عملی که نتیجه‌اش بدبینی مردم به مقدسات می‌شود+ عکس
کد خبر: 3606644
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
عباس سلیمی:

عملی که نتیجه‌اش بدبینی مردم به مقدسات می‌شود+ عکس

گروه جلسات و محافل: عباس سلیمی، خادم‌القرآن با حضور در محفل قرآنی حسینیه کربلاییهای تهران، با استناد به آیات قرآنی و روایات ائمه معصومین(ع) به بیان نکات قابل تأملی در باب تمسک به قرآن و عمل به آموزه‌های قرآنی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محفل قرآنی حسینیه کربلایی‌های تهران واقع در چهارراه گلوبندک شب گذشته، 15 خردادماه میزبان عباس سلیمی، خادم‌القرآن و قاری بین‌المللی کشورمان بود. در این محفل قرآنی سلیمی از ساعت 12 تا 1 بامداد به سخنرانی پرداخت و نکات قابل تأملی را بیان کرد.

مزد دنیایی تلاوت قرآن برای خودنمایی؟+عکس

این پیشکسوت قرآنی در ابتدای سخنان خود گفت: امشب شام وفات جانگداز بانوی بی‌بدیل جهان آفرینش، نخستین همسر پیامبر(ص) و نخستین بانوی مسلمانی که اولین نماز جماعت را بر پیامبر(ص) اقتدا کرد، است؛ بانویی فداکار و ثروتمند عرب که دست رد به سینه همه ثروتمندان زد، اما با بیعت و وصلت با پیامبر(ص)، سعادت ابدی خود را تضمین کرد.

وی ادامه داد: حضرت خدیجه(س) باور قرآنی داشت و با همه وجود به قرآن و پیامبر(ص) ایمان داشت. تمام هستی خود را انفاق کرد که خداوند در قرآن کریم در آیه 8 سوره مبارکه ضحی «وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَىٰ» این ثروت را در ردیف نعمات بزرگ خودش قرار داد. با این ثروت بانوی بزرگوار، پیامبر(ص) را حمایت کرد.

مزد دنیایی تلاوت قرآن برای خودنمایی؟+عکس

سلیمی در ادامه با بیان اینکه انسان در بعضی از مواقع در پاره‌ای از فرمایشات معصومین(ع) با احادیثی برخورد می‌کند که تکان‌دهنده است، تصریح کرد: جناب فضل‌بن شاذان روایتی از معصوم(ع) نقل کرده است که میفرماید: زمانی که امام عصر(عج) ظهور کند، روی پرچم جلودار سپاه حضرت(عج) فقط دو کلمه نوشته است، نوشته است «اِسمعوا و اَطیعوا». بشنوید و اطاعت کنید. در جامعه ما یکسری افرادی هستند که اصلاً گوش نمی‌کنند، چه برسد تا اطاعت کنند. یکسری دیگر هستند گوش می‌کنند، اعتنا نمی‌کنند. یکسری دیگر هستند که گوش می‌کنند ولی مغایر دستورات خداوند عمل می‌کنند. یک اقلیتی هستند(و قلیلٌ مِن عِبادیَ الشَّکور) که دستورات را گوش و اطاعت می‌کنند.

خادم‌القرآن ادامه داد: پیامبر(ص) از ما قرآنیان انتظار دارد و می‌فرماید، «اِقرؤا القُرآن و اعمَلوا بِه». قرآن را بخوانید و به آن عمل کنید. اینکه اگر در جامعه قرآنی ما دم از قرآن زده شود و مغایر با قرآن عمل شود، نتیجه‌اش بدبینی مردم به دین، تمسخر مقدسات ما و هجمه شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای علیه مقدسات می‌شود. ما باید غیرت دفاع از قرآن را در همه زمینه‌ها داشته باشیم و بدانیم که قرآن خواندن فقط منحصر به ماه رمضان نیست و انسان باید بعد از ماه رمضان نیز رابطه خود را با قرآن حفظ کند.

مزد دنیایی تلاوت قرآن برای خودنمایی؟+عکس

سلیمی در ادامه دو روایت تکان‌دهنده را بازگو کرد و گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید «القرآن عهدالله الی خلقه»، قرآن میثاق‌نامه خدا با بندگان خوب خداست و شایسته است که هر انسان مؤمنی هر روز قرآن را بگشاید و لااقل 50 آیه از آن را تلاوت کند. تلاوت کند نه قرائت، یعنی آن قرائت را دنبال کند و ببیند که پیام آیات چیست. هیچ مشکل و بحرانی در جامعه ما و در دنیا نیست که ما بخواهیم با تمسک به قرآن آن را برطرف کنیم و عملی نباشد. بعد از 124 هزار پیامبر و همه کتب آسمانی، خداوند متعال این کتاب را به ما عطا فرموده، بخاطر اینکه همه مشکلات جامعه بشری را برطرف کند.

