قرائت آسان قرآن را تجربه کنید/ اپلیکیشنی تا مسجد
کد خبر: 3611030
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲

قرائت آسان قرآن را تجربه کنید/ اپلیکیشنی تا مسجد

گروه شبکه‌ اجتماعی: اپلیکیشن «قرآن صوتی معراج» با دارا بودن فونت‌های روان، کاربری ساده و امکان یافتن مسجد در محله‌های مورد نظر قرائت قرآن کریم را برای کاربران سهل کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ماه مبارک رمضان، یکی از ماه‌های پرعظمت خداى عزوجل است، که در روایات و احادیث در مورد جایگاه و اهمیت آن آمده «خداوند کارهاى نیک را در آن دوچندان می‌کند» و به‌واسطه این ماه «بدی‌ها را در آن محو می‌سازد»؛ ازاین‌رو یکی از کارهای نیکی که در این ماه افزایش پیدا می‌کند تلاوت قرآن کریم است.

روایت است که در این ماه پربرکت اگر کسی یک آیه از قرآن کریم را تلاوت کند، یک ختم قرآن برای او محسوب می‌شود؛ و این فرصتی است که در هیچ‌یک از ماه‌های دیگر سال وجود ندارد؛ پس این فرصتی است که هرکسی می‌تواند با بهره‌گیری از لحظات‌ آن ثواب اعمال خود را افزایش دهد و در زمره بهره‌مندان واقعی از این ماه قرار گیرد.

به برکت توسعه علم و فناوری، تلاوت قرآن کریم با استفاده از نرم‌افزارهای تلفن همراه در هر ساعت و مکانی ممکن شده است؛ ازاین‌رو امروز اپلیکیشنی را معرفی خواهیم کرد که امکان قرائت قرآن کریم را به‌صورت رایگان و باقابلیت‌های بسیار جذاب برای کاربران فراهم کرده است. با ما در نقد و بررسی این اپلیکیشن اندرویدی همراه شوید:

اپلیکیشن «قرآن صوتی معراج» ازنظر ظاهری نقاط قوتی همچون رنگ‌بندی زنده و هماهنگ، آیکون‌های یکدست و گویا با نمایی مشخص، فونت مناسب با امکان تغییر سایز و نوع قلم و همچنین چیدمان مرتب اجزای صفحه را در خود دارد که در کل باید گفت قالب گرافیکی این برنامه اندرویدی از یکپارچگی خوبی بهره برده و طراحی آن با حفظ اصل کارایی صورت گرفته است.

استفاده از رنگ‌های سبز و سفید به‌عنوان رنگ‌های شاد و اسلامی روحیه استفاده از این نرم‌افزار را بالابرده که با شاید کمی حسن سلیقه بیشتر، می‌توانستیم شاهد محیط جذاب‌تری در اپلیکیشن «قرآن صوتی معراج» باشیم؛ البته ظاهر این برنامه در همین حد نیز کاربرپسند و کم نقص است.

قرائت آسان قرآن را تجربه کنید/ اپلیکیشنی که شمارا به مسجد می‌رساند
یکی از قابلیت‌های ویژه و مناسبی که این برنامه در اختیار کاربران خود قرار داده جابجایی سریع و بدون پیچیدگی بین بخش‌های مختلف و استفاده راحت از امکانات موجود آن است؛ دلیل پیدایش این خصوصیات، پیاده‌سازی رابط کاربری با رعایت استانداردهای لازم و به‌کارگیری تکنیک‌های اصولی در طراحی این برنامه است که می‌توان این برنامه را از این لحاظ جزو نمونه‌های مطلوب در نوع خود به شمار آورد.

این برنامه ضعف‌هایی را هم در خود دارد که ازجمله آن می‌توان به مراحل نصب طولانی، عدم گزینه راهنما و توضیحات اضافه، که فرد بتواند در هرزمانی از این راهنما استفاده جزو کاستی‌های کاربری این برنامه‌ها است که البته آن‌چنان باوجود قابلیت‌های آن نمی‌تواند در کیفیتش تأثیرگذار باشد.

‌‌اپلیکیشن قرآن صوتی معراج در خود امکاناتی را قرار داده که توانسته آن را نسبت به سایر برنامه‌های این‌چنینی متمایز کند و آن قرار گرفتن ابزاری با عنوان «مسجد ‌یاب» است. این ابزار باقابلیت نمایش موقعیت شما بر روی نقشه و پیدا کردن مساجد اطراف شما در شعاع‌های مختلف و همچنین نمایش مساجد با آدرس کامل و مدت‌زمان رسیدن تا مسجد و فاصله شما تا مسجد خطی را برای کاربر ترسیم می‌کند تا بتواند به‌راحتی مسجد موردنظر خود را پیدا کند.

