مصلحان بشری برنامه‎های غیرعملی ارایه می‎کنند
کد خبر: 3609875
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
آیت‎الله‎العظمی سبحانی:

مصلحان بشری برنامه‎های غیرعملی ارایه می‎کنند

گروه فعالیت‎های قرآنی: مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: اینکه بیان می‎کنند که پیامبر باید مثل افلاطون باید قرآن خود را بخواند و کاری به مسایل دیگر نداشته باشد به این خاطر است که آنها تفاوتی بین برنامه آسمانی و زمینی قائل نیستند.

 به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) ازقم، آیت‎الله‎العظمی سبحانی ظهر امروز در درس تفسیر ماه مبلرک رمضان در مدرسه علمیه حجتیه (مجتمع عالی فقه) گفت: جهاد یکی از احکام روشن اسلام است و تفاوتی با نماز و روزه که از احکام ضروری اسلام هستند ندارد و کسی که اصل جهاد را انکار کند گویی به نماز اعتقادی ندارد. 
وی افزود: سقراط یکی از مصلحان بشری است ودر زندگی او نقاط قوت فراوان است ولی وی پیامبر الهی نیست ولی برنامه خود را نوشته و در اختیار مردم قرارداده است؛ وی مردم را به جهاد فرانمی خواند چون ماموریتی از سوی خدا نداشته است.
 آیت‎الله سبحانی بیان کرد: افلاطون یک مصلح بشری بوده است و زمینه الهی نبوده است به همین خاطر مدینه فاضله را برای مردم نوشت و رفت ولی انبیای الهی مامور به اجرای برنامه الهی هستند و باید بشریت را از بت پرستی نجات دهند.
 وی گفت: برای اجرای ماموریت الهی نیز نیازمند قوه مجریه هستیم و اگر قوه مجریه نباشد این امور احیا نخواهد شد؛ تاریخ نشان داده است که کار بشر با نصحیت انجام نشده است بلکه باید قوانین اجرایی نیز ایجاد شود. این مرجع تقلید بیان کرد: اینکه بیان می‎کنند که پیامبر باید مثل افلاطون باید قرآن خود را بخواند و کاری به مسایل دیگر نداشته باشد به این خاطر است که آنها تفاوتی بین برنامه آسمانی و زمینی قائل نیستند. 
وی گفت: سوال دیگری مطرح می‎شود که اگر اجرای برنامه آسمانی بدون قدرت ممکن است پس آیه لااکراه فی الدین چه معنی دارد؟ کسانی که معنی این آیه را نفهمیده‎اند می گویند که آیه سیف این آیه را نسخ کرده است در حالی که این مساله کاملا اشتباه است زیرا نمی توان معلول را حذف کرد و علت را نگاه داشت.
 آیت‌الله سبحانی بیان کرد: ‎لااکراه فی الدین یک مساله تکوینی و تشریعی را بیان می‎کند؛ اگر بخواهیم اعتقاد را برای مردم اجرا کنیم باید از سه راه قرآنی وارد شویم که اولین آن دوری از القای دین با اکراه است؛ باید با بینیه و جدال احسن مردم را به دین ترغیب کنیم. 
وی گفت: کسانی که یک ظرف خاصی به یک شریعت خاصی معتقد هستند حق نداریم که آنها را با زور به اسلام مجبور کنیم ولی آنها باید در کنار ما زندگی کنند و جزیه دهند ولی موعظه حسنه و بینیه و جدال احسن می تواند آنها را به دین اسلام ترغیب کند.
 استاد حوزه تصریح کرد: برخی از فرزندان انصار یهودی شده بودند و به همراه یهودیان به شام رفت؛ هنگامی که پیامبر به مدینه آمدند و پدران آنها به پیامبر گفتند که ما اجازه نمی دهیم که فرزندان ما به تدین یهودی ادامه دهند که این آیه به این خاطر بیان شده است. 
وی گفت: امام علی(ع) فاضلترین و پاکدامن ترین بشر پس از پیامبر است؛ امام علی(ع) از چند جهت به حضرت مسیح شبیه است که حضرت مسیح در بیت لحم متولد شدند و امام علی(ع) نیز در کعبه متولد شدند. 
استاد حوزه یادآورشد: مردم در خصوص مسیح دو دسته هستند؛ عده ای مثل یهود که به حضرت مسیح نسبت هایی می دهند که می گویند که ما او را کشتیم ولی عده‎‏ای دیگر هستند که می گویند مسیح خدا است و در شب کریسمس جشن تولد خدا را برپا می‎کنند؛ در خصوص امام علی(ع) نیزهمین دو گروه وجود دارد؛ نواصب و گروه تفکیری بدتر از نواصب در مقابل امام علی(ع) هستند و گروه دیگری نیز علی اللهی هستند که هر دو گروه گمراه هستند. 
آیت‎الله سبحانی خاطرنشان کرد: امام علی(ع)مورد قبول تمام طوایف اسلامی است که نوع علوم اسلامی همگی از امام علی(ع) سرچشمه گرفته است؛ ابوالاسود دوئلی به فرمان امام علی(ع) صرف و نحو را بنا کرد؛ در دانش و علم هیچ صحابه ای به امام نمی‎‏رسید؛ لولاعلی لهلک عثمان و عمر از جملاتی است که بسیاری شنیده شده است.
 وی گفت: علم تفسیر بیشترین علمی است که از امام سرچشمه گرفته است ابن عباس تمام دانسته‎های تفسیری خود را از امام علی(ع) گرفته است؛ جلد اول شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید باید توسط طلاب مطالعه شود؛ وی بیان می کند که علامه اخلاق، اخلاق اسلامی را از امام علی(ع) گرفته اند؛ خطبه حمام سراپا اخلاق است؛ علم کلام ازامام علی(ع) گرفته شده است.
 این مرجع تقلید بیان کرد: امام علی(ع) مجمع الفضایل است؛ چقدر مردم زمان صدر اسلام خسارت دیدند که چنین بزرگی را از دست دادند ولی این مردم چندان که باید و شاید قدر ندانستند.
captcha