استقبال از نمایشگاه تاریخ چاپ قرآن در الجزایر
کد خبر: 3610884
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳

استقبال از نمایشگاه تاریخ چاپ قرآن در الجزایر

گروه بین‌الملل: نخستین نمایشگاه تاریخ چاپ قرآن در الجزائر که به مناسبت ماه مبارک رمضان در مرکز فرهنگی و اسلامی این کشور واقع در الجزیره برپا شده، با استقبال چشمگیر بازدیدکنندگان مواجه بوده است.

استقبال از نمایشگاه تاریخ چاپ قرآن در الجزایر
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه «المساء» الجزایر، موسی زروق، رئیس اداره فعالیت‌های فرهنگی و احیای میراث اسلامی و روابط عمومی الجزایر گفت: نخستین نمایشگاه تاریخ چاپ قرآن در الجزایر که به مناسبت ماه رمضان در مرکز فرهنگی اسلامی الجزایر با حمایت وزارت اوقاف و امور دینی این کشور برگزار شده است و تا پایان این ماه ادامه دارد؛ به‌ویژه در ساعات عصرگاهی و پس از افطار با اقبال خوب مردمی مواجه بوده است.
به گفته زروق، هدف از برگزاری این نمایشگاه که در نوع خود اولین است، آشناشدن بازدیدکنندگان با تاریخ چاپ مصحف در الجزائر و میزان توجهی است که مراجع ذی‌ربط چه از طریق خوشنویسی یا چاپ، به قرآن کریم داشته‌اند.
زروق افزود: تاریخ نخستین قرآن‌های چاپ شده در الجزایر به سال 1045 هجری(1635م) و دومین قرآن خطی به سال 1121 هجری قمری، (1709 م) باز می‌گردد. همچنین مجموعه‌ای از مصحف‌ها به شکل نسخه‌های خطی هستند که شمار آن‌ها به پنج نسخه می‌رسد و برخی قرآن‌های خطی این نمایشگاه نیز متعلق به بیش از 4 قرن پیش است.
وی تصریح کرد: براساس تتابع زمانی قرآن‌های چاپ شده، یک قرآن به خط مراکشی در این نمایشگاه وجود دارد که به سال 1930 برمی‌گردد؛ زمانی که از چاپ سنگی برای نگارش بهره‌برداری می‌شد. در این روش آیات قرآن روی سنگی نوشته و سپس روی کاغذ چاپ می‌شد تا اینکه کم کم با تولیت وزارت اوقاف و امور دینی این کشور، کار چاپ قرآن ادامه یافت.
وی افزود: این تلاش‌ها فقط در چاپ قرآن منحصر نمی‌شود بلکه بعضی از قرآن‌ها با توجه به نیاز برخی گروه‌ها منطبق شده به‌گونه‌ای که نسخه‌های قرآن ویژه‌ای برای گروه روشندل اختصاص داده شد که در چاپ آن از خط بریل استفاده شده است.
بر اساس این گزارش، نمایشگاه مذکور همچنین تابلوهایی از نسخه‌های خطی قدیمی متعلق به دوران کهن را به نمایش گذاشته است، از جمله آن‌ها صفحه‌ای از نخستین نسخه‌های دست‌نویس برخی آیات قرآن کریم است که به استناد تحقیقات، این آیات توسط کاتبان وحی در زمان پیامبر اکرم(ص) بر روی چرم نوشته شده و بسیار قدیمی هستند؛ مانند صفحه‌ای از قرآن با دو سوره مسد و کوثر.
قرآن برای همه کودکان
ابتکار «قرآن برای همه کودکان» نیز از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است که با استقبال چشمگیری از سوی بازدیدکنندگان رو‌به‌رو شده است؛ به گفته مجریان این طرح، هدف از این اقدام ایجاد انگیزه و علاقه در کودکان برای قرائت قرآن است. بدین ترتیب که کودکان پس از ورود به نمایشگاه بعد از نماز ظهر، به برخی سؤالات ساده در رابطه با امور دینی در سطح کودکان پاسخ داده و یک نسخه قرآن جایزه می‌گیرند. همچنین به منظور شرکت دادن کل اقشار جامعه، مسابقه‌ای در شبکه اجتماعی «فیس‌بوک» برگزار شده است که شرکت‌کنندگان سؤالات دینی و معما را از صفحه این مرکز دریافت و پاسخ را به مرکز ارسال می‌کنند، هدف از این مسابقه نیز تشویق جوانان در استفاده از فن‌آوری برای جست‌و‌جو درباره مسائل دینی عنوان شده است.
captcha