«سیدباسم موسوی» چهره‌ای ناشناخته و مؤسس 3 جلسه قرآن + عکس
کد خبر: 3610995
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱
لحظاتی با مدرس جلسات قرآن؛

«سیدباسم موسوی» چهره‌ای ناشناخته و مؤسس 3 جلسه قرآن + عکس

گروه جلسات و محافل: سیدباسم موسوی، موسس جلسات قرآن حسینیه کربلایی‌ها، حیدریه النجف الاشرف و حسینیه انصارالحسین(ع) است، او سال‌هاست که افتخار معلمی قرآن را دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سیدباسم موسوی، موسس جلسات قرآن حسینیه کربلایی‌ها، حیدریه النجف الاشرف و حسینیه انصارالحسین(ع)، شب گذشته 28 خردادماه با حضور در مراسم جزءخوانی حسینیه کربلایی‌ها، به گفتگو با خبرنگار ایکنا پرداخت.

چهره ای ناشناخته، موسس سه جلسه قران بزرگ+عکس

سیدباسم در ابتدا، از چگونگی فراگیری قرآن در کربلای معلی گفت و افزود: به هنگام کودکی در شهر کربلا، شیوه تدریس سنتی بود و لوازم آموزشی مثل امروزه نبود و با وجود فضای ناامن زمان صدام، تقریباً اغلب جلسات قرآن تعطیل شد. من در آن زمان، عاشق قرآن بودم و با ناراحتی از خود قرآن خواستم که خود قرآن خود را به من آموزش دهد. آن زمان در کربلا، نوار صوتی از قاریان مصری برای تقلید وجود نداشت و به سختی رادیوهای عربی را گوش می‌دادم.

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: اواخر سال 1367 که به ایران آمدم، ابتدا در جلسات قرآن کرمانشاه شرکت کردم و سپس به قم عزیمت کردم و سال‌ها در جلسات استاد «محمدعلی دهدشتی» شرکت کردم و ایشان بسیار در پیشرفت تلاوتم تأثیرگذار بودند تا اینکه تهران آمدم و حدود سال 1993 میلادی، 24 سال پیش، سیدمرتضی پورایوانی، پیشنهاد تشکیل جلسه در حسینیه کربلایی‌ها را داد. ابتدا حسینیه کربلایی‌ها سپس جلسه حیدریه النجف الاشرف و سپس جلسه قرآن حسینیه انصار الحسین(ع) را راه انداختم.  

چهره ای ناشناخته، موسس سه جلسه قران بزرگ+عکس

سیدباسم موسوی با اشاره به پیشتازی ایران در برگزاری جلسات قرآن نسبت به سایر بلاد اسلامی گفت: حتی عتبات عالیات در کربلا و نجف نیز از این جلسات، الگوگیری کردند. اولین جلسه جزءخوانی قرآن کریم در کربلای معلی را بنده و سیدمرتضی پس از سقوط صدام در حسینیه اصفهانی‌ها در کربلا برپا کردیم.

سیدباسم ادامه داد: اصل کار، قرآن است. قرآن را باید برای عموم مردم ارائه کرد. بعضی‌ها هنوز حمد و سوره‌شان را اشتباه می‌خوانند. خوب است که هر شب نکات هر سوره توسط اساتید تذکر داده شود و یا احکام و تفاسیر آیات به مردم تزریق شود تا از دریای عمیق قرآن کریم، در این فرصت ماه مبارک رمضان جرعه‌ای سیراب شوند. معتقدم در آموزش قرآن، ابتدا باید روخوانی و روان‌خوانی و سپس مفاهیم و معانی آیات توسط اساتید تعلیم داده شود؛ نه اینکه از همان باء بسم الله به سراغ دستگاه‌ها و مقامات موسیقی بروند.

چهره ای ناشناخته، موسس سه جلسه قران بزرگ+عکس

وی در پایان با اشاره به اینکه پنجشنبه‌ها در منزل یک جلسه خانوادگی دارم و زیاد در حاشیه‌ها نمی‌روم، گفت: «لکل شئ زکات و زکات العلم تعلیمه»، باید بدون منت قرآن را به مردم یاد دهیم و این یک وظیفه شرعی ما معلمان قرآن است.

یادآور می‌شود، مراسم جزءخوانی قرآن کریم، هر شب از ساعت 23 الی 1 بامداد در حسینیه کربلایی‌های تهران واقع در چهارراه گلوبندک برقرار می‌باشد.


مطالب مرتبط
captcha