تلاشمان این باشد که قرآن در سبد زندگی فرهنگی مردم قرار گیرد
کد خبر: 3609796
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
طلائی:

تلاشمان این باشد که قرآن در سبد زندگی فرهنگی مردم قرار گیرد

گروه فعالیت‌های قرآنی: نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: به اعتقاد بنده ما باید تلاشمان این باشد که قرآن را در سبد زندگی فرهنگی مردم قرار دهیم.

تلاشمان این باشد که قرآن در سبد زندگی فرهنگی مردم قرار گیرد
مرتضی طلائی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن بازدید از غرفه ایکنا در محل بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم طی گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با تأثیر برپایی نمایشگاه‌های قرآن مانند نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ترویج فرهنگ قرآنی کشور اظهار کرد: به اعتقاد بنده ما باید تلاشمان این باشد که قرآن را در سبد زندگی فرهنگی مردم قرار دهیم و تمامی شهروندان همانگونه که خورد و خوراک و پوشاک و ... را جزء الزامات زندگی خود می‌دانند، تلاوت قرآن و آنچه که در حوزه معنویت و اعتقادات نیز وجود دارد را بخشی از نیازهای خود بدانند و همه روزه با آن انس داشته باشند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: همه راه‌ها و اقداماتی که می‌تواند این اتفاق یعنی احساس نیاز جامعه و شهروندان به قرآن کریم را رقم بزند، بسیار خوب است و برپایی نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، کلاس‌ها، مؤسسات و محافل قرآنی و هر آنچه که بتواند کمک کند به اینکه ما نهایتاً قرآن را اول در سبد زندگی مردم قرار دهیم و دوم اینکه قرآن را برای رسیدن مردم به سبک زندگی و الگوی زندگی قرآنی و اسلامی کاربردی کنیم و بتوانیم زندگی قرآنی را در جامعه شکل دهیم، بسیار مهم و ضروری است.

طلائی در ادامه تصریح کرد: چون ما معتقد به این قضیه هستیم که قرآن پاسخ‌گوی همه نیازهای زندگی ما است و قرآن کریم هم برای دنیا و هم برای آخرت و هم برای همه حوزه‌های زندگی ما برنامه دارد ولی ما متأسفانه فقط قرآن را بیشتر برای تلاوت کردن و حفظ کردن و سبک‌های اینگونه‌ای مورد استفاده قرار داده‌ایم که البته این امر نیز خوب است ولی در سوی دیگر کمتر به برنامه‌های کاربردی قرآن در زندگی پرداختیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: آن چیزی که به نظر بنده اهمیت دارد و مقام معظم رهبری نیز به آن تأکید دارند یعنی تدبر در قرآن و فهم قرآن ناظر بر این است که ما بتوانیم زندگیمان را قرآنی کنیم و بتوانیم جامعه، رفتار‌، گفتار، الگوی مصرف، الگوی رفتاری با خانواده و شهروندان، با مردم و همه سطوح را قرآنی کنیم چراکه قرآن برای همه این امور برنامه دارد و در واقع دارای درس‌های کاربردی و اجرایی است که مهمتری حلقه مفقوده ما در موضوع فعالیت‌های قرآنی در کشور بعد کیفی آن است. بنده فکر می‌کنم که ما در ابعاد کمی کارهای خیلی خوبی انجام داده‌ایم اما در بعد کیفی که قرآن را در جامعه پیاده کنیم تا قرآن مدل رفتاری و گفتاری و سبک و الگوی زندگی ما بشود، هنوز موفق نبوده‌ایم.

طلائی در ادامه در رابطه با تأثیر ترویج فرهنگ قرآنی در کاهش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی نیز طی سخنانی بیان کرد: بدون شک به میزان کمیت و کیفیت آسیب‌هایی که در سطح جامعه ما وجود دارد، این آسیب‌ها ناشی از دور شدن از مسجد و سبک زندگی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی است یعنی ما نتوانستیم ارتباط نسل جوانمان را به صورت عمومی با مسجد حفظ کنیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر در ادامه تصریح کرد: ما یعنی بنده و همسالان و هم‌دوره‌ای‌های بنده بچه‌های نسل قبل از انقلاب هستیم که در مسجد رشد کردیم و تربیت شده مسجد هستیم ولی متأسفانه بعد از انقلاب اسلامی به ویژه در دهه‌های اخیر هر چه به جلو رفتیم، به دلایل گوناگون موفق نودیم تا پای جوانان را به مساجد باز کنیم و حضور آن‌ها را در مساجد حفظ کنیم.

طلائی در ادامه سخنان خود در این زمینه اظهار کرد: این امر یعنی دوری جوانان از مساجد نیاز به آسیب شناسی دارد ولی اگر بخواهیم در یک جمله علت آسیب‌ها را به ویژه در حوزه آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی نام ببریم باید اشاره کنیم که این امر به خاطر دور شدن از مسجد، دور شدن از کارکردهای مسجد از جمله قرآن کریم که یکی از موضوعاتی که عموما در مساجد ما از قدیم الایام جزئی از برنامه‌های جاری و ساری مسجد بوده، نماز و قرآن بوده است که این دو جزء لاینفک امور و فعالیت‌های مساجد در سطح جامعه اسلامی ما بوده است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی، رئیس سابق سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور که در حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی به شهادت رسید، گفت: این شهید بزرگوار واقعا از سرمایه‌های قرآنی بودند و امیدوارم که ان‌شاءالله روح ایشان با الطاف الهی و نور قرآن محشور باشد.

captcha