ماه رمضان در بنگلادش/حضور هندوها در مراسم عزاداری امام حسین(ع)
کد خبر: 3609729
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹

ماه رمضان در بنگلادش/حضور هندوها در مراسم عزاداری امام حسین(ع)

گروه معارف: مهدی حسن از کشور بنگلادش در جامعه‌المصطفی(ص) مشهد تحصیل می‌کند، وی در گفت‌وگویی از آداب و رسوم خاص ماه مبارک رمضان در کشورش برایمان گفت، از قرائت‌های قران گروهی در مساجد گرفته تا سنت‌های غذایی مردم این کشور در ماه رمضان.

مهدی حسن، دانشجوی رشته فلسفه از کشور بنگلادش در جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد است؛ وی پنج سال است که در ایران اقامت دارد و در این مدت با فرهنگ ایرانی انس گرفته و به قول خودش دیگر ایرانی شده است.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با بیان اینکه بنگلادش یکی از کشورهای شبه جزیره هند است که 170 میلیون جمعیت دارد، گفت: در داکا پایتخت این کشور، حدود 20 میلیون نفر ساکن هستند؛ 95 درصد جمعیت بنگلادش مسلمان هستند که شیعیان این کشور به دو گروه «اصیل» و «مستبصرین»(تازه شیعه شدگان) تقسیم می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه شیعیان اصیل شامل سادات، غیرسادات و خوجه‌های اثنی‌عشری می‌شوند، ادامه داد: این دسته از شیعیان، پیش از استقلال بنگلادش از هند و پاکستان غربی در سال 1972 میلادی به بنگلادش آمده‌اند. اغلب این شیعیان اردوزبان هستند و همه مراسم مذهبی خود را به زبان اردو برگزار می‌کنند.
وی در ادامه بیان کرد: اغلب مستبصرین(تازه مسلمان‌شده‌ها) به زبان بنگالی سخن می‌گویند و در بین آن‌ها افراد تحصیلکرده بسیاری دیده می‌شود که اکثرا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و آشنا شدن با شخصیت حضرت امام خمینی(ره) به تشیع  روی آورده‌اند؛ آنان حدود نیمی از کل جمعیت شیعیان بنگلادش را تشکیل می‌دهند.
مهدی حسن، زمان حضور شیعیان در کشور بنگلادش را مربوط به 400 سال و همزمان با حکومت ایرانیان در این سرزمین عنوان کرد؛ به گفته وی حضور ایرانیان در این منطقه از شبه جزیره هند، موجب رواج زبان فارسی و مذهب شیعه در بین آن‌ها شده است.
وی بیان کرد:‌ جمعیت شیعیان در داکا حدود 20 هزار نفر است که حدود 25 تا 30 درصد آنان در منطقه داکای قدیمی و محله «حسینیه دالان» زندگی می‌کنند. 
این طلبه بنگلادشی در مورد حال و هوای ماه مبارک رمضان در کشور بنگلادش بیان کرد: در ماه مبارک رمضان توجه مردم به معنویات و اعمال مذهبی بیشتر می‌شود. یکی از اعمال مذهبی انفرادی مرسوم در میان مردم بنگلادش، ختم کامل قرآن در طول ماه مبارک رمضان است.
این دانشجوی فلسفه از جمله اعمال مذهبی رایج در میان مردم کشورش را خواندن قرآن به‌صورت گروهی در مساجد، شرکت در سخنرانی‌های مذهبی و شرکت در نماز جمعه عنوان کرد.
مهدی حسن در مورد نحوه اطلاع از زمان اذان در کشورش هنگام افطار و سحر، عنوان کرد: پایتخت بنگلادش شهری است که دارای بیشترین مسجد است و صدای اذان از مساجد در فضای شهر در زمان افطار و سحر شنیده می‌شود. فاصله مساجد به حدی به یکدیگر نزدیک است که در هنگام اذان، از چند مسجد صدای اذان به گوش می‌رسد و مردم از همین طریق از زمان افطار و سحر مطلع می‌شوند.
وی از رسمی کهن در زمان سحر و قبل از اذان صبح در کشورش سخن گفت و بیان کرد: در هنگام سحر، جوانان در دسته‌های حدود 30 نفره در خیابان‌های شهر شعر با این عنوان می‌خوانند: «برادران مسلمان اکنون که ماه خدا است، بیدار شوید و برای سحری، نماز صبح و دعا و نیایش آماده باشید.»
وی در مورد آداب و رسوم و سنت‌های غذایی مردم بنگلادش در ماه مبارک رمضان در وعده افطار و سحر، گفت: تنوع غذایی مردم کشورش در ماه رمضان بسیار زیاد است. فروشگاه‌ها در ماه مبارک رمضان، غذاهای متنوع و مخصوص این ماه را عرضه می‌کنند. تنوع غذایی در ماه مبارک به نحوی است که گویا جشنواره غذایی برگزار شده است. شیرینی‌های محلی، حلیم، خرما و شیر از جمله مواد غذایی است که در وعده افطار استفاده می‌شود.
وی بیان کرد: مردم در مساجد و حسینه‌ها به طور جمعی بر سر سفره‌های افطاری حضور پیدا می‌کنند.
مهدی حسن در مورد روابط پیروان ادیان و مذاهب مختلف در کشور بنگلادش اظهار کرد: پیروان مذاهب به عقاید مسلمانان احترام می‌گذارند. آن‌ها در رستوران‌ها و مراکز توزیع غذا با نصب پرده، محل صرف غذا را از حاشیه خیابان جدا می‌کنند تا در معرض دید عموم نباشد. غیر مسلمانان نیز در مراسم مذهبی مسلمانان در ماه مبارک رمضان شرکت می‌کنند.
وی افزود: هندوها و  بت‌پرستان در مراسم عزاداری امام حسین(ع) در ماه محرم شرکت کرده و همراه شیعیان در دسته‌های سینه‌زنی آنان شرکت می‌کند.
وی در خصوص منابع دینی درکشور بنگلادش اظهار کرد: در گذشته آموزه‌های دینی از طریق پدران به فرزندان آموزش داده می‌شد اما در سال‌های اخیر با تأسیس مدارس علمی در این کشور، آموزش ابتدایی علوم دینی به مردم ارائه می‌شود.
captcha