مزد دنیایی تلاوت قرآن برای خودنمایی؟+عکس

این پیشکسوت قرآنی در ادامه حدیثی از پیامبر(ص) بیان کرد که ایشان فرمودند: «اِنَّ اَوَّل مَن یُدعی یَومَ القِیامَه»، یکی از ان کسانی که اول از همه او را در روز قیامت احضار می‌کنند و از او سؤال می‌کنند قاری قرآن است، که از او پرسیده می‌شود: «اَلم اُعَلمکَ ما اَنزلتُ عَلی رَسولی»، آیا آنچه به پیامبرم نازل کردم به تو تعلیم ندادم. در اینجا قاری قرآن می‌گوید بلی تعلیم دادی. سپس خداوند می‌پرسد «ما عملتَ فیما علمتُه؟» در آنچه که به تو یاد دادم چقدرش را تو عمل کردی؟. قاری قرآن می‌گوید «قراتُه آناءَ اللَّیلِ وَ اطرافِ النهار» شب و روز در مکان‌های مختلف قرآن خواندم. در اینجا ملائکه به انسان می‌گوید «کَذَّبت، إنَّما اَردتَ اَن یُقال فُلانٌ قارئ، فقد قیله» دروغ می‌گویی که بخاطر خدا قرآن خواندی. تو اراده کرده بودی که با خودنمایی در جلسات قرآنی، به نحوی قرآن را زیبا بخوانی که مردم بگویند، فلانی استاد قرآن است، ایشان حافظ و قاری است. اینها انسان را به فکر وادار می‌کند، که ما چه کنیم که ماه رمضانمان امسال ما با ماه رمضان سال گذشته تفاوتی داشته باشد. راهش اینست که ما قرآن باور باشیم و به قرآن عمل کنیم.

در ادامه این خادم قرآن کریم، روایتی دیگر بیان کرد و شاهراه‌های نجات و پیروی از قرآن را بیان کرد و گفت: رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ ع‏ أَنَّهُ قَالَ لِبَعْضِ تَلَامِذَتِهِ أَیَّ شَیْ‏ءٍ تَعَلَّمْتَ مِنِّی قَالَ لَهُ یَا مَوْلَایَ ثَمَانَ مَسَائِلَ قَالَ لَهُ ع قُصَّهَا عَلَیَّ لِأَعْرِفَهَا، از امام صادق صلوات الله و سلامه علیه روایت شده، که به یکی از شاگردانشان فرمودند، از من چه آموختی عرض کرد یا مولای هشت مسئله آموختم حضرت فرمودند بیان کن بدانم.

قَالَ :الْأُولَى: رَأَیْتُ کُلَّ مَحْبُوبٍ یُفَارِقُ عِنْدَ الْمَوْتِ حَبِیبَهُ فَصَرَفْتُ هِمَّتِی إِلَى مَا لَا یُفَارِقُنِی بَلْ یُؤْنِسُنِی فِی وَحْدَتِی وَ هُوَ فِعْلُ الْخَیْرِگفت :اول: دیدم هر دوستی را که در زمان مرگ از دوستش جدا می‌شود، پس سعی کردم همتم را در چیزی به‌کار برم که ترکم نمی‌کند و مونس تنهایی من است و آن کار خیر است

فَقَالَ: أَحْسَنْتَ وَ اللَّهِ، حضرت سلام الله علیه فرمودند : احسنت و الله. الثَّانِیَهُ: قَالَ رَأَیْتُ قَوْماً یَفْخَرُونَ بِالْحَسَبِ وَ آخَرِینَ بِالْمَالِ وَ الْوَلَدِ وَ إِذَا ذَلِکَ لَا فَخْرَ وَ رَأَیْتُ الْفَخْرَ الْعَظِیمَ فِی قَوْلِهِ تَعَالَى‏ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ‏ فَاجْتَهَدْتُ أَنْ أَکُونَ عِنْدَهُ کَرِیماً

دوم: دیدم افرادی را که به حسب و مال و فرزند و اینگونه چیزها افتخار می‌کنند، و من بزرگترین فخر را در گفته خدای متعال دیدم که فرموده «در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست»(حجرات / ۱۳) پس سعی کردم نزد خدای متعال گرامی باشم

