مقایسه کردن، تشویق و تنبیه؛ از روش‌های تربیت
کد خبر: 3610113
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
در تفسیر سوره حدید مطرح شد:

مقایسه کردن، تشویق و تنبیه؛ از روش‌های تربیت

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که قرآن کتاب هدایت و تربیت است، اظهارکرد: یکی‌از روش‌های تربیت، مقایسه کردن است کمااینکه یکی‌از روش‌های تربیت نیز تشویق و تنبیه است بدین معنا که قرآن همیشه دو گروه مؤمن و کافر را با هم مقایسه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد شامگاه پنج‌‍شنبه، 25 خردادماه در برنامه تفسیر قرآن‌کریم با محوریت سوره مبارکه «حدید» در مسجد بعثت خرم‌آباد، گفت: موضوع آیه ۱۹ سوره مبارکه حدید با این مضمون «وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَالشُّهَدَاء عِندَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ» در رابطه با شهدا و صدیقین است.
وی با اشاره به این‌که اولین واژه‌ای که در این آیه مطرح شده است واژه «الصِّدِّيقُونَ» است، افزود: صدیق از صیغه مبالغه و از ریشه صدق است و صدق یعنی کسی‌که سراپایش راستی و درستی باشد. 
آیت‌الله میرعمادی در تشریح معنای واژه صدیق عنوان کرد: صدیق کسی است که عملش مطابق با گفتارش و گفتارش مطابق با رفتارش باشد، کسی‌که صداقت در گفتار و رفتار داشته باشد، صدیق است.
 نماینده ولی‌فقیه در لرستان اضافه کرد: صداقت در گفتار، یعنی گفتار انسان مطابق با واقع باشد و دروغ نباشد این در حالی‌است که دروغ به‌معنای خلاف واقع است کمااینکه صداقت در عمل یعنی عمل انسان مطابق با گفته‌های واقعی باشد.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که در قرآن‌کریم از بعضی از افراد با عنوان صدیق یاد شده است، عنوان کرد:  در برخی روایات ما نیز به بعضی افراد لقب صدیق داده شده است. 
وی گفت: در سوره مبارکه مریم آیه ۴۱ با این مضمون «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَّبِيًّا» خداوند حضرت ابراهیم را صدیق نامید این در حالی‌است که در آیه ۵۶ سوره مبارکه مریم با این مضمون «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَّبِيًّا» خداوند حضرت ادریس را نیز با عنوان صدیق یاد می‌کند.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که حضرت یوسف در قرآن نیز با عنوان صدیق یاد شده است، افزود: در این میان از بین زنان در قرآن‌کریم از حضرت مریم با عنوان صدیقه یاد شده است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که در روایات ما به حضرت امام علی(ع) لقب صدیق داده شده است، عنوان کرد: در برخی روایات ائمه‌اطهار امام علی(ع) را با عنوان صدیق‌الاعظم یا صدیق‌الاکبر یاد کرده‌اند. 
نشانه‌های آدم صدیق
امام جمعه خرم‌آباد با اشاره به این‌که آدم صدیق باید سه نشانه داشته باشد، اظهار کرد: اولین نشانه آدم صدیق این است که کلامش مطابق با واقع باشد، دومین ویژگی آدم صدیق این است که رفتارش مطابق با گفتار او باشد و سوم آن است که اندیشه و فکرش صحیح باشد. 
این مفسر قرآن‌کریم در تشریح واژه «الشُّهَدَاء» که در آیه ۱۹ سوره حدید آمده است، گفت: شهدا جمع شهید است و شهید به‌معنای حضور توأم با مشاهده است این در حالی‌است که مشاهده دو قسم است گاهی مشاهده با چشم ظاهر است و گاهی مشاهده با چشم دل است. 
وی با اشاره به این‌که واژه شهید و شهدا در قرآن با دو معنا به‌کار رفته است، افزود: معنای اول شهید به‌معنای شهادت و گواه بر اعمال انسان است و معنای دوم شهید به‌معنای کشته شدن در راه خداست. 
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که پیامبر اکرم(ص) شهید بر امت است، ادامه داد: در روز قیامت هر امت  با یک شهید می‌آید.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: تفاوت پیامبر اسلام(ص) با سایر پیامبران این است که نبی مکرم اسلام شاهد بر اعمال تمام امت‌ها و شاهد بر تمام پیامبران و شهدا است.
امام جمعه خرم‌آباد با اشاره به این‌که خداوند به چهار گروه نعمت داده است، عنوان کرد: خداوند به پیامبران، صدیقین، شهدا و صالحین نعمت عطا کرده است.
«صدیق» و «شهید»؛ دو صفت برای مؤمنین
این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که در آیه ۱۹ سوره مبارکه حدید، خداوند مؤمنان را به دو صفت «صدیق» و «شهید» توصیف کرده است، اضافه کرد: مؤمنان پاداش عظیم و فوق‌العاده‌ای دارند بدین معنا که این مؤمن است که می‌تواند صدیق و شهید بشود.
وی با بیان این‌که پاداش اعمال و نور مؤمنان پاداش عظیم و فوق‌العاده‌ای است، عنوان کرد: این نور مؤمن در قیامت کارساز است، نور صدیقین و شهدا در قیامت کارساز است، سیمای مؤمن، فکر مؤمن، دست مؤمن و وجودش سراسر نور است.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که قرآن کتاب هدایت و تربیت است،  افزود: یکی‌از روش‌های تربیت، مقایسه کردن است کمااینکه یکی‌از روش‌های تربیت نیز تشویق و تنبیه است بدین معنا که قرآن همیشه دو گروه مؤمن و کافر را با هم مقایسه می‌کند.

captcha