«آتش به اختیاری»؛ حرکتی برخاسته از روحیه انقلابی‌ و در چارچوب قانون
کد خبر: 3607926
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
ترقی عنوان کرد:

«آتش به اختیاری»؛ حرکتی برخاسته از روحیه انقلابی‌ و در چارچوب قانون

گروه سیاسی: عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با بیان اینکه «آتش به اختیاری» تشکل‌های دانشجویی به معنای هرج ومرج‌طلبی و بی‌قانونی نیست، گفت: این کلیدواژه بدین معناست که باید با حفظ روحیه انقلابی‌گری و در چارچوب مقررات و قوانین مصوب کشور از جمله قانون امر به معروف و نهی از منکر، نسبت به برطرف کردن غفلت‌ها و متذکر شدن به مسئولان وارد عمل شد و دولت را متوجه مسائل اصلی و اولویت‌دار کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با دانشجویان به کلیدواژه‌ای تحت عنوان «آتش به اختیار» اشاره کردند و فرمودند: «من به همه آن هسته‌های فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتّباً می‌گویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار. البتّه در جنگ، قرارگاه مرکزی وجود دارد که دستور می‌دهد، امّا اگرچنانچه رابطه قرارگاه ‌قطع شد یا قرارگاه عیبی پیدا کرد، اینجا فرمانده دستورِ آتش‌به‌اختیار می‌دهد. خب شما افسرهای جنگ نرمید -قرار شد شما افسران جوان جنگ نرم باشید- آنجایی که احساس می‌کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمی‌تواند درست مدیریّت کند، آنجا آتش‌به‌اختیارید؛ یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید... مثلاً فرض کنید اینکه فلان آهنگ قبل از افطار پخش بشود یا نشود، می‌شود مسئله اصلی؛ نامه‌نگاری می‌کنند! پیدا است که این دستگاه اختلال پیدا کرده که مسئله‌ اصلی را از مسئله‌ فرعی تشخیص نمی‌دهد و یک مسئله‌ اصلاً بی‌اعتبارِ بی‌اهمّیّت فرعی را به‌عنوان یک مسئله‌ اصلی، درشت می‌کنند. وقتی این‌جوری دستگاه‌های مرکزی اختلال دارند، آن‌وقت اینجا جای همان آتش‌به‌اختیاری است که عرض کردم».

این بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب به بحث‌های زیادی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انجامیده و برخی شبکه‌‌های معاند و مخالف نظام با سوءاستفاده از این سخنان آن را دعوت به بی‌قانونی و انجام اقدامات خودسرانه علیه دولت منتخب ملت معنا کرده و در حال پمپاژ گسترده آن در فضای مجازی هستند. لذا لازم است در گفت‌وگو با کارشناسان ابعاد این مسئله به خوبی تبیین گردد.

حمید رضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره معنای «آتش به اختیاری» در حوزه فرهنگ که رهبر معظم انقلاب از تشکل‌های دانشجویی درخواست کردند، گفت: مدتی است که قوانین امر به معروف و نهی از منکر و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات تصویب و به دولت ابلاغ شده است و بسترهای قانونی اصل 8 قانون اساسی که در طی این 38 سال معطل مانده و زمینه‌‌های اجرایی آن محقق نشده بود فراهم شده است. بنابراین نظارت همگانی که در اصل 8 قانون اساسی آمده و به عموم مردم اجازه می‌دهد که در چارچوب یک قوانین مشخص بتوانند بر عملکرد مسئولان و نهادها نظارت کنند و آنها را نقد کرده و خلأها و غفلت‌های دستگاه‌های اجرایی را گوشزد کنند فراهم گردیده است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی طبیعتا سخن مقام معظم رهبری مبنی بر آتش به اختیار بودن تشکل‌های دانشجویی در قبال غفلت‌هایی که مدیران و مسئولان اجرای کشور نسبت به بعضی مسائل نشان دادند و اتاق فکرشان گاهی اوقات تعطیل است یا اولویت را اشتباه می‌گیرند به این معناست که با حفظ روحیه انقلابی‌گری و در چارچوب مقررات و قوانین مصوب کشور از جمله قانون امر به معروف و نهی از منکر، نسبت به برطرف کردن این نوع غفلت‌ها و متذکر شدن به مسئولان وارد عمل شوند و دولت را با مطالبات بصیرانه خود از موضوعات غیراولویت‌دار، انحرافی و حاشیه‌ای به مسائل اصلی و اولویت‌دار متوجه کنند.

