ویژگی‌های فنی و شرعی لباس پرستار ایرانی/ منتظر طراحی دانشگاه الزهرا(س) هستیم
کد خبر: 3608102
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
شریفی مقدم تبیین کرد:

ویژگی‌های فنی و شرعی لباس پرستار ایرانی/ منتظر طراحی دانشگاه الزهرا(س) هستیم

گروه سلامت: قائم مقام سازمان نظام پرستاری ضمن تشریح ویژگی‌های شرعی و فنی لباس پرستاران ایرانی گفت: معاونت پرستاری وزارت بهداشت و نظام پرستاری از دانشگاه الزهرا(س) دعوت کردند تا لباسی برای پرستاران که شئونات اسلامی را رعایت کرده باشد و ویژگی‌های فنی آن هم مورد تأیید این دو نهاد باشد را طراحی کند، اما هنوز این کار انجام نشده است.

محمد شریفی‌مقدم، قائم مقام سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به رونمایی از لباس پرستاری که در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رخ داد، اظهار کرد: بخش فرهنگی حوزه دانشجویی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان پوششی را برای پرستاران رونمایی کرد، فارغ از این اینکه وقتی کاری انجام می‌شود باید همه جوانب آن باید بررسی شود، نیت این دانشجویان خیر بوده اما جوانب کاری و علمی آن در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: لباس پرستاری باید متناسب با کاری باشد که آنها انجام می‌دهند؛ مثلا آستین لباس پرستار اتاق عمل باید چسبان باشد چرا که نباید این آستین به محل زخم بیمار که باز است کشیده شود، این در حالی است که این لباس در خارج از کشور آستین کوتاه است اما شئونات شرعی ما اجازه نمی‌دهد لباس آستین کوتاه باشد. این پوشش برای پرستاری که در بخش است و تنها دارو به بیمار می‌دهد طراحی شده باشد مناسب است اما برای دیگر بخش‌ها به هیچ عنوان مناسب نیست.

دبیرکل خانه پرستار در ادامه به ویژگی‌های لباس پرستاران ایرانی پرداخت و عنوان کرد: لباس پرستاری باید شکیل، ساده و شئونات شرعی و اسلامی در آن رعایت شده باشد، در عین حال راحت بوده و بتواند کارهای حرفه‌ای پرستاری را انجام دهد، در حال حاضر لباس‌ پرستاری در ایران این ویژگی‌ها را ندارد.

وی بیان کرد: معاونت پرستاری وزارت بهداشت و نظام پرستاری از دانشگاه الزهرا(س) دعوت کردند تا لباسی را که شئونات اسلامی را رعایت کرده باشد و ویژگی‌های فنی آن هم مورد تأیید این دو نهاد باشد را طراحی کند، اما هنوز این کار انجام نشده است.

شریفی مقدم اظهار کرد: لباسی را که دانشجویان زاهدانی طراحی کرده‌اند اگر چه دارای ویژگی‌های مذهبی است، اما از لحاظ فنی این لباس ویژگی‌ مناسبی ندارد، لذا می‌توان گفت نیت این دانشجویان خیر بوده اما با عدم در نظر گرفتن جوانب دیگر نمی‌توان این لباس و پوشش را مورد تأیید نظام پرستاری خواند. این افراد می‌بایست از خود پرستاران نظرخواهی می‌کردند تا بتوانند نظر آنان را نیز در طراحی این پوشش اعمال کنند، چرا که بر این اعتقاد هستیم که پرستاران ایرانی یکی از گروه‌هایی هستند که بیشترین پایبندی را به شئونات اسلامی دارند و آنها مطمئنا با مشاوره‌‌ خود می‌توانستند به این دانشجویان در طراحی لباس مناسب‌تری کمک کنند.

یادآوری می‌شود، طی روزهای گذشته در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان لباسی به عنوان پوشش جدید پرستاری رونمایی شد که در فضای مجازی ایرانی بازخوردهای زیادی داشته و انتقادات زیادی در مورد آن صورت گرفت، نهایتا معاون پرستاری وزارت بهداشت در اظهار نظری هرگونه انتساب این لباس به وزارت بهداشت را رد کرد.

یکشنبه///ویژگی‌های فنی و شرعی لباس پرستار ایرانی/ لباس طراحی شده در زاهدان بدون کارشناسی علمی بود


captcha