عمومی، اجرای بخشی از موازین شرعی و مذهبی در خصوص ماه مبارک رمضان، ایجاد انضباط اجتماعی و تسریع در پرونده‌های تظاهر به روزه‌خواری و ... را از جمله اهداف این طرح دانست.
وی با بیان اینکه این طرح در میادین و معابر شلوغ و پرتردد شهر، پاساژها و اماکن تجاری، تفریحی و سیاحتی، پارک‌ها و تفرجگاه‌ها، ادارات و اماکن عمومی اجرا می‌شود، بر رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده‌های ارسالی به منظور صدور و اجرای حکم افراد متخلف با رعایت سه اصل سرعت، صحت و دقت تأکید کرد.
میدانی همچنین از تعیین قاضی و شعبه ویژه به‌ منظور رسیدگی ویژه به بزه تظاهر به روزه‌خواری و مظاهر علنی فساد خبر داد و گفت: برخی از احکام متجاهرین به روزه‌خواری بر حسب مورد به صورت علنی اجرا خواهد شد.
وی با اعلام اینکه احکام افراد روزه‌خوار به‌ سرعت صادر خواهد شد، بیان کرد: طی مدت 48 ساعت، پرونده‌ها رسیدگی و صدور حکم از تاریخ وصول پرونده، صادر خواهد شد.
دادستان کاشمر شرکت در دوره‌های آموزشی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان برای برخی از محکومان را از راه‌های اعمال مجازت‌های جایگزین حبس دانست و گفت: یکی از راهکارهای حبس مجازات‌های جایگزین است که براساس آن افراد باید در نماز جمعه، جماعت و اماکن علمی به خصوص برای کسانی که سابقه‌دار هستند، حضور یابند.
تشویق و تنبیه برای صنوف مختلف
در همین خصوص سعید ایمانی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه برای صنوفی که حرمت این ماه را نگه داشته و یا با طبخ غذای بدون مجوز، حرمت‌شکنی کنند، تشویق و تنبیه در نظر گرفته شده است، افزود: لیست کشیک صنوف و واحدهای خدمت‌رسان به زائران و مسافران تهیه و اعلام شده است.
ایمانی با اشاره به اینکه همه صنوف کشیک موظف شدند تا پرده نصب کنند، گفت: صنوفی که این موضوع را رعایت نکنند، طی 24 ساعت اعمال قانون خواهند شد.
وی با اعلام اینکه صنوف ضروری در نقاطی که احساس نیاز می‌شود در ایام ماه مبارک باز خواهند بود، افزود: تمامی نانوایی‌ها شهرستان کاشمر شیفت‌بندی شده‌اند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر با بیان اینکه در روز اصناف، از واحدهایی که همکاری لازم را انجام داده‌اند، تقدیر شده و تشویق لازم را هم انجام خواهیم داد، گفت: یک واحد به‌عنوان نمونه اعلام خواهد شد.
حبس از 10 تا دو ماه برای هنجارشکنان ماه رمضان
در ادامه رئیس اداره دادگستری کاشمر با بیان اینکه کاشمر شهری مذهبی هست و روزه‌خواری شایع نیست اما در برخی مواقع شاهد هنجارشکنی‌هایی هستیم، گفت: قطعأ با کسانی که بخواهند در ایام ماه رمضان هنجارشکنی کنند، برخورد می شود.
قانعی با اشاره به اینکه پیشگیری‌ها باید اجتماعی و آموزشی باشد و فرد متخلف از رفتار ناپسند خود مطلع شود، افزود: متأسفانه اغلب از سوی جوانان و معتادان شاهد ناهنجاری‌هایی در سطح شهر هستیم.
وی با اعلام اینکه نحوه برخورد با متخلفان بسیار مهم است و باید به‌گونه‌ای باشد که نتیجه مثبتی بگذارد، اظهار کرد: نباید به‌گونه‌ای برخورد شود که از دین‌ گریزان شوند.
رئیس دادگستری کاشمر با بیان اینکه برخی افراد زیاد مقید به رعایت شعائر اسلامی نیستند، بیان کرد: روزه‌خواری جرم تعزیری هست و در بین قضات اجماع است.
وی با اشاره به اینکه هرچند جرمی به‌عنوان روزه‌خواری که بخواهیم مجازات کنیم نداریم ولی بر اساس ماده 638 قانون مجازات اسلامی کسانی که علناً در معابر و حضور مردم، تظاهر به عمل حرامی کنند به حبس از 10 تا دو ماه و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شوند.
در پایان
بر اساس این گزارش باید تأکید کرد عمل روزه‌خواری رفتاری خلاف و ناپسند است و حتی افرادی که عذر شرعی دارند باید حرمت روزه‌داران را حفظ کنند. البته تعابیر «علنا»، «معابر عمومی» و «عملی که عفت عمومی را جریحه‌دار کند» در قانون مجازات جای بحث و بررسی بسیاری دارد اما به طور خلاصه باید گفت رفتاری که جامعه آن‌ را ناپسند می‌داند، نباید رخ دهد.
پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «کسی که حسن و کار خیری انجام دهد و آن را از غیر خدا پنهان دارد، عملش 70 برابر می‌شود نسبت به کسی که عمل حسنه‌ای را آشکار می‌سازد. کسی هم که مرتکب گناهی می‌شود، اگر آن را فاش و آشکار کند، مورد غضب خدا واقع می‌شود اما اگر آن را پنهان داشت، آمرزیده خواهد شد».
بنابراین دلیل حرمت روزه‌خواری و تظاهر به آن، حرمت‌شکنی احکام الهی است. بر این اساس، در بحث جرم روزه‌خواری باید به عنصر معنوی جرم نیز توجه ویژه شود زیرا باید فرق باشد بین فردی که از سر بیماری و ناتوانی ممکن است مجبور به روزه‌خواری در ملأعام شود با فردی که بدون داشتن عذر موجه این عمل را در ملأعام انجام می‌دهد و سبب حرمت‌شکنی احکام الهی می‌شود.
captcha