ترقی درباره اینکه «آتش به اختیار» بودن وجه کمک‌کنند‌گی به دولت دارد نه تقابلی گفت: در حوزه عمل و اجرا به دلیل اینکه دولت با مسائل متعدد امنیتی، نظامی، سیاسی، اقتصادی و ... مواجه است ممکن است نسبت به یک سری از مسائل مهم به ویژه در حوزه فرهنگی دچار غفلت شود و توجه لازم را به آنها نداشته باشد و اگر به موقع درباره این مسائل اقدام نشود ممکن است به معضلی در کشور تبدیل شود که حل و فصلش هزینه‌های زیادی را بطلبد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه عنوان کرد: لذا در چنین شرایطی اگر مردم و به خصوص دانشجویان به دولت برای توجه به آن مسائل مورد غفلت واقع شده، کمک کنند هزینه دولت برای حل آن مسائل کاهش یافته و دولت به موقع می‌تواند به بررسی این مسائل و مشکلات بپردازد. این توجه به موقع به مسائل و مشکلات فراموش شده به طور طبیعی آسیب‌پذیری نظام را در برابر مشکلات کاهش خواهد داد.

وی تأکید کرد: به عبارتی نسل جوان انقلابی که به تعبیر رهبری آتش به اختیار هستند می‌توانند جلوی تعطیلی اتاق فکر دولت و یا اختلال این اتاق فکر را بگیرند و جبران کنند و مانع آسیب رسیدن به نظام شوند.

ترقی درباره تأثیر تعامل مثبت دولت با تشکل‌های دانشجویی منتقد و افزایش آستانه تحمل و نقدپذیری دولت در کاهش هزینه‌های مترتب بر نظام گفت: مقام معظم رهبری بارها از دولت در قضایای مختلف مانند برجام این را خواستند که منتقدین را دعوت کند و حرف‌های آنان را بشنود و امور اجرایی کشور را اصلاح کند.

وی ادامه داد: اصولا اگر دولت‌ها با نقدهای منصفانه به تعبیر امام صادق(ع) به عنوان یک نعمت برخورد کنند و تعامل سازنده‌ای میان منتقدین منصف و دولت شکل بگیرد کارهای دولت تکمیل شده و اوضاع به نفع مردم بهبود خواهد یافت. دولتی که نقدهای منصفانه را نپذیرد و بی‌تفاوت از کنار آنها بگذرد یا با تندی با منتقدین برخورد کند راه را بر اصلاح خود می‌بندد و مشکلاتش عمیق‌تر خواهد شد که به ضرر دولت و مردم خواهد بود.

ترقی یادآور شد: دولت‌ها چون منتخب مردم هستند و از طریق اعمال حق حاکمیت مردم روی کار می‌آیند لذا مردم در قبال عملکرد دولت مسئول هستند و نباید بی‌توجه باشند. به عبارتی اینگونه نیست که مردم به رئیس‌جمهوری رأی دهند و تا چهار سال بعد دولت را رها کنند. مردم باید از اعمال حق حاکمیت خود استفاده کنند و مطالبه‌گری، سؤال و نظارت را از دولت انجام دهند تا دولت نیز پاسخگوی مردم باشد و در راستای مطالبات مردم حرکت کند.

وی در پایان تصریح کرد: می‌توان گفت این تعبیر و تأکید مقام معظم رهبری مردم را نسبت به انتخاب‌شان مسئول‌تر و مطالبه‌گرتر می‌کند تا دولت در چارچوب خواست ملت و در جهت منافع کشور عمل کند.        
captcha