چرا برای نام امام خمینی(ره) سه صلوات می‌فرستیم
کد خبر: 3605480
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
قرائتی در حرم رضوی عنوان کرد:

چرا برای نام امام خمینی(ره) سه صلوات می‌فرستیم

گروه معارف: حجت‌الاسلام قرائتی در توضیح اینکه چرا برای نام امام خمینی(ره) سه صلوات فرستاده می شود، اظهار کرد: شاه گفت اسم امام را نبرید، ما هم گفتیم به کوری چشم شاه برای اسم امام سه صلوات می‌فرستیم؛ این صلوات‌ها بار تهاجمی دارد نه اینکه امام از پیامبر(ص) بالاتر باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، معلم تفسیر قرآن، شب گذشته، 10 خردادماه در ادامه سلسله جلسات درس‌هایی از قرآن با موضوع امام زمان(عج) که در صحن جامع رضوی برگزار شد، با اشاره به آیه 196 سوره بقره، درباره امام زمان(عج) بیان کرد: در آیه 27 سوره حج «وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ ...، و در ميان مردم براى [اداى] حج بانگ برآور تا ... به سوى تو روى آورند»، خداوند به حضرت ابراهیم می‌فرماید حج را اعلام کن و فریاد بزن تا مردم سوی تو بیایند؛ این معنای همان روایت است که می‌فرماید «تمام حج دیدار امام» است.
حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه طبق روایت، نماز با حضور امام به پا داشته می‌شود، ادامه داد: در آیه 31 سوره اعراف میخوانیم که «... خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ ...، زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد، با خود بردارید»؛ زینت مسجد هم پیشنماز مسجد است و اگر پیشنماز خوب باشد، مسجد خراب هم آباد می‌شود، بنابراین با حضور امام است که نمازهای ما نماز واقعی می‌شود.
وی با اشاره به روایتی دیگر درباره اینکه پرداخت زکات هم با حضور امام محقق می‌شود، افزود: در روایت داریم که اگر مردم زکات بدهند هیچ فقیری روی زمین نمی‌ماند؛ الان تقریبا پنج تا 10 درصد زکات می‌دهند اما با حضور امام، زکات‌ها پرداخت می‌شود و هیچ فقیری روی زمین نمی‌ماند.
پرداخت خمس، یک کار عقلایی است
این معلم تفسیر قرآن به این سئوال که چرا باید زکات، خمس، سهم امام و ... را پرداخت کرد، اشاره و در توضیح بیان کرد: آیا این عقلایی نیست که 80 درصد پول را با اختیار خودت که هم گناه می‌کنی، هم هوا و هوس داری و ... خرج کنی و 20 درصد آن را به مراجعی که از روی هوس تصمیم نمی‌گیرند بدهی تا خرج کنند؟
وی با اشاره به افرادی که خمس، زکات، سهم امام و ... نمی‌پردازند، گفت: اگر کسی سهم امام نمی دهد چطور رویش می‌شود برای حضرت زهرا(س) گریه کند؟ می‌گوید گریه می‌کنم چون حق حضرت زهرا(س) را خوردند؛ آیا تو با نپرداختن سهم امام، حق امام زمان را نخوردی؟؛ بعضی‌ها می‌گویند فلان شخص را قبول نداریم، خب بروید پیش کسی که قبولش دارید و سهم امام را بپردازید؛ البته قبول‌داشتن با نداشتن هم باید براساس دلیل و مبنا باشد.
حجت‌الاسلام قرائتی با اظهار این مطلب که اگر امام باشد، حج، جهاد، روزه و ... هم هست، اضافه کرد: آیا اگر امام خمینی(ره) نبود ما حریف صدامی که تمام دنیا کمکش می‌کردند می‌شدیم؟ نقش امام تا این اندازه اهمیت دارد و الان هم مهم است؛ اگر امروز رهبر معظم انقلاب نباشند، مسئولان مملکتی با هم به مشکل می‌خورند هرچند امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با امام زمان قابل مقایسه نیستند و نوری هستند در مقابل خورشید.
وی شناخت و اطاعت از امام را وظیفه مسلمانان دانست و با اشاره به حدیثی از صفحه 123 جلد هفتم کتاب بحارالانوار درباره شخصی که از امام صادق(ع) خواست تا قیام کنند، اضافه کرد: آن شخص به امام گفت شما صدهزار شیعه دارید، امام به او فرمودند برو توی تنور و آن شخص نرفت؛ آن‌وقت شخصی به نام هارون مکی وارد شد و امام به او گفتند برو توی تنور، آن شخص اطاعت کرد و هیچ آسیبی ندید؛ آن‌وقت امام فرمودند ما از این شیعه‌ها(که مطیع ما باشند) چندنفر داریم؟!
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آیه 59 سوره نسا «... أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْکُمْ ...، اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [ اوصیای پیامبر ] را!»، عدم حضور امام را ظلم به بشریت دانست و توضیح داد: خداوند تمام هستی را برای ما آفریده است همان‌طور که فرمود «خَلَقَ لَکُم»، «سَخَّرَ لَکُم»، مَتاعاً لَکُم» و ...؛ بشر هم برای این آفریده شده تا رنگ خدایی بگیرد و خدا را عبادت کند، حال اگر در این دنیا رهبری معصوم نباشد که دستش را در دست او بگذارد و  راه را به او نشان دهد، در حق او ظلم شده است.
