نفی تفاوت قرآن شیعه و سنی؛ هدف جشنواره ایران در مالزی/ کتابت یاسین به سه شکل
کد خبر: 3610692
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
سابقی عنوان کرد:

نفی تفاوت قرآن شیعه و سنی؛ هدف جشنواره ایران در مالزی/ کتابت یاسین به سه شکل

گروه بین‌الملل: رایزن فرهنگی ایران در مالزی گفت: نخستین جشنواره قرآنی مشترک ایران و مالزی با این هدف که ادعا و شبهه تفاوت قرآن شیعیان با اهل سنت را عملا پاسخ دهیم، برگزار شده است.

نفی تفاوت قرآن شیعه و سنی؛ هدف جشنواره ایران در مالزی/ کتابت یاسین به سه شکل
علی‌محمد سابقی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: به مناسبت ماه رمضان؛ ماه نزول قرآن جشنواره مشترک قرآنی با مالزیایی‌ها با عنوان «فرهنگ و هنر: خوشنویسی اسلامی هنرمندان ایران و مالزی» از چهارشنبه، 24 خردادماه، برگزار کرده‌ایم که تا 10 روز ادامه دارد و در آن اساتید و هنرمندان ایرانی و مالزیایی در زمینه‌های مختلف آثار هنری خلق و با یکدیگر همکاری می‌کنند.
وی افزود: این جشنواره در چهار بخش برگزار شده است که از آن جمله سمینار یک روزه «بررسی تاریخ خوشنویسی در جهان اسلام؛ گذشته، حال و آینده» بوده که دو استاد ایرانی و دو تن از اساتید مالزیایی با موضوع سمینار در آن مقاله ارائه دادند و به بررسی روند خوشنویسی در دو کشور پرداختند.
کتابت سوره یاسین به سه شکل  
سابقی تصریح کرد: بخش دوم مربوط به کتابت قرآن است که به عنوان نمونه سوره یاسین انتخاب شده است و هنرمندان ایرانی و مالزیایی به طور مشترک در این زمینه همکاری دارند و علاوه بر خوشنویسی از هنر تذهیب هم در کنار کتابت سوره یاسین استفاده می‌شود و قرار است است هنرمندان ایرانی اعم از خوشنویس و تذهیب‌کار یک بار سوره یاسین را با خوشنویسی و تذهیب ایرانی بنویسند و مالزیایی‌ها هم این سوره را یک بار با هنر خوشنویسی و تذهیب مخصوص کشور خود کتابت کنند.
رایزن فرهنگی کشورمان گفت: سومین سوره یاسین با خط مشترک و تذهیب مشترک هنرمندان ایرانی و مالزیایی کتابت می‌شود که ناصر طاووسی و محمدعلی قربانی، دو خطاط و خوشنویس ایرانی و محمد طریقتی و ندا ذوقی بخش تذهیب ایرانی آن را انجام می‌دهند و سه خوشنویس مالزیایی بخش خطاطی و یک تذهیب‌کار مالزیایی نیز بخش تذهیب آن را انجام می‌دهد.
کارگاه خط، نگارگری و تذهیب ایرانی  
علی‌محمد سابقی افزود: بخش سوم جشنواره به برگزاری کارگاه آموزشی خط و نگارگری و تذهیب ایرانی اختصاص یافته است که با استقبال خیلی زیاد علاقمندان به هنر ایرانی مواجه شده است و در این بخش قربانی، طریقتی و حجت رنجبر از هنرمندان ایرانی به آموزش خط نستعلیق، نقاشی خط و تذهیب ایرانی به هنرآموزان مالزیایی اقدام می‌کنند.
برپایی نمایشگاه و رونمایی از سوره یاسین کتابت‌شده
سابقی بیان کرد: بخش چهارم شامل نمایشگاه آثار خوشنویسان ایرانی است که از دوشنبه، 29 خردادماه افتتاح می‌شود و تا چهار روز ادامه دارد، در این بخش یکصد قطعه از آثار خوشنویسان ایرانی که از ایران به مالزی آمده‌اند و همچنین ایرانیان مقیم در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و همچنین سوره یاسین کتابت‌شده به سه شکل توسط هنرمندان ایرانی و مالزیایی حاضر در جشنواره رونمایی خواهد شد و این جشنواره تا شنبه، سوم تیرماه ادامه دارد.
معرفی دستاوردهای قرآنی دو کشور و پاسخ به اتهام‌زنی به شیعیان
