ماه رمضان در «وینیپگ» کانادا/ زمان طولانی روزه‌داری و فرصتی برای تبادل فرهنگی
کد خبر: 3608945
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷

ماه رمضان در «وینیپگ» کانادا/ زمان طولانی روزه‌داری و فرصتی برای تبادل فرهنگی

گروه بین‌الملل: ادریس البکری، رئیس سابق مؤسسه اسلامی «مانیتوبا» در کانادا ماه رمضان را تجربه‌ای بی‌نظیر و یک فرصت برای تبادل فرهنگی قلمداد می‌کند.

رمضان در «وینیپگ» کانادا/ زمان طولانی روزه‌داری و فرصتی برای تبادل فرهنگی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از پایگاه خبری «سی بی سی نیوز»، وی در مقاله‌ای در این‌باره می‌نویسد: امسال من و همسرم در حالی که تصمیم داشتیم به مسافرت برویم، اما در نهایت تصمیم گرفتیم رمضان را در خانه خود در وینیپگ، شهری در جنوب کانادا، بگذرانیم.
اگرچه ایده گذراندن ماه رمضان در محلی که روزها کوتاه است، ایده جذابی بود، اما ما عاشق ماه رمضان‌های کانادا هستیم و تصمیم گرفتیم در خانه خود بمانیم.
رمضان امسال با طولانی‌ترین روزها در ایام تابستان مصادف شده است. در کانادا و در منطقه ما نیز افراد تنها شش ساعت برای خوردن فرصت دارند و 18 ساعت را به مدت سی روز باید روزه باشند.
رمضان همانند کریسمس یک واقعه جهانی است و در سراسر دنیا توسط مسلمانان گرامی داشته می‌شود. این ماه همچنین ابزاری برای انتقال فرهنگ‌ها و ارزش‌هاست و کانادا نیز در این زمینه مستثنی نیست.
یک فرهنگ رمضانی منحصر به فرد در کانادا
در شرایطی که شاهد تکامل جامعه مسلمانان در کانادا هستیم، شاهد آن هستیم که فرهنگ رمضان نیز در میان مسلمانان این کشور در حال توسعه و پیشرفت است.
مسلمانان کانادا که از فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلفی هستند، طی ماه رمضان افطار را با یکدیگر یا در مسجد صرف می‌کنند و یا در محافل و میهمانی‌های مختلف و به این ترتیب تجربه ناب تعامل با فرهنگ‌های گوناگون را به دست می‌آورند.
یکی از ابعاد این فرهنگ بُعد آشپزی و تهیه غذاست. ما اخیرا در ماه رمضان دوستانی را یافتیم که میراث گرانبهایی از قاره‌های مختلف را به ارمغان آورده‌اند؛ میراثی از غذاها و خوردنی‌های مختلف و متنوع.
برای من رمضان از دوران کودکی تجربه‌‌ای هیجان‌انگیز بوده است. این ماه از آن زمان برایم به معنای خوردنی‌های لذت‌بخش، اجازه داشتن برای بیدار بودن تا دیروقت، پوشیدن لباس‌های نو و جمع شدن خانواده دور هم بود.
من و همسرم برای اینکه رمضان برای کودکانمان ویژه باشد، تمامی تلاش خود را می‌کنیم. ما می‌خواهیم که آنان با خاطرات خوبی بزرگ شوند. برای مثال ما با خانواده‌های دیگر دور هم جمع می‌شویم و به کودکان فرصت بازی کردن، خوردن غذا به همراه دوستانشان، بازی و بیدار بودن تا هر زمان که بخواهند را می‌دهیم.
رمضان فرصتی برای انتقال سنت‌ها
رمضان از سوی دیگر فرصتی برای نشان دادن سنت‌های مسلمانان به یکدیگر است.
بچه‌های من برای اینکه در مدرسه با همکلاسی‌ها و معلمان خود درباره رمضان صحبت کنند، شور و شوق زیادی دارند. یکی از دوستان خانوادگی ما تعدادی فانوس زیبا و جذاب برای ماه رمضان درست کرده و آن را به همسایگان خود هدیه می‌دهد. خیلی‌ها نیز در کارهای خیریه و کمک به نیازمندان مشارکت می‌کنند.
چندین سال است که مسجد جامع وینیپگ در ماه رمضان میزبان مراسم افطار است که در آن بسیاری از افراد شرکت می‌کنند و البته افرادی که نیازمند هستند در اولویت قرار دارند.
ما هرگز احساس نمی‌کنیم که باید دیگران را مجبور به پذیرش فرهنگ و جنبه‌های مختلف ماه رمضان کنیم و یا خود مجبور به این کار هستیم. بلکه این راهی برای ماست که درباره دین و اعتقادات خود صحبت و از آن در برابر هجمه‌های صورت‌گرفته دفاع کنیم، به خصوص در زمان کنونی که اسلام‌هراسی به یک واقعیت تبدیل شده است. من در ماه رمضان امسال دعا می‌کنم که نژادپرستی و تنفر از تمامی خانواده‌ها و جوامع دور باشد.

captcha