کمیته مشترک آتش‌نشانی و مجمع خیرین سلامت مشهد تشکیل شد
کد خبر: 3605481
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
با پیگیری خبرگزاری ایکنا:

کمیته مشترک آتش‌نشانی و مجمع خیرین سلامت مشهد تشکیل شد

گروه اجتماعی: کمیته مشترک سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد و مجمع خیرین سلامت مشهد، با پیگیری خبرگزاری ایکنا شعبه خراسان رضوی، به منظور بررسی نیازهای نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی و خانواده آن‌ها تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حسن جعفری، مدیر کل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، در نشست مشترک با مجمع خیرین سلامت مشهد و نماینده خبرگزاری ایکنا شعبه خراسان رضوی، که روز گذشته 10 خردادماه در محل مجمع خیرین مشهد برگزار شد، گفت: طی 10 سال اخیر اتفاقات مبارکی در حوزه آتش‌نشانی رخ داده است، به گونه‌ای که می‌توانیم بازه زمانی 10 سال اخیر را از حیث بهبود عملکرد با 70 سال گذشته مقایسه کنیم.
80 درصد حوادث به دلیل عدم آگاهی از نکات ایمنی
وی با بیان اینکه در حوزه آگاهی‌بخشی در حوزه وقوع حادثه در کشور متأسفانه تلاش زیادی صورت نگرفته است، ابراز کرد: 80 درصد حوادث براثر بی‌احتیاطی و بی‌اطلاعی شهروندان از نکات ایمنی است، که این آمار متاسفانه سالانه 20 تا 25 درصد نیز رشد دارد.
15 هزار عملیات در سال
جعفری با اشاره به اینکه در این حوادث 50 درصد نیروی انسانی مستقیم درگیر حادثه می‌شوند، عنوان کرد: سالانه در شهر مشهد 15 هزار عملیات آتش‌نشانی انجام می‌شود، که 7 هزار و پانصد نفر از مردم شهر درگیر حوادث شده و 200 میلیارد تومان خسارت به جا می‌ماند.
مدیر کل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد ادامه داد: در سالهای اخیر تعداد نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی افزایش پیدا کرده است، اما هنوز به دلیل کمبود نیرو در بعضی از ایستگاه‌ها از شیفت 24 ساعت کار 24 ساعت استراحت استفاده می‌کنیم، که این شرایط برای نیروهای عملیاتی سخت و طاقت فرسا خواهد بود، زیرا زمان استراحت بسیار کمی دارند.
وی به راه اندازی سیستم hse  اشاره کرد وگفت: برای اولین بار در کشور این سیستم با رویکرد سلامت،  محیط زیست و ایمنی راه اندازی شد تا بتوانیم برای مقابله با حوادث راهکار بهتری بیندیشیم .
جعفری در خصوص تست پزشکی نیروهای عملیاتی گفت: برابر قانون کار در سال دوبار تست پزشکی از نیرو گرفته می‌شود تا در صورت بروز مشکلی سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنند.
مدیر کل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد به موجود معجزات الهی در حین کار آتش‌نشانی اشاره کرد وگفت: گاهی شاهد آن هستیم که یک نفر بعد از 19 ساعت از زیر خاک به عمق 70 متری زمین سالم بیرون می‌آید که اینها همه از رحمت الهی و همت نیروهای عملیاتی است.
وی ادامه داد: اما در برخی موارد نیز می‌توان گفت ما شاهد غضب الهی هستیم  و موارد دلخراشی را می‌بینیم که تحمل آن برای مردم عادی ممکن نیست و طی این حوادث نیز در سال 150 حادثه برای نیروهای عملیاتی رخ می دهد.
95درصد بودجه آتش‌نشانی از شهرداری است
جعفری با بیان اینکه بالای 95 درصد بودجه آتش‌نشانی از سوی شهرداری تأمین می شود، گفت: از سوی دیگر بیشتر خدمات آتش‌نشانی به صورت کاملاً رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد و تنها در حوزه نظارتی مبلغ ناچیزی دریافت می‌کنیم.
وی با بیان اینکه تأمین ملزومات حفاظت فردی هزینه زیادی دارد، ابرازکرد: 95 درصد این ملزومات از خارج از کشور تأمین می شود، از همین رو هزینه بالایی دارد.
مدیرکل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد ابراز کرد: در حال حاضر 15 هزار آتش نشان داوطلب که اکثر آنها در قالب تاکسی‌رانان و اتوبوس‌رانان هستند،  برای ارائه خدمت به نیروهای عملیاتی آماده هستند.
وی گفت: حدود دو سال است که به صورت جدی در حوزه سلامت و ایمنی فعالیت‌های را انجام دادیم، اما به واسطه اینکه نیروهای عملیاتی با آلودگی‌های شیمیائی،  سقوط،  حرارت بالا و محبوسی در عملیات‌های مختلف دست به گریبان هستند، نیازمند یکسری خدمات در حوزه سلامت هستند.
کمیته مشترک آتش‌نشانی مشهد و مجمع خیرین سلامت استان خراسان رضوی تشکیل شد
واکسینه کردن نیروها دغدغه امروز آتش‌نشانی