وی یادآور شد: تبادل تجربیات خیلی خوبی در زمینه موضوعات مرتبط با جشنواره صورت گرفته است و علاقمندان مالزیایی از تمام مراحل و بخش‌های جشنواره استقبال خوبی داشتند و ما تلاشمان این بوده است که دستاوردهای قرآنی دو کشور را به یکدیگر معرفی کنیم و هنرمندان ایرانی و مالزیایی با هم به تبادل تجربیات بپردازند و به صورت غیر مستقیم شیعه‌هراسی و این ادعا را که قرآن شیعیان با اهل سنت متفاوت است، عملا پاسخ دهیم و اعلام کنیم که قرآن شیعه و سنی یکی است و هیچ فرقی بین کلام وحی مسلمانان تشیع و اهل سنت وجود ندارد.
نفی تفاوت قرآن شیعه و سنی؛ هدف جشنواره ایران در مالزی/ کتابت یاسین به سه شکل
نفر دوم از راست: سابقی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی
رایزن فرهنگی کشورمان بیان کرد: برای نخستین‌بار است که چنین جشنواره‌ای با این ابعاد در مالزی برگزار شده است، البته ما از گذشته مراودات قرآنی با مالزیایی‌ها در زمینه اعزام قاریان به مسابقات این کشور داشته‌ایم و نمونه اخیر آن حضور حامد علیزاده در پنجاهمین دوره مسابقات مالزی رتبه نخست را کسب کرد، در زمینه هنرهای قرآنی کمتر همکاری بین دو کشور انجام شده و به صورت نمایش و معرفی مجموعه‌ای از هنرهای قرآنی برای نخستین‌بار است که چنین فعالیتی برگزار می‌شود.  
استقبال خوب مالزیایی‌ها و انعکاس در رسانه‌ها
وی استقبال مالزیایی‌ها از جشنواره را خوب ارزیابی کرد و گفت: در تمامی بخش‌ها مالزیایی‌ها به ویژه دانشجویان و اساتید هنر به خوبی از بخش‌های جشنواره استقبال کرده‌اند و خیلی علاقمند بوده‌اند و به دقت نحوه کتابت قرآن و نقاشی خط ایرانی را دنبال می‌کردند و این جشنواره خیلی برای آن‌ها جالب بود و در برخی رسانه‌های مالزی اعم از مکتوب و مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز اخبار جشنواره منعکس شده است.
همکاری موزه هنرهای اسلامی مالزی  
علی‌محمد سابقی در ادامه با اشاره به همکاری خوب موزه هنرهای اسلامی مالزی در برگزاری جشنواره گفت: جشنواره با همکاری موزه هنرهای اسلامی در مالزی برگزار شده است و مسئولان این موزه همکاری خوبی با رایزنی داشته‌اند و این مکان و نیروهایشان را در اختیار ما گذاشتند و ما با همکاری موزه توانسته‌ایم این جشنواره را برگزار کنیم.
سابقی افزود: با توجه به این‌که هر دو کشور مسلمان هستند و در زمینه‌های قرآنی فعالیت‌های سابقه‌داری دارند و علاقمند به فعالیت‌های قرآنی هستند، این گونه برنامه‌های مشترک می‌تواند زمینه‌ها را برای تقویت همکاری‌های بیشتر در آینده فراهم کند.
شاخص‌ترین اثر قرآنی در جشنواره
وی در پایان درباره شاخص‌ترین اثر قرآنی به نمایش‌گذاشته شده در جشنواره تصریح کرد: شاخص‌ترین اثر، خوشنویسی قرآنی ناصر طاووسی است که تاکنون دو بار قرآن را کامل کتابت کرده و در این جشنواره با استفاده از خط «رقاع»(از خطوط شش‌گانه خوشنویسی) اثر خیلی زیبایی را خلق کرده است، در کنار وی محمدعلی قربانی نیز با خط نستعلیق اثر زیبای سوره یاسین را کتابت کرده و برای نخستین‌بار است که در مالزی قرآنی با خط نستعلیق مشاهده می‌شود و این خود اثری جاوید و ماندگار خواهد بود.
یادآور می‌شود، نخستین جشنواره «فرهنگ و هنر: خوشنویسی اسلامی هنرمندان ایران و مالزی» 24 خردادماه با حضور «مرضیه افخم»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور، «علی محمد سابقی» رایزن فرهنگی ایران، «محمد هاشم کمالی»، رئیس مؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی مالزی و خوشنویسان قرآنی دو کشور در موزه هنرهای اسلامی مالزی گشایش یافت.
زهرا نوکانی
نفی تفاوت قرآن شیعه و سنی؛ هدف جشنواره ایران در مالزی/ کتابت یاسین به سه شکل
صفحه اول سوره ياسین؛ اثر مشترک هنرمندان ایرانی و مالزیایی


captcha