حجتالاسلام احمد عابدینی، استاد حوزه علمیه اصفهان در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهارکرد: اعتدال به معنای میانه روی، نه افراط و نه تفریط است و در همه امور اخلاقی به اعتدال دعوت شده، برای مثال عدهای در برابر دشمن متهور و عدهای دیگر ترسو هستند، هر دوی اینها نامناسب و بهترین راه شجاعت است.
وی گفت: در هر صفتی باید حد وسط را پیش گرفت و فقط عدل است که کم و زیاد ندارد. زندگی پیامبر(ص) و ائمه(ع) سراسر اعتدال بوده و آیه « وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا » میگوید «و نه هرگز دست خود را در احسان به خلق محکم به گردنت بستهدار و نه بسیار باز و گشادهدار که هر کدام کنی، به نکوهش و درماندگی خواهی نشست».
وی بیان کرد: ارتباط تنگاتنگی میان اعتدال و عقلانیت وجود دارد. عقلانیت هم عقل نظری یعنی دانستن و هم عقل عملی، عمل کردن است. عقلانیت به معنای عمل کردن، عین اعتدال است و عقلانیت به معنای دانستن، یک پیش زمینه بوده و به معنای فهمیدن است که این فهم مقدمهای برای عقلانیت عملی محسوب میشود.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیات سوره فرقان که به آیات عباد الرحمان معروف است: « وَ عِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلىَ الْأَرْضِ هَوْنًا وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَهِلُونَ قَالُواْ سَلَامًا»، خاطر نشان کرد: بندگان خداى رحمان كسانى هستند كه بر روى زمين به نرمى گام برمىدارند . چون نادانان ايشان را مخاطب قرار دهند، به آنها سلام مىگويند. پس آنها کسانی هستند که سبک زندگیشان راحت است و زندگی تجملاتی ندارند و این آیات دلالت بر مشی اعتدال دارد.
وی تصریح کرد: جامعهای که میخواهد سعادتمند شود، باید اعتدال را در پیش بگیرد. نباید افراد را با تحریک احساساتشان به یک سمت کشاند، چرا که در وجود انسان عقل حاکم است و زمانی متوجه خواهد شد که دنبالهروی از این احساسات کار صحیحی نبوده است.