جعفری ابراز کرد: در حال حاضر ما برای واکسیناسیون نیروها با مشکلاتی روبرو هستیم، به طوری که برای دریافت واکسن هپاتیت،  شش ماه از دانشگاه علوم پزشکی پیگیری کردیم تا توانستیم نیروها را واکسینه کنیم.
وی با بیان اینکه تغذیه و بحث سلامت نیروهای عملیاتی یکی از دغدغه‌های مهم ماست، عنوان کرد: علاوه براین موضوعات، به دلیل اینکه نیروها با صحنه‌های دلخراش زیادی روبرو می‌شوند، نیازمند دریافت خدمات مشاوره و روانکاوی هستند که متأسفانه بیمه مکمل این موضوع را پوشش نمی‌دهد،  از همین رو نتوانستیم در این خصوص اقدامی انجام دهیم.
مدیر کل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه تسهیل سیستم نوبت‌دهی پزشکان برای بحث معاینه نیروها یکی دیگر از موضوعات مهم ما در حوزه آتش‌نشانی است، گفت: متأسفانه در برخی از حوادث شدت صدمات به حدی است که نیروها را دچار از کار افتادگی موقت یا دائمی می‌کند، لذا خدمات حوزه سلامت یکی از دغدغه‌های ما در این حوزه است.
وی به نیروهای آتش‌نشان بانو اشاره و افزود: 85 نفر از بانوان آتش‌نشان در حال حاضر با ما همکاری می‌کنند، که یکی از عملیات موفقیت‌آمیز آن‌ها نیز در حادثه قطع برق مجموعه موج‌های خروشان بود.
بانوان آتش‌نشان سفیران سلامت می‌شوند
در ادامه نشست آرزو حیدریان، رئیس شورای مشارکت‌های مردمی زنان مجمع خیرین سلامت استان خراسان رضوی گفت: ما آمادگی داریم تا به هر صورت ممکن خدماتی را به بانوان آتش‌نشان ارائه دهیم و آنها را به عنوان عضو افتخاری مجمع خیرین سلامت در قالب سفیران سلامت معرفی کنیم وکلاس‌های آموزشی را برای آن‌ها در موضوعات مختلف برگزار کنیم.
کمیته مشترک آتش‌نشانی مشهد و مجمع خیرین سلامت استان خراسان رضوی تشکیل شد
پلاسکو؛ شاه بیت غزل‌های عاشقانه آتش‌نشانی

همچنین نشست علیرضا کلاهان، رئیس مجمع خیرین سلامت مشهد گفت: شغل آتش‌نشانی نمادی از عشق و دلدادگی نیروهای عملیاتی به حفظ جان مردم است، که بهترین نمونه آن را می‌توانیم در حادثه پلاسکو ببینیم ، چراکه در واقع این اتفاق، شاه بیت غزل‌های عاشقانه نیروهای عملیاتی بود و باعث شد تا همه مردم به خطرات و سختی این شغل آشنا شوند.
کلاهان افزود: به همت این مجمع، اولین پایگاه اورژانس خیرانه در مشهد ایجاد شد، بنابراین ما به عنوان نیروهای مردمی علاقمند هستیم تا هر گونه خدماتی که در توان داریم، برای بهبود شرایط نیروهای عملیاتی در اختیار قرار دهیم.
وی ادامه داد: آمادگی برگزاری دوره‌ای برای تربیت نیروهای داوطلب که در شرایط سخت بتوانند اقدامات اولیه را به نیروهای عملیاتی برسانند را داریم، علاوه براین می‌توانیم با حضور خیرین به عنوان نمونه، یک یا دو ایستگاه آتش‌نشانی را تجهیز و به‌روز رسانی کنیم .
کلاهان با اشاره به اینکه خیرین سلامت در حوزه کمک به بیماران سوختگی اقدمات خوبی انجام داده‌اند، گفت: از همین رو می‌توانیم از حضور خیران برای بهبود شرایط نیروهای عملیاتی بهره بگیریم که البته این اقدامات نیازمند برگزاری جلسات کارشناسی در این حوزه با حضور دو نهاد است.
وی ادامه داد: در حوزه تهسیل سیستم نوبت دهی پزشکان، برگزاری جلسات مشاوره برای نیروهای عملیاتی و خانواده آن‌ها نیز می‌توانیم خدماتی ارائه دهیم که البته این موضوعات نیاز به رایزنی، درک نیازها و شرایط دو طرف دارد، اما در حال حاضر می‌توانیم بگوییم طی این نشست، کمیته مشترک آتش‌نشانی و مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی برای بررسی نیازها تشکیل می‌شود ودر پی آن نیز اتفاقات مبارکی برای نیروهای عملیاتی رخ خواهد داد.
یادآور می‌شود، خبرگزاری ایکنا شعبه خراسان رضوی به زودی اتفاقات مبارکی را که برای نیروهای عملیاتی رخ خواهد داد، را به اطلاع مخاطبان می ر‌ساند.
captcha