تفاوت «وِرد» با «ذکر» چیست
کد خبر: 3608813
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷

تفاوت «وِرد» با «ذکر» چیست

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن سیدمحسن خدام حسینی، پیشکسوت قرآنی کشورمان با حضور شخصیت‌‌های مطرح قرآنی در مسجد ابوذر برگزار و در این جلسه مطالبی درباره تفاوت «وِرد» با «ذکر» ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) جلسه قرآن سیدمحسن خدام‌حسینی، پیشکسوت قرآنی کشورمان، شب گذشته 21 خردادماه با حضور بهروز یاریگل، احمد مرادی، محمدرضا فلسفی و داوود جعفری و قرآن‌آموزانی از سنین مختلف در مسجد جامع ابوذر واقع در خیابان قزوین، خیابان شهیدان حسنی(قلعه مرغی)، ۲۰متری ابوذر از ساعت 23 تا 1 بامداد برگزار شد.

ذکر یعنی چه؟ نسخه تشریح و داستان ما، قرآن است+صوت و عکس

در این جلسه صمیمی، حاضران به نوبت یک صفحه از جزء هفدهم قرآن کریم را تلاوت کردند و خدام‌حسینی، نکات تفسیری آیات را بیان کرد. خدام حسینی با استناد به آیه 10 سوره انبیاء «لَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُكُمْ ۖ أَفَلَا تَعْقِلُونَ» گفت: تربیت قرآنی و ارتباط با قرآن و مسجد و نماز و روزه، جریان جان انسان را مثل آب جاری پاک‌کننده متصل نگه می‌دارد. سپس با قرائت آیه 24 سوره انبیاء «أَمِ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةً ۖ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ ۖ هَٰذَا ذِكْرُ مَن مَّعِيَ وَذِكْرُ مَن قَبْلِي ۗ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ الْحَقَّ ۖ فَهُم مُّعْرِضُونَ» گفت: در این قرآن( پیام خدا)، جریان شما و همه کسانی که قبل از شما بوده است، آمده است. برهان یعنی دلیل و نور که طرف مقابل را مبهوت می‌کند. در مقابل برهان فقط می‌توانند مسخره و استهزا کنند. هرکس غیر از خدا را بخواند، برهانی ندارد.

ذکر یعنی چه؟ نسخه تشریح و داستان ما، قرآن است+صوت و عکس

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: متأسفانه وقتی به ما می‌گویند ذکر، همه فکر می‌کنند که ذکر کلماتی است که انسان با دهانش می‌گوید؛ در حالیکه چیزی که با لب گفته می‌شود، اسمش وِرد است. اگر بخواهیم مثال فیزیولوژی بزنیم، ذکر به معنای ریتم پایدار قلب است. این قرآن، ذکر حقیقت شماست. وقتی قرآن را تلاوت می‌کنیم، حقیقت خود را می‌خوانیم. نسخه تشریح و داستان ما، قرآن است.

ذکر یعنی چه؟ نسخه تشریح و داستان ما، قرآن است+صوت و عکس

در اواسط این جلسه صمیمی، حسن لطفی، مدرس مباحث اصولی و منطقی، دقایقی به ارائه مباحث منطقی پیرامون مغالطات و انواع آنها پرداخت. این ششمین جلسه از سلسله کارگاه‌های درس منطق حسن لطفی برای این جلسه قرآن بود.

سپس مهدی سفالیان، قاری ممتاز کشورمان، آیاتی از سوره مبارکه کوثر و توحید را تلاوت کرد و دعای ختم جلسه را خواند که در ادامه ارائه می‌شود.

ذکر یعنی چه؟ نسخه تشریح و داستان ما، قرآن است+صوت و عکس

این جلسه قرآن، در ماه مبارک رمضان، هر شب از ساعت 23 تا 1 بامداد در مسجد جامع ابوذر برگزار می‌شود.

کد

دریافت

مطالب مرتبط
captcha