توجه به انتقال مفاهیم قرآنی در رویدادهای فرهنگی
کد خبر: 3609933
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
نافدکلام تأکید کرد:

توجه به انتقال مفاهیم قرآنی در رویدادهای فرهنگی

گروه فعالیت های قرآنی: یکی از فعالان قرآنی و از داوران مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه زمانی صورت می‌گیرد که خود قرآنی‌ها عامل به قرآن کریم باشند، گفت: در کنار این موضوع باید به بحث انتقال مفاهیم قرآنی به مخاطبان در رویدادهایی همچون نمایشگاه قرآن و مسابقات توجه کافی داشت.

نسرین نافذکلام قرآن
نسرین نافذکلام، داور مسابقات بین المللی قرآن، در حاشیه بازدید از نمایشگاه قرآن در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در مورد تأثیر رویدادهایی همچون نمایشگاه قرآن بر ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه، گفت: برپایی نمایشگاه قرآن و مسائلی از این دست باعث می شود که فرهنگ قرآنی در جامعه حاکم شده و رشد پیدا کند.
وی افزود: این مسئله زمانی به طور قطع صورت می گیرد که محصولات ارائه شده و محتوای تولید شده برگرفته از مفاهیم قرآن باشد. اگر بتوانیم کاری کنیم که در کنار برپایی این نمایشگاه ها و مسابقات و دیگر رویدادها چیزی برای انتقال مفاهیم قرآنی در سطح جامعه داشته باشیم، آن موقع می توانیم بگوییم موفق بوده ایم.
این فعال قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه پله اول این کار عامل به قرآن بودن خود جامعه قرآنی است، تصریح کرد: کسی که به علم خود عمل می کند هم باعث توفیق خود می شود و هم توفیق دیگران را به دنبال خواهد داشت. یعنی جامعه می تواند با دیدن آن شخص، خود نیز هدایت شود. چون هدف قرآن هدایت بوده و این هدایت قبل از همه به دست پیامبر(ص) و ائمه(ع) و در ادامه کسانی که خود را عضوی از جامعه قرآنی احساس کرده اند، حاصل شده است.
نافذکلام در ادامه این بخش از صحبت های خود با اشاره به آیه دوم سوره مبارکه صف «لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ» اظهار کرد: در این آیه اشاره شده است که چرا چیزی را می گوئید که انجام نمی دهید. خوشا به سعادت افرادی که این آیه شامل آنها نشده است.
این داور مسابقات بین المللی قرآن بیان کرد: یعنی خود افراد قرآنی و فعالان این حوزه باید اولین کسانی باشند که عامل به حرف های قرآن باشند و مفاهیم قرآن را در عمل پیاده کنند. اگر ما بتوانیم این هدف گذاری مهم را چه در نمایشگاه قرآن و چه در سایر قسمت ها داشته باشیم، فرهنگ قرآنی با تدبر در آیات قرآن و مفاهیم قرآن می تواند نهادینه شود.
نسرین نافذکلام قرآن
نافذکلام در بخش دیگری از گفت وگوی خود در پاسخ به این سوال که آیا نمایشگاه قرآن توانسته است نیازهای قرآنی مردم را برآورده کند یا خیر؟ خاطرنشان کرد: تقریباً آنچه که جامعه قرآنی و افرادی که خواهان محصولات قرآنی از جمله در بخش های حجاب و عفاف، کتاب های قرآنی و ... هستند، وجود دارد حتی در این بخش ها نیز تنوع ارائه محصول به چشم می خورد. اما با این وجود باز می تواند بسیار منظم تر و شکیل تر ارائه شود.
وی گفت: برگزاری کارگاه هایی که طراحی شده و فعالیت هایی از این دست در نمایشگاه قرآن می تواند با برنامه بهتری برگزار شود تا استفاده های مطلوب تری از آنها صورت بگیرد.
این داور مسابقات بین المللی قرآن در ادامه در مورد انتخاب شعار این دوره از نمایشگاه و تأثیری که می تواند بر ترویج این موضوع داشته باشد، بیان کرد: آیه قرآن می فرماید «وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» همینکه یک شعار را انتخاب کنیم با اینکه ابتدای راه است اما می تواند مطلوب باشد، با این وجود باید ما خودمان جزء اولین کسانی باشیم که به عنوان جامعه قرآنی اخلاق را در زندگی فردی و اجتماعی و در دانشگاه و جامعه و همه محیط ها رعایت کنیم تا پایه گذار این موضوع باشیم ضمن اینکه ترویج اخلاق در جامعه با صداقت باید همراه باشد.
captcha