تجلی کار و تولید ایرانی در بیست‌وپنجمین نمایشگاه قرآن کریم
کد خبر: 3606609
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰

تجلی کار و تولید ایرانی در بیست‌وپنجمین نمایشگاه قرآن کریم

گروه اقتصاد: در بخش‌های مختلفی از بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، محصولات متعددی که حاصل کار و تلاش ایرانی و نمادی از اقتصاد مقاومتی است، جلوه‌گری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با شنیدن نام نمایشگاه قرآن، اولین چیزی که به ذهن انسان متبادر می‌شود، نمایشگاهی صرفا برای محصولات و عمدتا کُتُب قرآنی منتشره در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف است اما این روزها در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نمونه‌هایی از محصولات دینی که حاصل کار و تلاش ایرانی است را مشاهده می‌کنیم؛ موضوعی که به فرموده رهبر معظم انقلاب، یکی از لوازم اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است.
کسانی که با وضعیت تولید محصولات دینی و قرآنی در کشور آشنا هستند، اطلاع دارند که متأسفانه بخش زیادی از بازار این محصولات را کشورهای خارجی و از جمله کشور چین در اختیار گرفته‌اند و قطعا چنین مسئله‌ای با مبانی دینی ما و همچنین فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تضاد است.

تجلی کار و تولید ایرانی در نمایشگاه قرآن کریم
رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر تأکیدات بسیاری بر تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی داشته‌اند و در این راستا در اواخر سال 1392 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند تا نقشه راهی برای رشد و توسعه اقتصادی در کشور باشد. ایشان همچنین سال جاری را با عنوان «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» نامگذاری کرده و بر لزوم حمایت از تولید داخلی تأکید کرده‌اند.
براساس این گزارش، در بخشی از این نمایشگاه که به محصولات هنری اختصاص دارد، در غرفه‌ای با نام «مجموعه هنرمندان ایران سرا» کارهایی هنری و بسیار با ارزش با منبت‌کاری و همچنین با مضامین دینی و قرآنی، چشم‌نوازی می‌کند.
همچنین در این بخش، گروه صنایع دستی فیروزه، با منقش کردن آیات قرآن کریم بر روی سنگ‌های فیروزه‌ای، انگشتر، گردنبد و دستبند، جلوه دیگری از هنر دینی و قرآنی ایرانیان را به نمایش گذاشته است.
در غرفه‌ای دیگر ایز این بخش با عنوان کیمیاسازان هنر کودکان،  بسته‌های دینی و قرآنی لازم برای آموزش به کودکان ارائه می‌شود. در غرفه‌ای دیگر با عنوان حکاکی شیشه، شاهد حکاکی آیات قرآن کریم بر روی پارچ و لیوان هستیم که با قیمتی مناسب به بازدیدکنندگان ارائه می شود.
در دارالقرآن وزارت جهاد کشاورزی و حوزه نمایندگی ولی فقیه در این وزارتخانه، محصولات دینی و قرآنی ساخت این نهاد ارائه شده است. همچنین در بخش کمیته قرآن، جامعه، کار و تلاش، غرفه سازمان فنی و حرفه ای به ارائه محصولات خود از جمله صنایع دستی همانند تابلوفرش‌های دستباف با مضامین دینی و قرآنی پرداخته است.
در غرفه‌ای که به ارائه نمونه فعالیت‌های قرآنی مهدکودک‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی می‌پردازد، بازی‌هایی با مضامین قرآنی برای کودکان و نونهالان ارائه شده است.
در این بخش، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر به ارائه محصولات خود از جمله قرآن‌هایی در طرح‌های مختلف، جلدهای بسیار زیبای قرآن و تابلو نقاشی‌هایی با مضامین دینی و قرآنی پرداخته است.
در قسمت دیگری از این نمایشگاه، و در دو غرفه با عناوین «گالری رخ» و «گالری پازریک» تابلو فرش‌هایی نفیس منقش به آیات قرآن کریم و روایات ارائه شده است که قیمت محصولات ارائه شده از 200 هزار تومان تا 5 میلیون و پانصد هزار تومان در نوسان است.

یکی از تولیدکنندگان این محصولات در گفت‌وگو با ایکنا گفت که بیش از 15 سال است به ساخت و تولید تابلو فرش‌های نفیس با مضامین دینی و قرآنی اشتغال دارد و در این مدت توانسته است علاوه بر کسب صواب معنوی حاصل از این اقدام، هزینه های خود و خانواده را تأمین کرده و برای چند نفر نیز شغل ایجاد کند.
وی همچنین اظهار کرد: همه فرآیند تولید این محصولات با مواد تولیدی در داخل و کار و سرمایه ایرانی انجام شده است.

تجلی کار و تولید ایرانی در نمایشگاه قرآن کریم

در دو غرفه دیگر با عناوین«محصولات قرآنی معراج» و «مبین ایده» محصولاتی همانند دستبندهای منقش به آیات قرآن، رومیزی، معرق کاری آیات قرآن کریم و روایات و تابلوها دیواری‌هایی با مضامین دینی و قرآنی به بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان محترم ارائه شده شده است.
در بخش دیگری از بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم، غرفه‌های «عفاف و حجاب» دایر است که محصولات مخلفی اعم از چادر، روسری، مقنعه، پیراهن مردانه، چادر نماز و بسیاری محصولات دیگر ارائه شده است که همگی محصول داخلی و با قیمتی بهتر از کالاهای مشابه خارجی ارائه می شوند.
نکنه مهمی که در پایان باید به آن اشاره کرد این است که همه محصولاتی که در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن ارائه شده است، محصول کار و تلاش ایرانی به عنوان نمودی بارز از اقتصاد مقاومتی هستند و هیچکدام با مواد اولیه خارجی تولید نشده و کیفیت آنها هم با کیفیت کالاهای خارجی برابری می کند.
یادآور می شود بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن، از تاریخ 7 خرداد 95 آغاز شده و تا 26 خرداد ادامه خواهد داشت. غرفه خبرگزاری ایکنا نیز در بخش راهروی اصلی شبستان دایر است.
captcha