اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی تبیینی؛ شاخص‌های اصلی ترویج فرهنگ قرآنی
کد خبر: 3609863
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۷
محمدحسین محمدزاده مطرح کرد:

اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی تبیینی؛ شاخص‌های اصلی ترویج فرهنگ قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر شبکه قرآن و معارف سیما اظهار کرد: اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی تبیینی، از جمله مهم‌ترین شاخص‌های ترویج فرهنگ قرآنی است.

محمدحسین محمدزاده در گفت و گو با ایکنا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن که از تاریخ هشتم خردادماه در مصلی امام خمین(ره) کار خود را آغاز کرده در حال رسیدن به روزهای پایانی است و شاهد حضور و استقبال مردم و مسئولان و فعالان قرآنی از این رویداد بزرگ قرآنی هستیم.
محمدحسین محمدزاده مدیر شبکه قرآن و معارف سیما نیز در نمایشگاه حضور یافت و پس از بازدید، با حضور در غرفه ایکنا در مورد شاخص‌های ترویج فرهنگ قرآنی بیان کرد: شاخص‌های تبلیغ و ترویج قرآن مختلف است که با توجه به فراگیر بودن و تأثیرگذار بودنشان در فضای تبلیغ مورد ارزیابی و برشماری قرار می‌گیرند.
وی در ادامه افزود: شاخص‌های تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی به صورت کلی در شاخه‌های مختلف اعم از اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی تبیینی قابل ترسیم است و مبلغان حووزه قرآن و دین نیز می‌توانند از آنها در پیشبرد اهدافشان استفاده کنند.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما تصریح کرد: اتفاق خوبی که شاهد آن هستیم این است که در روز دوم یا سوم برگزاری این نمایشگاه جمعیت بازدید کننده به اندازه محسوسی نسبت به ادوار قبل افزایش یافته بود که این مسأله نیز از نکات بسیار مهم به شمار می‌رود و باید مورد دقت واقع شود.
محمدزاده گفت: طی چندین سالی که از برگزاری نمایشگاه قرآن می‌گذرد، این نمایشگاه توانسته این ارتباط را با مخاطب خودش برقرار کند که مخاطب اگر به محصول یا پژوهشی در زمینه قرآنی دارد یا دوست دارد پدیده جدیدی را در فضاهای قرآنی ببیند یکی از جاهای مهم نمایشگاه قرآن است.
وی در ادامه افزود: این فرایند، اتفاق خوبی است که البته آن را باید سنجید که چقدر نمایشگاه در این مسأله موفق بوده است، با یک نظر سنجی از مخاطبان هنگام خروج می‌توان به این نتیجه رسید که نمایشگاه قرآن چقدر توانسته علاقه‌ مندی‌های مخاطبان را در مراجعه به این فضا تامین کند و می‌طلبد که مراکز تحقیقاتی یا رسانه‌ها این کار را انجام دهند.
محمدزاده گفت: اما جماعتی که در این نمایشگاه حضور یافته‌اند خود نشان از موفقیت دارد و نشان می‌دهد که نمایشگاه توانسته با مردم این ارتباط را برقرار کند و برقراری ارتباط زمانی عمیق می‌شود که سطح رضایتمندی مردم را بالا برد.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در ادامه افزود: بازدید کننده بخشی به نام مشاوره بودم که در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم مستقر است و آن طور که گزارش شد، سال گذشته 8 هزار مشورت به مردم داده شده و امسال هم به محض آماده شدن غرفه خانواده‌هایی در آنجا مراجعه کرده‌اند حضور یافته اند و این استقبال خوب نیز نشان دهنده یک نوع موفقیت است.
وی در ادامه افزود: کسانی که می‌خواهند مشکلاتی از خود یا خانواده‌هایشان را حل کنند یا این که می‌خواهند سبک زندگی قرآنی را دریافت کنند به این بخش‌ها از نمایشگاه قرآن مراجعه می‌کنند و استفاده از این ظرفیت‌ها در پیشگری یا کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز می‌تواند فوق العاده مؤثر باشد.
وی در مورد جلسات خانگی قرآن تصریح کرد: اگر بخواهم به صورت ملموس بگویم در واقع نسل بنده و کسانی که بخش قابل توجهی از فعالیت‌های قرآنی را بر عهده دارند و جزء برجستگان محسوب می‌شوند در واقع مرهون همین جلسات سنتی هستند که نمی‌توانیم از آن چشم پوشی کنیم، صفا و صمیمیتی که در این جلسات وجود دارد و انسی که با انس قرآن حاصل می‌شود، حلاوتی دارد که فضاهای قرآنی دیگر این حلاوت را ندارد.
محمدزاده در مورد سبک نوین تلاوت قرآن بیان کرد: پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند: «زینوا القرآن باصواتکم»، قرآنی که خودش دارای زینت، آرایه‌های ادبی، بلاغی و فصاحتی است در مورد همین قرآن، پیامبر(ص) باز هم تأکید دارند که این زینت را به وسیله آهنگ کلام و صوت خوش زینت دهید.
وی در ادامه افزود: این نشان مطلب نشان از آن دارد که پیامبر گرامی(ص)، نقش موسیقی فاخر را در ترویج تلاوت قرآن بسیار موثر می‌دانستند و شاید بتوان گفت تلاوت جزء اصیل‌ترین یا قدیمی‌ترین یا اولین هنرهای اسلامی باشد که به دستور ایشان و بر پایه همان روایت نشر پیدا کرده است.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما تصریح کرد: در گذشته شاهد این بوده‌ایم که این سبک تلاوت نوین نسل به نسل منتقل شده و شاهد دریافت خوبی از نسل قاریان متقدم مصر در این زمینه هستیم که با رعایت اصول قرائت و تجوید و اداء الحروف اقدام به فراگیری و نشر آن کردند و این شیوه تلاوت مورد توجه بسیاری از کشورها و به ویژه ایران بوده است.
وی در ادامه افزود: کشور ما در رشته‌های تحقیق و ترتیل تأسی یافته از کشور مصر است و به جهت اثرگذاری که داشته توانسته اثرات خودش را در شنوندگان ایرانی هم بگذارد، البته از قدیمی‌ها شنیده‌ایم که در دوران گشذته سبک عبدالباسط با مقامت مردم علیه آن همراه بوده و سیر تطوری را در این زمینه شاهد هستیم که بعدا مردم این نگرش را تغییر دادند.
محمدزاده گفت: تقریبا در سه دهه گذشته نیز شاهد نوآوری‌های جدیدی توسط قاریان مصری بوده‌ایم که شاهد به وجود آمدن شاخه‌های جدیدی نسبت به سبک‌های اصیل‌تر هستیم و این سبک نیز موج آفرین بوده است، مانند شحات انور که البته با حضورش در ایران تلاونست خیلی‌ها را به سمت این نوع تلاوت‌ها جذب نماید.

captcha