شأن طلاب، فهم مفاهیم قرآن و کسب مهارت لازم برای انتقال آن‌هاست
کد خبر: 3610051
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مدیر حوزه علمیه خراسان بیان کرد:

شأن طلاب، فهم مفاهیم قرآن و کسب مهارت لازم برای انتقال آن‌هاست

گروه معارف: مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: شأن طلاب، فهم پیام‌های قرآن و کسب مهارت لازم برای انتقال این مفاهیم در کنار توجه به مسائلی همچون تفسیر، روخوانی و تجوید است.

آیت‌الله سید‌مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی در خصوص پیشرفت کمی و کیفی حوزه علمیه در زمینه فعالیت‌های قرآنی، عنوان کرد: در سال گذشته، فعالیت‌های قرآنی حوزه علمیه در سه سطح پیگیری شده است.
آیت‌الله عاملی ادامه داد: یکی از سطوح مورد بررسی، سطح عمومی در مدارس است که شامل روخوانی، حفظ قرآن و ... و در قالب کانون‌های قرآنی برای طلاب ارائه می‌شود.
وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در خصوص رسالت و هدف حوزه علمیه مبنی بر پاسخگو بودن به نیاز مردم و انجام خدمت اجتماعی، افزود: به برکت قرآن، کانون‌های قرآنی و مساجد، ایجادکننده ارتباطی خوب و قوی بین حوزه و مردم هستند و در خصوص مسائلی که مردم در رابطه با قرآن دارند و جهت‌دهی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
سازماندهی و کاربردی کردن تفاسیر در کنار علمی‌بودن
مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به وجود تفاسیر مختلف در حوزه افزود: سطح دوم کار ما و هدفی که دنبال می‌کنیم، مربوط به تفاسیری می‌شود که پاسخگوی نیاز مردم باشد؛ در این سطح سازماندهی و کاربردی کردن این تفاسیر در کنار علمی بودنشان مطرح می‌شود تا بتواند در نهایت دستاوردی برای مردم باشد.
وی در همین خصوص ادامه داد: تلاوت قرآن ارزشمند است اما زمانی ارزش این کار افزایش می‌یابد که جهت‌دهی افراد بر اساس آموزه‌های قرآنی شکل گیرد.
تربیت اساتید متخصص در حوزه تفسیر
آیت‌الله عاملی با بیان اینکه سطح سوم کار حوزه تفسیر تخصصی است، گفت: امیدواریم بتوانیم اساتیدی متخصص در زمینه تفسیر را در دوره سه الی چهار ساله تربیت کرده و آموزش دهیم و بنا بر تأکید مقام معظم رهبری، تحولی را در خصوص قرآن و عترت چه در داخل و چه در بیرون از حوزه علمیه ایجاد کنیم.
وی با اشاره به فعالیت حدود 150 مدرسه در حوزه علمیه خراسان، ادامه داد: جلسات تفسیر در مدارس علمیه استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی برگزار می‌شود.
شأن طلاب؛ فهم مفاهیم قرآن و کسب مهارت لازم برای انتقال این مفاهیم
مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه شأن طلاب، فهم پیام‌های قرآن و کسب مهارت لازم برای انتقال این مفاهیم در کنار توجه به مسائلی همچون تفسیر، روخوانی و تجوید است، گفت: حوزه‌های علمیه از طلاب برای انتقال مفاهیم دینی استفاده می‌کنند؛ اگر طلبه‌ای علاقه‌ای به مفسر شدن نداشته باشد، باید حداقل مهارت انتقال مفاهیم و آموزه‌های قرآنی را به مردم داشته باشد که امروز طلاب ما در این سطح هستند و این مباحث را آموزش می‌بینند.
captcha