امکان انتخاب شعاع جستجو مسجد، رنگ خط‌کشی و سایز خط نقشه‌کشی از دیگر قابلیت‌های این بخش از این برنامه است که استفاده را برای کاربر جذاب‌تر کرده است. البته آنچه در این بخش به‌عنوان یک ضعف دیده شد آفلاین نبودن نقشه است که استفاده از آن را ملزم به داشتن اینترنت کرده است.
قرائت آسان قرآن را تجربه کنید/ اپلیکیشنی که شمارا به مسجد می‌رساند

کاربران با استفاده از این برنامه می‌توانید آیات قرآن را همراه با شنیدن صوت از قاریان مشهور، مطالعه کنند. البته «قلم قرآنی» یکی از امکانات جانبی مناسب در این اپلیکیشن برای قرائت قرآن به‌صورت هوشمند است. با استفاده از این ابزار کاربر می‌تواند با کلیک بر روی هر آیه قرآن را قرائت می‌کند. همچنین امکان قرائت قرآن کریم با 7 قاری مشهور و دو زبان ترجمه فارسی، جزء خوانی، تنظیمات پیشرفته متن قرآن و مدیا‌پلیر پیشرفته قرآن و درنهایت جستجو در متن و ترجمه به‌صورت دقیق از امکانات قابل‌توجه این اپلیکیشن قرآنی است.

انتخاب نوع قلم فارسی، تعیین اندازه فوت، پرش به آیه موردنظر و مدیریت دانلود‌ها از دیگر بخش‌های این اپلیکیشن قرانی است. در بخش مدیریت دانلود نیز لیست فایل صوتی بیش از 5 قاری مشهور گنجانده‌شده است تا موارد دلخواه خود را دریافت و از آن‌ها در بخش قرائت قرآن استفاده نمایید. کم بودن صوت قاریان ایرانی در این برنامه و استفاده نکردن از آن‌ها از ضعف‌های بزرگ این برنامه محسوب می‌شود.

زمانی که به اصلی‌ترین قسمت «قرآن صوتی معراج» رجوع می‌کنیم می‌توانیم پس از انتخاب سوره دلخواه، به مطالعه آیات خداوند بپردازیم. یکی دیگر از ضعف‌های ای برنامه را می‌توان ضعف در نمایش فهرست‌های آن دانست؛ چراکه شماره حزب و شماره جزء در این بخش دیده نمی‌شود. البته در کنار نام سوره‌ها، تعداد آیه و مکی یا مدنی بودن آن‌ها مشخص‌شده است.

‌کاربر در این بخش می‌تواند پس از باز کردن هر سوره از قرآن، به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشد. بعد از انتخاب قاری موردنظر و ذخیره کردن فایل صوتی، سوره موردنظر همراه باقابلیت پیمایش خودکار در صفحه، پخش خواهد شد. البته آماده‌سازی طولانی این برنامه برای هر سوره از ضعف‌های این بخش محسوب می‌شود.

قرائت آسان قرآن را تجربه کنید/ اپلیکیشنی که شمارا به مسجد می‌رساند

با این برنامه کاربر درصورتی‌که فایل صوتی مربوط به سوره و قاری موردنظر خود را دانلود کرده باشد، تلاوت آیات قرآن آغاز می‌شود. با اشاره طولانی بر روی هر آیه نیز امکاناتی همچون نمایش ترجمه و اشتراک‌گذاری در دسترس قرار می‌گیرد. البته این اشتراک‌گذاری به‌صورت چند تصویر همیشگی محیط جالبی را فراهم کرده است. در نهایت ابزار جست‌وجو، استخاره به‌صورت آنی به همراه آداب و شرایط آن‌، آداب دعا، نمازها، مناجات منتخب و منتخب مفاتیح‌الجنان از آخرین قابلیت‌هایی هستند که باید برای اپلیکیشن فوق نام ببریم.

در پایان باید گفت که اپلیکیشن «قرآن صوتی وصل» از لحاظ امکانات، تا حد مطلوب کامل بوده و می‌تواند نیاز کاربر را در استفاده آسان از کتاب خدا فراهم کند. البته انتظار می‌رود که بخش‌های محتوایی بیشتری به آن افزوده شود و ضعف‌هایی که به آن اشاره شد رفع گردد تا کاربر بتواند با راحتی بیشتری از آن استفاده کند.

در تمامی این اپلیکیشن‌ها ایده پردازی‌های خلاقانه‌تری می‌تواند در عملکرد برخی از قابلیت‌ها همچون تلاوت قرآن، شمارشگرها، نشانه‌گذاری و یا حتی ابزار جست‌وجو مؤثر باشد. این برنامه اندرویدی کاملاً رایگان است و برای استفاده از آن نیاز به پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای نیست که این موضوع در کنار نکات مثبتی که در بخش‌های قبل ذکر شد، بدون تردید می‌تواند باعث استقبال مخاطبان از این اپلیکیشن قرآنی قرار گیرد.

شما می‌توانید برای دریافت این برنامه اینجا را کلیک کنید.
captcha