ریشه مظلومیت امام علی(ع) جهل مردم است/ نهج‎البلاغه بین شیعیان هم مهجور است
کد خبر: 3610716
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
حجت‌الاسلام مهدوی ارفع:

ریشه مظلومیت امام علی(ع) جهل مردم است/ نهج‎البلاغه بین شیعیان هم مهجور است

گروه اندیشه: استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر نهج‌البلاغه با نقل دلایل مطرح در مورد مظلومیت امام علی(ع) همچون غصب خلافت، شهادت حضرت زهرا(س) و ... گفت: ریشه مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) جهل مردم است زیرا مردم اسلام، پیامبر و سیره ایشان را به‌خوبی نمی‌شناسند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید مهدوی ارفع، پژوهشگر نهج البلاغه، بامداد امروز 28 خردادماه در  جمع مردم شهرکرد در مراسم احیاء شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت امام علی(ع)، لیالی قدر را فرصتی برای علی شناسی دانست و با یادآوری روایت معصوم در مورد فضیلت بحث علمی در شب قدر، بر اهمیت و برکات شناخت امیرالمومنین علیه السلام در فرصت شب قدر تاکید نمود.
 استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به بارزترین ویژگی امیرالمؤمنین(ع) یعنی مظلومیت ایشان اشاره کرد و به تحلیل ریشه ها و دلایل واقعی این مظلومیت پرداخت.
وی با بیان اینکه مظلومیت به دو دسته تقسیم می‌شود، افزود: گاهی به واسطه نداشتن قدرت دیگران بر کسی ظلم می‌کنند که این‌گونه مظلومیت ارزشی ندارد ولی گاهی فرد می‌تواند حق خود را بگیرد و قدرت آن را نیز دارد ولی به خاطر حفظ مصلحت دین و وحدت جامعه مظلومیت را می‌پذیرد.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سخنی از امام راحل درباره شهید بهشتی که مظلومیت ایشان را بالاتر از شهادتشان عنوان کرد، ادامه داد: شهید بهشتی به تأسی از امام علی(ع) به خاطر آرامش، امنیت و وحدت مردم مظلومیت مقتدرانه را پذیرفت.
حجت‌الاسلام مهدوی ارفع امام علی(ع) را نخستین و بزرگ‌ترین مظلوم مقتدر تاریخ برشمرد و اظهار کرد: این مظلومیت یک حسن بوده و عظمت ایشان را نشان می‌دهد.
عضو گروه تفحص سیره شهدا در ادامه به بیان پنج دلیل احتمالی برای مظلومیت امام علی پرداخت و در پایان با رد این دلایل به عنوان دلایل اصلی، دلیل و ریشه مظلومیت امام علی را با استناد به یکی از حکمت های نهج البلاغه بیان نمود.
وی نخستین دلیل مطرح در مورد مظلومیت ایشان را شهادت همسر ایشان حضرت فاطمه(س) دانست که بنا بر خطبه 202 نهج البلاغه این دلیل ریشه مظلومیت ایشان نیست.
وی غصب باغ فدک را دومین دلیل مطرح در مورد مظلومیت امام علی(ع) برشمرد و عنوان کرد: ایشان در خطبه 45 نهج البلاغه دراین‌باره می‌فرمایند: «مرا با فدک و غیر فدک چکار زیرا که جای آدمی پس از مرگ گور است.»
پژوهشگر نهج البلاغه جلوگیری از خلافت امام علی(ع)، خیانت مردم و بیعت شکنی آنان و خیانت خواص را از دیگر دلایل مطرح در مورد مظلومیت ایشان دانست و به عنوان نتیجه گیری از این قسمت بحث خود، بیان کرد که این ها مطالب مهمی هستند اما دلیل مظلومیت امام نیستند و ادامه داد: ریشه مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) جهل مردم است زیرا مردم، اسلام، پیامبر و سیره ایشان را به خوبی نمی‌شناسند لذا در جهل گرفتارند.
حجت‌الاسلام مهدوی ارفع به فرازی از خطبه غدیر اشاره کرد که پیامبر(ص) فرمودند: «ای مردم علی را بر همه برتر بدانید زیرا خدا تمام علوم از اولین تا آخرین را در من جمع کرد و من نیز همه را به علی دادم.» و افزود: پیامبر اسلام(ص) مستند بیان خود را آیه شریفه قرآن کریم در سوره یاسین «و کل شی ءٍ احصیناه فی امام مبین؛ یعنی همه چیز را در وجود امام مبین جمع کردیم.» بیان کرد.
وی با اشاره به خطبه 147 نهج البلاغه، اظهار کرد: در این خطبه امام علی(ع) آه می‌کشد و ناله می‌کند و می‌فرماید: «تمام اسرار و علوم آسمان و زمین در سینه من جمع است ولی حتی یک نفر لایق این علوم نیست».
پژوهشگر نهج البلاغه در تشریح بیان اخیر امام گفت: علی دریای علم است اما امام به بیابان بی‌معرفتی مردم خورده است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان غریب واقع شدن امام در بین مردم عصر خود افزود: قرآنی و مسجدی که از آنان استفاده نشود نیز غریب هستند و تصریح کرد: نهج البلاغه نیز به مانند آنان در میان مردم غریب است.
وی بنا بر فرمایشی از شهید مطهری در کتاب «سیری در نهج البلاغه» که مردم را با عالم نهج البلاغه بیگانه می‌دانند، افزود: این کتاب در بین شیعیان مهجور است همچنان که امام علی(ع) مهجور است و فقط نام ایشان بر زبان‌ها جاری است.
پژوهشگر نهج البلاغه با تأکید بر ضرورت قرائت نهج البلاغه و استفاده از حکمت‌های گهربار آن،گفت: در بین هفتاد ترجمه موجود، ترجمه مرحوم محمد دشتی یکی از بهترین ترجمه‌های این کتاب شریف و قابل استفاده و توصیه برای عموم است.
وی در بخش پایانی، به شیوه ساده انس با نهج البلاغه اشاره کرد و توصیه کرد برای آشنایی و فهم راحت این کتاب، از روش آسان به سخت باید استفاده کرد و ابتدا حکمت ها، بعد نامه ها و بعد خطبه ها را مطالعه کنیم و در مطالعه دو بخش اخیر هم از آخر به اول مطالعه کنیم و در مرتبه اول در صورتی که به جملات مشکل برخورد کردیم از آن بگذریم و در مرتبه دوم با تامل بیشتر نسبت به مرتبه اول مطالعه کنیم.
حجت الاسلام مهدوی تاکید کرد: برای آشنایی با نهج الیلاغه لازم نیست حتما متن عربی را بخوانیم بلکه خواندن ترجمه هم کافی است.
captcha