قَالَ: أَحْسَنْتَ وَ اللَّهِ؛حضرت سلام الله علیه فرمودند‌: احسنت و الله

الثَّالِثَهُ قَالَ رَأَیْتُ لَهْوَ النَّاسِ وَ طَرَبَهُمْ وَ سَمِعْتُ قَوْلَهُ تَعَالَى‏ وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى‏ فَإِنَّ الْجَنَّهَ هِیَ الْمَأْوى‏ فَاجْتَهَدْتُ فِی صَرْفِ الْهَوَى عَنْ نَفْسِی حَتَّى اسْتَقَرَّتْ عَلَى طَاعَهِ اللَّهِ تَعَالَى

سوم: دیدم بیهودگی مردم و خوشگذرانی آنها را و شنیدم فرموده خدای متعال را «و اما کسى که از ایستادن در برابر پروردگارش هراسید، و نفس خود را از هوس باز داشت…پس جایگاه او همان بهشت است».( نازعات /۴۱) پس سعی کردم بیهودگی را از خود دور کنم تا آنکه در فرمانبری خدای متعال مستقر باشم.

قَالَ: أَحْسَنْتَ وَ اللَّهِ؛حضرت سلام الله علیه فرمودند : احسنت و الله

الرَّابِعَهُ قَالَ رَأَیْتُ کُلَّ مَنْ وَجَدَ شَیْئاً یُکْرَمُ عِنْدَهُ اجْتَهَدَ فِی حِفْظِهِ وَ سَمِعْتُ قَوْلَهُ سُبْحَانَهُ‏ مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ‏ فَأَحْبَبْتُ‏ الْمُضَاعَفَهَ وَ لَمْ أَرَ أَحْفَظَ مِمَّا یَکُونُ عِنْدَهُ فَکُلَّمَا وَجَدْتُ شَیْئاً یُکْرَمُ عِنْدِی وَجَّهْتُ بِهِ إِلَیْهِ لِیَکُونَ لِی ذُخْراً إِلَى وَقْتِ حَاجَتِی إِلَیْهِ

چهارم: دیدم هرکس هر گاه چیز گرانبهایی دارد سعی در حفظ آن می‌نماید و فرموده خدای متعال را بیاد آوردم که فرموده « کیست آن کس که به خدا وامى نیکو دهد تا [نتیجه‌اش را] براى وى دوچندان گرداند و او را پاداشى خوش باشد؟» (حدید / ۱۱) پس دوچندان شدن را دوست داشتم و هیچ کس را نگهدارنده‌تر از او ندیدم و هر چیزی را که گرانبها دیدم به او سپردم تا ذخیره روز احتیاجم به او باشد.

قَالَ: أَحْسَنْتَ وَ اللَّهِ؛حضرت سلام الله علیه فرمودند : احسنت و الله

الْخَامِسَهُ قَالَ رَأَیْتُ حَسَدَ النَّاسِ بَعْضِهِمْ لِلْبَعْضِ فِی الرِّزْقِ وَ سَمِعْتُ قَوْلَهُ تَعَالَى‏ نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ‏ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِیًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ‏. فَمَا حَسَدْتُ أَحَداً وَ لَا أَسِفْتُ عَلَى مَا فَاتَنِی‏

پنجم: دیدم حسادت مردم را بیکدیگر در روزی و فرموده خدای متعال را دیدم که «ما [وسایل‌] معاش آنان را در زندگى دنیا میانشان تقسیم کرده‌ایم، و برخى از آنان را از [نظر] درجات، بالاتر از بعضى [دیگر] قرار داده‌ایم تا بعضى از آنها بعضى [دیگر] را در خدمت گیرند، و رحمت پروردگار تو از آنچه آنان مى‌اندوزند بهتر است» ( زخرف / ۳۲ ). پس بهیچ کس حسد نبردم و بر از دست دادن هیچ چیز تأسف نخوردم.

