تشکیل انجمن یاران وقف با رویکرد وقف قرآنی
کد خبر: 3609408
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰

تشکیل انجمن یاران وقف با رویکرد وقف قرآنی

گروه معارف: رئیس داتشکده تربیت مدرس قرآن مشهد از تشکیل انجمن یاران وقف قرآن و معارف قرآنی خبر داد و اظهار کرد: تشکیل این انجمن به دلیل تحقق وقف مشارکتی برای موقوفات قرآنی بوده است.

غلامرضا زارع مهرجردی، رئیس دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد در گفتگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی اظهار کرد: امیدواریم با جلب مشارکتی که در مسئله موقوفات قرآنی داریم، بتوانیم مکانی مستقل برای دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه فضای مناسبی در اختیار دانشکده نیست، ابراز کرد: در حال حاضر، مکان در اختیار ما، موقوفه‌ای است که اجاره کرده‌ایم. همچنین زمین پنج هکتاری که شهریورماه سال گذشته در منطقه الهیه خریده‌ایم و فاز یک آن در حال ساخت است، خوابگاه دانشجویی و موقوفه‌ای دیگر، واقع در بولوار امامت از جمله مکان‌هایی است که متعلق به دانشکده است.
رئیس دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد گفت: برنامه دانشکده برای موقوفه واقع در بلوار امامت این است که آنجا تبدیل به پردیس قرآن دانشکده شود. مشهد در زمینه‌های قرآنی از ظرفیت و پذیرش بالایی برخوردار است لذا یکی از برنامه‌های دانشکده، مدیریت دانشکده‌های بجنورد، سبزوار و شاهرود است تا تحت مدیریت دانشکده تربیت مدرس قرآن در مشهد قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه برآورد هزینه‌های ساخت فازهای بعدی زمین الهیه در سال تحصیلی جدید، حدود 30 میلیارد تومان تخمین زده شده است، گفت: از جمله کارهای مشارکتی که در بحث وقف انجام داده‌ایم این است که این رقم را به 600 هزار سهم 50 هزار تومانی تبدیل کرده و قرار است به مشارکت بگذاریم؛ هر کس بر اساس توان خود سهمی را خریداری می‌کند.
حجت‌الاسلام زارع از تشکیل انجمن یاران وقف قرآن و معارف قرآنی خبر داد و اظهار کرد: تشکیل این انجمن به دلیل تحقق وقف مشارکتی برای موقوفات قرآنی بوده است.
وی ادامه داد: انجمن یاوران وقف متشکل از شخصیت‌های برجسته علمی و قرآنی استان است که کار سیاست‌گذاری را انجام می‌دهند و دفتر مرکزی آن هم در دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد دایر است؛ هر کس در سطح شهر مشهد می‌خواهد وقفی قرآنی انجام دهد، می‌تواند از  مشاوران این مرکز بهره ببرد.
وی با بیان اینکه موقوفات قرآنی در سطح کشور خصوصا در شهر مشهد محدود است، ادامه داد: بالغ بر 90 درصد از موقوفات، مربوط به عزاداری‌های سیدالشهدا(ع)، افطاری ماه مبارک رمضان، روضه‌خوانی و ...  است و نسبت به قرآن که مسئله‌ای پر اهمیت است توجهی نشده و مورد خاصی به آن اختصاص نیافته است.
رئیس دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد بیان کرد: بر همین اساس بسیاری از فعالیت‌هایی که در زمینه‌های قرآنی باید انجام شود به خاطر نبود بودجه با مشکل مواجه هستند.
وی ابراز کرد: وقف علم و فناوری شروع شده است و اگر با همکاری انجمن یاوران وقف قرآن بتوانیم در این حوزه، موقوفات جدیدی را ثبت کنیم، دیگر دغدغه‌ای در مورد تأمین هزینه‌های قرآنی نداریم. این کارهاً صرفا به دانشکده تربیت مدرس اختصاص ندارد بلکه تمام مجموعه‌های قرآنی را در  بر می‌گیرد، اما حرکتی است که دانشکده تربیت مدرس قرآن شروع کننده آن بوده است.
رئیس دانشکده تربیت مدرس قرآن بیان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه‌های وقف و موقوفه، پایان‌نامه‌هایی با عناوین مختلف مطرح کرده‌اند و دانشکده نیز بر روی این مباحث کار کرده است.
captcha