احکام قضا و کفاره روزه‌دار/ میزان زکات فطریه با گذشت زمان تغییر نمی‌کند
کد خبر: 3611010
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۹
حجت‌الاسلام آخوندزاده:

احکام قضا و کفاره روزه‌دار/ میزان زکات فطریه با گذشت زمان تغییر نمی‌کند

کانون خبرنگاران نبأ: معاون نهاد رهبری در دانشگاه قم به تشریح قضا و کفاره روزه پرداخت و گفت: پرداخت زکات فطریه در هر موقع از زمان امکان‌پذیر بوده و با گذشت زمان میزان مبلغ تغییر نمی‌کند.

حجت‌الاسلام محمدرضا آخوندزاده، معاون نهاد رهبری در دانشگاه قم در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، با اشاره به اینکه نماز و پرداخت فطریه مختص شخص روزه‌دار نیست، اظهار کرد: نماز عید فطر مستحب و پرداخت فطریه واجب است.
وی گفت: مستحب است افراد مبلغ زکات فطریه را در آخرین شب ماه مبارک رمضان کنار بگذارند و در روز عید فطر پرداخت کنند اما کسانی که بنا به دلایلی نتوانستند در روز عید فطر مبلغ را پرداخت کنند، در هر فرصتی می‌توانند مبلغ را بپردازند و با گذشت زمان مبلغ فطریه تغییر نمی‌کند.
حجت‌الاسلام آخوندزاده با تأکید بر اینکه قضای روزه با پرداخت مبلغ جبران نمی‌شود، بیان کرد: قضای روزه چه به‌صورت عمدی و چه غیرعمدی خریدنی نیست و چنانچه فردی قضای روزه غیر عمدی داشت و در مدت یک سال نتوانست قضای آن را به‌جا آورد علاوه بر پرداخت کفاره تا موقعی که در قید حیات است، فرصت به‌جا آوردن قضای آن که به تعداد روزهایی که روزه نگرفته‌ است، را دارد.
معاون نهاد رهبری در دانشگاه قم با اشاره به اینکه کفاره روزه به دو صورت تأخیر و افطار محاسبه می‌شود، گفت: کفاره روزه به‌صورت تأخیر این است که چنانچه فردی قضای روزه‌ غیرعمد دارد علاوه بر کفاره روزه تا موقعی که از به‌جا آوردن قضای روزه ناامید نشده‌ است، فرصت دارد قضای آن را به‌جا آورد.
وی در مورد کفاره روزه به‌صورت افطار، تصریح کرد: افرادی که توان روزه گرفتن را دارند اما روزه نگرفته‌اند نیز باید به ازای هر روز دو ماه که 31 روز آن پشت سر هم است یا اطعام 60 فقیر و یا بنده‌ای را که در بند اسارت است آزاد کنند.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: کسانی که به فعل حرام روزه را افطار کرده‌ باشند باید کفاره جمع را پرداخت کنند به این معنا که هم باید به ازای هر روز 60 روز روزه، هم اطعام 60 فقیر و هم بنده‌ای را از اسارت آزاد کنند.
وی گفت: سفر در ماه مبارک رمضان حتی برای فرار از روزه کفاره ندارد و افراد تا یک سال فرصت دارند قضای آن‌را به‌جا آورند.
حجت‌الاسلام آخوندزاده با بیان اینکه افرادی که شرایط روزه را ندارند اما علاقه‌مند به گرفتن روزه هستند نیز از ثواب اخروی بهره‌مند می‌شوند، افزود: در دو زمان برای روزه‌دار شادابی و سرور است؛ یکی سرور در وقت افطار و دیگری در روز قیامت در محضر پروردگار بزرگش است.
 اعظم اسدپور
captcha