قَالَ: أَحْسَنْتَ وَ اللَّهِ؛حضرت سلام الله علیه فرمودند : احسنت و الله

السَّادِسَهُ قَالَ رَأَیْتُ عَدَاوَهَ بَعْضِهِمْ لِبَعْضٍ فِی دَارِ الدُّنْیَا وَ الْحَزَازَاتِ‏الَّتِی فِی صُدُورِهِمْ وَ سَمِعْتُ قَوْلَ اللَّهِ تَعَالَى‏ إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا فَاشْتَغَلْتُ بِعَدَاوَهِ الشَّیْطَانِ عَنْ عَدَاوَهِ غَیْرِهِ

ششم: در دنیا دشمنی افراد را به یکدیگر و عقده و کینه‌هائی که در سینه های آنهاست را دیدمو فرموده خدای متعال را شنیدم که فرموده «در حقیقت، شیطان دشمن شماست، شما [نیز] او را دشمن گیرید.» (‌فاطر / ۶) پس بجای دشمنی با دیگران به دشمنی با شیطان پرداختم.

مزد دنیایی تلاوت قرآن برای خودنمایی؟+عکس

قَالَ: أَحْسَنْتَ وَ اللَّهِ؛حضرت سلام الله علیه فرمودند: احسنت و الله. السَّابِعَهُ قَالَ رَأَیْتُ کَدْحَ‏النَّاسِ وَ اجْتِهَادَهُمْ فِی طَلَبِ الرِّزْقِ وَ سَمِعْتُ قَوْلَهُ تَعَالَى‏ وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ ما أُرِیدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَ ما أُرِیدُ أَنْ یُطْعِمُونِ إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّهِ الْمَتِینُ‏ فَعَلِمْتُ أَنَّ وَعْدَهُ وَ قَوْلَهُ صِدْقٌ فَسَکَنْتُ إِلَى وَعْدِهِ وَ رَضِیتُ بِقَوْلِهِ وَ اشْتَغَلْتُ بِمَا لَهُ عَلَیَّ عَمَّا لِی عِنْدَهُ

هفتم: سختی و کوششمردم را در به دست آوردن روزی دیدم و فرموده خدای متعال را شنیدم که «و جن و انس را نیافریدم جز براى آنکه مرا بپرستند.از آنان هیچ روزیى نمى‌خواهم، و نمى‌خواهم که مرا خوراک دهند.خداست که خود روزى بخش نیرومند استوار است.» ( ذاریات / ۵۶ )

و دانستم که وعده و قول خدای متعای راست است و به وعده او آرامش گرفته و راضی بقولش شدم و بر انچیزی که از او بر منست پرداختم.

قَالَ: أَحْسَنْتَ وَ اللَّهِ؛ حضرت سلام الله علیه فرمودند: احسنت و الله

الثَّامِنَهُ قَالَ رَأَیْتُ قَوْماً یَتَّکِلُونَ عَلَى صِحَّهِ أَبْدَانِهِمْ وَ قَوْماً عَلَى کَثْرَهِ أَمْوَالِهِمْ وَ قَوْماً عَلَى خَلْقٍ مِثْلِهِمْ وَ سَمِعْتُ قَوْلَهُ تَعَالَى‏ وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ‏. فَاتَّکَلْتُ عَلَى اللَّهِ وَ زَالَ اتِّکَالِی عَلَى غَیْرِهِ؛هشتم: مردمی را دیدم که به تندرستی خود مینازند و قومی به زیادی اموال و گروهی به دیگرانو فرموده خدای متعال را دیدم که «و هر کس از خدا پروا کند، [خدا] براى او راه بیرون‌شدنى قرار مى‌دهد و از جایى که حسابش را نمى‌کند، به او روزى مى‌رساند، و هر کس بر خدا اعتماد کند او براى وى بس است.» (‌طلاق / ۲‌) پس به خدای متعال توکل کردم و توکلم را از دیگران بریدم.

فَقَالَ لَهُ‌: حضرت سلام الله علیه فرمودند: وَ اللَّهِ إِنَّ التَّوْرَاهَ وَ الْإِنْجِیلَ وَ الزَّبُورَ وَ الْفُرْقَانَ وَ سَائِرَ الْکُتُبِ تَرْجِعُ إِلَى هَذِهِ الثَّمَانِ الْمَسَائِل‏؛ به خدا قسم که تورات و انجیل و زبور و فرقان و کتابهای آسمانی دیگر به همین هشت مطلب ارجاع می‌دهد.

مزد دنیایی تلاوت قرآن برای خودنمایی؟+عکس

این پیشکسوت قرآنی کشورمان در پایان سخنرانی خود، سوره مبارکه فاتحه را همراه حاضرین در حسینیه کربلاییها جمع‌خوانی کرد و در ادامه اهالی کربلاییهای تهران با عباس سلیمی عکسی به یادگار در تاریخ 15 خرداد 96 گرفتند.

مطالب مرتبط
captcha