پایان خرداد؛ آخرین مهلت ثبت‌نام برای دومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
کد خبر: 3609377
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴

پایان خرداد؛ آخرین مهلت ثبت‌نام برای دومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی

گروه ادب: دبیر اجرایی رویدادهای ترویج کتابخوانی گفت: تاکنون چهارصد باشگاه کتاب‌خوانی ثبت‌شان برای شرکت در دومین دوره جام باشگاه‌ها نهایی شده است و باشگاه‌های کتابخوانی تا پایان خردادماه مهلت ثبت‌نام دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ابراهیم حیدری، دبیر اجرایی رویدادهای ترویج کتابخوانی گفت: تاکنون چهارصد باشگاه کتابخوانی ثبت‌شان نهایی شده است و باشگاه‌های کتابخوانی تا پایان خردادماه مهلت ثبت‌نام دارند. انتظار داریم باشگاه‌های کتابخوانی تا اواسط مهر ماه آثار و فعالیت‌ها اعلام و با تعیین تکلیف باشگاه‌های برگزیده‌ در سطح شهرستان و با ادامه فعالیت و رقابت باشگاه‌ها در کتابخوانی نهایتا آبان ماه، همزمان با هفته کتاب، مراسم پایانی جام باشگاه‌های کتابخوانی برگزار شود.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف ما اشاعه و گسترش  طرح‌های ترویجی کتابخوانی در شهرها متعدد و میان گروه‌های سنی مختلف بود. جام باشگاه‌‌های کتابخوانی از میان طرح‌های ارائه شده از سوی شهر نیشابور، در طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، شکل گرفت. پس از برگزاری جلسه‌های بحث و بررسی و تغییری در آن طرح نخستین اعمال شد و در نهایت طرح «جام باشگاه‌های کتابخوانی» ارائه شد. این رویداد ترویج کتابخوانی میان کودکان و نوجوان‌‌‌ها با همکاری نهاد و سازمان‌های دولتی و غیردولتی فعال در ترویج کتابخوانی، برای اولین بار در سال 1395 در 15 شهر نامزد پایتخت کتاب ایران  اجرا شد.

دبیر رویدادهای ترویج کتابخوانی ادامه داد: در اولین دوره برگزاری جام باشگاه‌‌های کتاب‌خوانی در پانزده شهر  بیش از دو هزار باشگاه کتابخوانی و  بیست و دو  هزار عضو شکل گرفت. این میزان استقبال خیلی بیش‌تر از  انتظار ما بود. بر این اساس تصمیم گرفتیم، دومین دوره آن را در سال جاری با مشارکت 102 شهر برگزار کنیم. با مسئولان شهری و فعالان کتاب‌خوانی در شهرهای مختلف مکاتبه کردیم، تا کنون حدود هشتاد و سه  شهر برای شرکت در این طرح به طور رسمی اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی درباره چگونگی فعالیت باشگاه‌های کتابخوانی توضیح داد: هر باشگاه تشکیل شده در هر شهر و روستا باید دارای حداقل 12 تا حداکثر 30 عضو داشته باشد.  اسامی باشگاه‌ها و کدملی اعضاء  در شبکه ترویج کتابخوانی ایران ثبت می‌شود. پس از ثبت و اعلام آمادگی باشگاه‌ها به دبیرخانه جام باشگاه‌های کتابخوانی، مربی‌هایی را از تهران به این شهرها اعزام می‌کنیم. این مربی‌ها در مناطق مختلف کشور دوره‌های آموزشی را برای تسهیل و تسریع در فعالیت‌ها برای دیگر مربی‌ها برگزار می‌کنند، مربی‌ باشگاه‌ها عموما، معلم، مربی مهدکودک، کتابدار هستند. این باشگاه‌ها در چهار رده سنی مختلف تشکیل می‌شوند. جلسه‌های کتابخوانی اعضاء در مدارس، کانون‌های پرورش فکری، کتابخانه‌ها، سرای محله‌ها، فرهنگ‌سراها، پایگاه‌های بسیج و حتی مجتمع‌های مسکونی برگزار می‌شوند.

دبیر رویدادهای ترویج کتابخوانی همچنین درباره معرفی کتاب‌هایی که محور فعالیت این باشگاه‌ها هستند، گفت: سال گذشته حدود ‌پانصد عنوان کتاب در  چهار رده سنی را کارشناس‌های مجرب حوزه ادبیات کودک و نوجوان انتخاب و معرفی کردند. امسال با اضافه شدن حدود دویست عنوان کتاب تازه منتشر شده به این فهرست، در مجموع به 700 عنوان کتاب به باشگاه‌های کتاب‌خوانی معرفی شد.

وی افزود: با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و همکاری مؤسسه خانه کتاب، اعضای باشگاه‌های کتابخوانی می‌توانند. تا سقف یک‌صد‌هزار تومان با با تخفیف پنجاه درصدی تهیه کنند. باشگاه‌های کتابخوانی فعالیت‌های متنوع مانند گروه‌خوانی کتاب، نقد و معرفی کتاب، داوری کتاب، تهیه فیلم‌های موبایلی با محوریت کتاب را انجام می‌دهند.

دبیر رویدادهای ترویج کتابخوانی درباره جام باشگاه‌های کتاب‌‌خوانی درباره نحوه انتخاب باشگاه‌های برگزیده‌ کتابخوانی عنوان کرد: در  چهار بخش «بهترین باشگاه کتابخوانی»، «بهترین فیلم موبایلی با محوریت کتاب»، «بهترین نامه به نویسنده کتابی که خواندید» و «بهترین معرفی کتاب» باشگاه‌های برگزیده معرفی می‌شوند. داوری در چند مرحله انجام می‌شود؛ در مرحله نخست آثار و فعالیت‌ها در دبیرخانه شهرستان‌ها بررسی می‌شود. در هر شهر چهار باشگاه برگزیده  بخش‌های مختلف  معرفی می‌شود و این رقابت در سطح استان و کشور هم دنبال می‌شود. در نهایت باشگاه‌های برگزیده انتخاب و معرفی می‌شوند.  

اولین دوره جشنواره تقدیر از گروه‌های مروج کتابخوانی در سال ١٣٩٣ با مشارکت ٩٠ گروه، دومین دوره آن در سال ١٣٩٤ با مشارکت ٤٠٠ گروه و سومین دوره آن به همت تشکل‌های مروج کتابخوانی در سال ١٣٩٥ با مشارکت ٧٢٨ گروه مروج کتابخوانی برگزار شده است.

captcha