حفظ قرآن برای کسب رتبه نیست
کد خبر: 3608797
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰

حفظ قرآن برای کسب رتبه نیست

گروه شهرستان‌ها: محفل انس با قرآن «شهر نورانی» سبزوار، فرصتی را فراهم کرد تا پای صحبت‌های یکی از برترین حافظان قرآن در کشور بنشینیم و دقایقی گفت‌وگوی صمیمانه‌ای درباره روش‌های حفظ قرآن داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، عقربه‌های ساعت باعجله در حال رسیدن به نیمه شب بودند. بعد از کلی انتظار برای رسیدن مهمانان و طی کیلومترها راه طولانی و اجرای برنامه در شهرستان جوین بلأخره مهمانان قرآنی خسته از راه رسیدند و اجرای برنامه تلاوت و پاسخ به سوالات قرآنی از ساعت 23:40 دقیقه شروع شد.
بعد از اجرای مراسم و پاسخ به درخواست های مردمی در حالی که بیان می کرد شب قبل تنها دو ساعت بیشتر استراحت نکرده است و فردا در هفت مکان برنامه دینی و قرآنی دارد باز هم با رویی گشاده به سوالات ما پاسخ داد.
حجت‌الاسلام محمود محمدی‌نیا، حافظ کل قرآن کریم با ابراز اینکه انسان با یک حافظه معمولی نیز می‌تواند قرآن را حفظ کرد به خبرنگار ایکنا ، گفت: از برکات حفظ قرآن کریم تقویت حافظه انسان است.
در حفظ قرآن نباید عجله کرد
وی که خودش حفظ را از کودکی شروع کرده و عاملی شده تا در دروس مدرسه پیشرفت زیادی داشته باشد، بیان کرد: یادگیری و حفظ قرآن در کودکی با توجه به روایت رسیده از ائمه(ع)، مانند نوشتن بر روی سنگ است و تا آخر عمر از ذهن انسان پاک نخواهد شد.
رتبه عالی سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته حفظ در 95 ادامه داد: بهتر است حافظان قرآن در حفظ قرآن عجله نداشته باشند و در بلندمدت، با صبر و حوصله در دوره‌های سه و چهار ساله کلام‌الله مجید را حفظ کنند.
این حافظ قرآن با تاکید بر اینکه رمز موفقیت در حفظ کلام وحی تکرار و مرور آیات الهی است، تصریح کرد: حافظان قرآن باید آنچه را که در طول هفته می‌آموزند، مرور کنند تا از یادشان نرود.
رتبه عالی سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته حفظ در 95 اضافه کرد: برای ماندگاری بیشتر آیات قرآن در ذهن بهتر است در کنار حفظ متن عربی، ترجمه آیات و در حد ممکن تفسیر قرآن نیز خوانده شود.
این روحانی سطح چهار حوزه علمیه با بیان اینکه از اهداف مهم حفظ قرآن عمل به آیات کلام وحی است، اظهار کرد: قاریان مصری در ابتدا قرآن را حفظ می‌کردند و بعد سراغ قرائت می‌رفتند.
وی با اشاره به اینکه کسی که حافظ قرآن است زمینه فهم قرآن و عمل به آن برایش فراهم است، گفت: قاریان به اندازه‌ای که حافظان قرآن با کلام وحی انس و الفت دارند، ندارند.
این حافظ کل قرآن کریم در پاسخ به اینکه بسیاری از جوانان به دلیل راهیابی نفرات تکراری به مسابقات هر ساله قرآن، از ادامه راه باز می‌مانند، اظهار کرد: بهتر است مسئولان مسابقات قرآن افرادی را که دارای رتبه‌های ممتازی می‌شوند از گردونه رقابت‌ها در سال‌های بعد حذف کنند تا میدان برای جوانان و علاقه‌مندان به قرآن باز شود.
هدف از حفظ قرآن، کسب رتبه در مسابقات نیست
این حافظ قرآن افزود: هدف اصلی از یادگیری و حفظ قرآن برای شرکت در مسابقات قرآن نیست گرچه رتبه آوردن نیز خوب است.
وی در پاسخ به اینکه چرا برخی افراد قاریان و حافظانی را برای مجالس قرآنی و محافل انس با قرآن دعوت می‌کنند که دارای رتبه کشوری و یا دارای رتبه مسابقات قرآنی هستند، گفت: قاریان و حافظان زیادی در کشور وجود دارند که دارای رتبه و مقام نیستند ولی کارشان با کیفیت است و حتی در برخی از مجالس و محافل قرآنی هم از آنان دعوت می‌شود.
حجت‌الاسلام محمدی‌نیا با تاکید بر اینکه داشتن رتبه و مقام مسابقات قرآنی حتما دلیل بر قوی بودن و ضعیف بودن فرد نیست، تصریح کرد: استاد شحات‌ انور در ابتدا دارای رتبه و مقام نبود ولی به دلیل کیفیت بالای تلاوت قرآنی که داشت مردم از او استقبال کردند و پای تلاوت‌های زیبای وی نشستند.
ملاک از دید مردم در محافل قرآنی، ارائه کیفیت عالی است
وی با اشاره به اینکه ملاک در محافل قرآنی از دید مردم کیفیت اجرا است، افزود: شاید برخی افراد دارای رتبه و مقام در مسابقات قرآنی باشند ولی بعد از مدتی به دلیل عدم ارائه کیفیت مطلوب در تلاوت توسط مردم حذف می‌شوند.
این روحانی حافظ قرآن با بیان اینکه تلاوت قرآن در جلسات مساجد کار بسیار خوبی است، اضافه کرد: بهتر است در این جلسات قرآنی، معانی و تفسیر قرآنی که خوانده می‌شود نیز در حد چند دقیقه بیان شود تا مردم با فهم بیشتر کلام الهی از آن در زندگی استفاده کنند.

captcha