نقاشی‌‌خط؛ هنری با جذابیت و توانایی بیشتر در انتقال مفاهیم قرآنی
کد خبر: 3607653
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹

نقاشی‌‌خط؛ هنری با جذابیت و توانایی بیشتر در انتقال مفاهیم قرآنی

گروه فرهنگی: استاد برجسته خوشنویسی و نقاشی خط گفت:جذابیت عاملی است که یک اثر هنری در صورت برخورداری از آن می‌تواند مخاطب را جذب اثر خود کند که نقاشی‌خط از این ویژگی بیشتر از خوشنویسی سنتی برخوردار است، برهمین اساس آیات قرآن، احادیث و کلام بزرگان اگر در قالب نقاشی‌خط ارائه شود، به لحاظ رنگ، فرم و فضا باعث جذب مخاطب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، هنر خوشنویسی هنری قدسی است که از اهمیت بسیاری از گذشته تا کنون برخوردار بوده است، این هنر علاوه بر زیبایی بصری دارای ظرافت‌ خاصی است، همین موضوع باعث شده تا در بین مرد محبوب شود.در ادامه گفت‌وگو با هنرمند برجسته خوشنویسی و نقاشی خط را می‌خوانیم.
حسن صالحیان، استاد ممتاز خوشنویسی، 20 سال است که به این هنر مشغول است و به صورت تخصصی در رشته ثلث، نستعلیق و نقاشی خط فعالیت دارد.
صالحیان در گفت‌وگو با ایکنا درباره آغاز فعالیت هنری و عامل گرایش خود به هنر، افزود: از بچگی نقاشی خوبی داشتم و این هنر در بین خانواده ما نیز فراگیر بود، آن زمان احساس می‌کردم که می‌توانم بهتر بنویسم که در همین راستا از سن 14سالگی با تشویق عمویم وارد کلاس‌های خوشنویسی شدم و نقاشی خط را یاد گرفتم.
نبود محدودیت و ایجاد ابداع در اثر؛ ویژگی نقاشی‌خط
این استاد خوشنویسی نبود محدودیت و امکان ایجاد ابداعات و خلاقیت در اثر را ویژگی خاص نقاشی خط برشمرد و بیان کرد: نقاشی خط مانند خوشنویسی سنتی نیست که چارچوب مشخصی داشته باشد، از آنجا که در نقاشی خط با رنگ سروکار دارید، این موضوع زمینه بیشتری برای ایجاد خلاقیت به‌وجود می‌آورد و باعث می‌شود اثر جذابیت بیشتری پیدا ‌کند.
وی در ادامه گفته‌های خود، اضافه کرد: جذابیت عاملی است که یک اثر هنری در صورت برخورداری از آن می‌تواند علاوه براینکه مخاطب را جذب اثر خود کند، معنا و مفهوم را هرچه بهتر به او انتقال دهد که نقاشی خط از این ویژگی بیشتر از خوشنویسی سنتی برخوردار است، برهمین اساس آیات قرآن، احادیث و کلام بزرگان اگر در قالب نقاشی خط ارائه شود، به لحاظ رنگ، فرم و فضا باعث جذب مخاطب می‌شود.
فرهنگی-گزارش مصاجبه//نقاشی خط؛ هنری با جذابیت و توانایی بیشتر در انتقال مفاهیم قرآنی/پیشنهاد یک حمایت از آثار هنری
صالحیان درباره حوزه خاص هر خط در هنر خوشنویسی، افزود: خطوط معمولا حوزه خاصی دارند، هرچند مطلق نیست اما اشعار معمولا با خط نستعلیق یا شکسته نستعلیق، آیات قرآن با نسخ و قطعاتی از قرآن یا کتیبه‌های مساجد و اماکن مذهبی نیز به خط ثلث نوشته می‌شوند.
وی همچنین اضافه کرد: آیات قرآن و احادیث از قدیم با خط نسخ و ثلث ترکیب شده و خیلی کمتر قرآن‌هایی را با خط نستعلیق یا شکسته نستعلیق می‌بیند اما آن‌چه مرسوم است همان خط نسخ است و بعد از آن ثلث و ریحان و ...؛ همین‌طور اشعار فارسی نیز با خط نستعلیق سازگاری دارند.
این استاد برجسته نقاشی خط با اشاره به آثار بزرگان در عرصه نقاشی خط، اظهار کرد: وقتی آثار بزرگان امروز را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که غالباً الهام‌گرفته از کارهای اساتید پیشکسوت این عرصه است، امروز نیز خوشنویسان زیادی به سمت نقاشی خط گرایش پیدا کرده‌اند و نقاشی خط دوران اوج خود را سپری می‌کند.
فرهنگی-گزارش مصاجبه//نقاشی خط؛ هنری با جذابیت و توانایی بیشتر در انتقال مفاهیم قرآنی/پیشنهاد یک حمایت از آثار هنری
صالحیان با تأکید بر لزوم حمایت مسئولان به هنر، ابراز کرد: تعریف خاصی از حمایت دارم؛ اینکه هر اداره یا سازمان در راستای موضوعات و حوزه‌های مربوط به خود، به طور مثال درباره صرفه‌جویی در آب و یا درباره قرآن نمایشگاهی برگزار کنند و جوایز قابل توجهی در نظر گرفته شود و همان آثار را برای استفاده در همان اداره با قیمتی که برای هنرمند توجیه اقتصادی داشته باشد، خریداری کنند؛ این پیشنهاد و برنامه هم به نفع آن اداره است و هم به نفع هنرمند.
captcha