راز توجه همگان به امیر مومنان؛ تقوا و توجه به کرامت انسان
کد خبر: 3609865
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶

راز توجه همگان به امیر مومنان؛ تقوا و توجه به کرامت انسان

گروه اندیشه: یثربی معتقد است که راز توجه اندیشمندان از مذاهب اسلامی و ادیان مختلف به امام علی(ع) تقوا و توجه به کرامت انسانی است.

یثربی، صاحب تفسیر روز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این پرسش که چه چیزی باعث می‌شود امام علی(ع) از سوی اندیشمندان از مذاهب اسلامی و ادیان مختلف مورد توجه واقع شود،‌ گفت: شخصیت علی(ع) مورد توجه همه مسلمانان و یا غیر مسلمانانی که به تاریخ اسلام توجه کرده‌اند، بوده است.
وی ادامه داد: حضرت علی(ع) مورد توجه نبی اکرم(ص) نیز بوده است. ما در سه مرحله حساس دست علی(ع) را در دستان پیامبر می‌بینیم، یکی در دعوت اولیه است که تنها کسی که ایمان آورد علی(ع) بود، دیگری در هجرت به مدینه که رسول خدا(ص)، علی(ع) را به عنوان برادر خود انتخاب کرد و همچنین در مسئله غدیر خم است ما شاهد حضور پر رنگ ایشان هستیم.
یثربی تصریح کرد: مورد توجه دیگران بودن ایشان به خاطر فضیلتی است که توجه پیامبر را هم به خود جلب کرده بود و آن تقوا بود و اینکه علی(ع) بنده خدا بود و بنده هوا و و هوسش نیود. یمنی‌ها در حجة الوداع از امام علی(ع) به پیامبر شکایت کردند و پیامبر پاسخ داد آن خدا ترسی را که در علی(ع) سراغ دارم، نمی‌گذارد او خلاف کند و به کسی ظلم کند.
این مفسر قرآن تصریح کرد: این فضیلت باعث می‌شود خویش و بیگانه، مسلمان و غیر مسلمان به شخصیت مولا احترام قائل شوند. علت دوم که این روزها می تواند بیشتر مور توجه قرار بگیرد، توجه حضرت به حرمت و کرامت انسان بود. همین توجهش به فقرا، رفتنش به سراغ گرسنگان و نیازمندان و توجهش به اسیری که به قول شهریار قاتل خودش است، این مسئله را نشان می‌دهد.
وی افزود: امام علی(ع) در آخرین دقایق زندگی‌شان نگران بود که به ابن ملجم بی‌احترامی شود و او را ناراحت کنند. عدالتی که حضرت مطرح می‌کند نیز بر اساس همین توجه به حقوق انسان‌ها بود، او نمی‌خواست غذای یک مشت مردم فقیر در انبار تعداد معینی از مسلمانان بریزد، از این رو روی بیت المال حساس بود به طوری که فرمود از گر حسن و حسین به بیت المال خیانت کنند من دستشان را می‌برم و ذره‌ای رعایت نمی‌کنم که ایشان فرزندان رسول خدا هستند.
یثربی در پایان گفت: محققانی بزرگی که تاریخ را با دقت ارزیابی کرده‌اند علی را در تمام تصمیمات ستوده‌اند. ایشان با کسی تعارف نداشت و حضرت رسول بارها می‌فرمود که داوری علی(ع) از همه بهتر است. بنابراین آنچه علی را محبوب دل‌ها کرده است ایمان و‌ پرهیزکاری و توجه‌اش به حرمت انسان و حق طبقه محروم بود.

captcha