سریلانکا خشونت علیه اقلیت مسلمان را محکوم کرد
کد خبر: 3610468
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹

سریلانکا خشونت علیه اقلیت مسلمان را محکوم کرد

گروه بین‌الملل: دولت سریلانکا در بیانیه‌ای اقدامات خشونت‌آمیز علیه اقلیت مسلمان این کشور را محکوم کرد و از پلیس خواست که جدی‌ترین تدابیر را علیه مرتکبان این اعمال و تجاوزات اتخاذ کند.

سریلانکا خشونت علیه اقلیت مسلمان را محکوم کرد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری اینا، در طول ماه‌های گذشته، مکان‌های عبادی و مراکز اسلامی مناطق مختلف کشور سریلانکا شاهد حملات پی در پی بوده و دولت، متهم اصلی را برخی از گروه‌های متعصب سازمان بودایی‌های تندرو می‌داند.
این کشور از 17 ماه آوریل گذشته بیش از 20 فقره حمله به اقلیت مسلمان از جمله آتش زدن مغازه‌ها و پرتاب بمب‌های آتش‌زا به مساجد به ثبت رسانده بود.
جامعه مسلمان این کشور، سازمان «بودو بالا سنا»(یک سازمان سینهالی ـ بودایی در سریلانکا) را متهم می‌داند چرا که این سازمان همچنان از تبلیغات سوء خود علیه اسلام که این دین را تهدیدی برای بودایی‌ها به‌عنوان اکثریت ساکنان سریلانکا می‌داند، دست برنمی‌دارد.
بنابراین گزارش، دولت سریلانکا پس از اینکه شکایاتی از چشم‌پوشی بر جنایات گروه‌های بودایی علیه مسلمانان داشت و از سوی دیگر بسیاری از نمایندگان پارلمان مسلمان و دیپلمات‌های خارجی درباره اعمال خشونت‌آمیزی که مسلمانان با آن مواجه بودند، سخنرانی کردند، بیانیه‌ای صادر کرد.
این بیانیه با شدیدترین لحن و عبارت‌ها «اعمال خشونت و تعصب» را محکوم و بر تعهد دولت به آرام کردن اوضاع و ایجاد امنیت و حفظ همزیستی مسالمت‌آمیز میان تمام اقشار جامعه تأکید کرد.
بیانیه سریلانکا تلاشی برای جلوگیری از بحران عمیقی است که باعث افزایش ناآرامی‌ها در دولت ضعیف این کشور می‌شود.
لازم به ذکر است، مسلمانان حدود 9 درصد از کل جمعیت 21 میلیونی سریلانکا را تشکیل می‌دهند این در‌حالی‌است که جمعیت بودایی‌ها حدود 70 درصد است.
با وجود اینکه «مایتریپالا سیریسنا»، رئیس‌جمهور فعلی این کشور و «رانیل ویکراماسینگ»، نخست‌وزیر سریلانکا، به پلیس برای اجرای قوانین دستور داده‌اند اما همچنان اقدامات خشونت‌بار علیه جامعه مسلمان و هجوم به اموال آن‌ها ادامه دارد و پیش از این نیز کلیساهای مسیحیت مورد تخریب از سوی بودایی‌های تندرو قرار گرفته است.
یادآور می‌شود، سه مسلمان بعد از بروز اغتشاشاتی که توسط یک گروه بودایی متعصب در سال 2014 انجام شد، جان باختند و سیریسنا، رئیس‌جمهور فعلی این کشور که در سال 2015 انتخاب شد، در طول تبلیغات انتخاباتی خود بر رسیدگی به مشکلات با ماهیت نژادی متعهد شده بود.
captcha