اگر امام نباشد، حق داریم کافر شویم
حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه طبق آیه 101 سوره آل عمران، وجود امام برای هدایت بشر لازم و ضروری است، اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید چرا در حالی که آیات خدا بر شما نازل می‌شود و رسول خدا در بین شماست کافر می‌شوید؟؛ حال اگر امام نباشد ما حق داریم کافر شویم و روز قیامت به خداوند بگوییم رسول که در بین ما نبود و کسی که جای او را پرکند هم حضور نداشت.
وی در همین راستا اضافه کرد: حدیث داریم اگر امام زمان نباشد، زمین اهلش را فرو می‌ریزد، چون امام معلم است و اگر معلم نباشد مدرسه تعطیل می‌شود؛ بنابراین حجت خدا باید همیشه روی زمین باشد همان‌طور که اولین آدم، حجت خدا بود و اگر تنها دو نفر در این دنیا باقی بمانند، یک نفرشان حتما امام خواهد بود.
آگاهی امام از کارها و نیت‌های انسان
حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به آیه 105 سوره توبه «... سَيَرَي اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ ...، خداوند، فرستاده او و مومنان، اعمال شما را می‌بینند»، درباره آگاهی امام نسبت به کارهای انسان‌ها، به بیان داستان توبه یکی از شیعیان پرداخت و افزود: این حدیث را اوایل طلبه‌شدن، وقتی برای دیدن آیت‌الله میلانی از علمای درجه یک به مسجد گوهرشاد آمدم، از ایشان شنیدم که فردی، شیعه بود اما نان‌خور بنی‌عباس بود و برای حکومت آن‌ها کار می‌کرد، دلالی برای او از امام صادق(ع) وقت ملاقات گرفت؛ امام(ع) وقتی او را دیدند فرمودند اگر شما دور بنی‌عباس را نمی‌گرفتید، ما را خانه‌نشین نمی‌کردند. آن شخص خواست توبه کند اما امام فرمودند درآمدت حرام است و باید به فقرا بدهی، از کارت استعفا دهی و آن‌وقت توبه کنی؛ در این‌صورت من بهشت را برایت ضمانت می‌کنم.
وی در همین راستا به موضوع لزوم جبران گذشته برای قبولی توبه اشاره و بیان کرد: اگر کسی مال حرام خورده باید بازگرداند و اگر نماز نخوانده، نمازهایش را قضا کند و اگر حق‌ دیگران برعهده اوست، باید عذرخواهی کند تا توبه‌اش پذیرفته شود.
حجت‌الاسلام قرائتی به بیان ادامه حدیث پرداخت و اضافه کرد: آن شخص از کارش استعفا داد و کسی که برای او از امام وقت گرفته بود، بعد از مدتی او را در حال جان‌کندن دید که می‌گوید خدا خیرت بدهد که برای من از امام وقت گرفتی، امام به وعده‌اش وفا کرد؛ وقتی آن شخص بعد از مرگ او به مدینه و منزل امام صادق(ع) رفت، امام قبل از اینکه او را ببینند گفتند: آقایی که از فلان منطقه آمدی! ما همان زمانی که کنار بستر آن بیمار بودی، به وعده وفا کردیم.
این مفسر قرآن پس از بیان ماجرای توبه، ابراز کرد: این یعنی امام کارهای ما را می‌بیند و ما اگر به زیارت امام رضا(ع) می‌آییم، ما را می‌شناسند و گاهی کارهای قلبی و نیت‌های ما را نیز می‌بینند.
دانشمندان و متخصصان کره زمین؛ در خدمت امام زمان
حجت‌الاسلام قرائتی با بیان این مطلب که امام ما را می‌بیند از کارهای ما آگاه است و ما را دوست دارد، ادامه داد: اینکه می‌گویند اگر امام زمان(عج) بیایند همه را می‌کشند، چهره خشنی از امام را معرفی می‌کند؛ امام زمان(عج) وقتی بیایند، همه دانشمندان و متخصصان رشته‌های مختلف از نقاط مختلف کره زمین خودشان را به امام عرضه می‌کنند همان‌طور که امام خمینی وقتی انقلاب کرد، همه خلبان‌ها تخصص‌شان را در خدمت امام به کار گرفتند و آن‌ها که در آمریکا دوره دیده بودند تا بازوی شاه شوند، بازوی امام شدند؛ این اتفاق برای امام زمان هم خواهد افتاد.
حجت‌الاسلام قرائتی با تاکید بر دعا برای فرج و دعا برای امام زمان(عج) ابراز کرد: اسم فرزندان‌مان را مهدی بگذاریم؛ این اسم‌گذاری‌ها کارساز است همان‌طور که زنان زمان امام باقر(ع)، فرزندان‌شان را برای مقابله با بنی‌عباس، به نام «یحیی»، فرزند امام سجاد(ع) که شهید شده بود، نام‌گذاری کردند و یا اینکه سه هزار روستای علی‌آباد در ایران نشان‌دهنده آن است که این کشور، شیعه است.
چرا برای نام امام خمینی(ره) سه صلوات می‌فرستیم
وی، به بیان دلیل سه‌صلوات برای نام امام خمینی(ره) پرداخت و ادامه داد: می‌پرسند آیا امام از پیامبر بالاتر است که برایشان سه صلوات می‌فرستید؟ خیر؛ شاه گفت اسم امام را نبرید، ما هم گفتیم به کوری چشم شاه برای اسم امام سه صلوات می‌فرستیم همان‌طور که وقتی معاویه گفت اسم علی را نبرید، امام حسین(ع) برای مقابله با او نام همه فرزندان‌شان را علی گذاشتند؛ بنابراین این نام‌گذاری‌ها و صلوات‌ها بار تهاجمی دارد نه اینکه امام از پیامبر(ص) بالاتر باشد.
captcha