تأثیر قصه‌های قرآنی بر اندیشه و باورهای کودک
کد خبر: 3611057
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
حیدری‌ابهری تبیین کرد:

تأثیر قصه‌های قرآنی بر اندیشه و باورهای کودک

گروه ادب: يک نويسنده كودک و نوجوان بر تأثیر قصه‌های قرآنی بر اندیشه و باورهای کودک اشاره کرد و گفت: این قصه‌ها نگاه کودک به جهان پیرامونش را شکل می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمين غلامرضا حيدری‌ابهری، نويسنده كودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) درباره تأثیر قصه‌های قرآنی بر کودکان و نوجوانان گفت: در قرآن قصه‌های متعددی از زندگی پیامبران و مردمان وجود دارد که می‌تواند برای مخاطبان مختلف اثرگذار باشد، به این معنی که هر گروهی از مخاطب براساس ظرفیت‌های خود از آن بهره‌مند می‌شود؛ از این رو یکی از اهداف این قصه‌ها نقش تربیتی آنها است.

وی افزود: قصه‌های قرآنی می‌تواند حاوی پیام‌های گوناگونی باشد، اما زبان بیان آنها باید متناسب با سن کودکان و نوجوانان باشد تا بتواند اثرگذار شود، همچنین قالب ارائه آن باید با سبکی هنرمندانه همراه شود تا این گروه سنی بتواند ارتباط بیشتری با این قصه‌ها پیدا کند.

حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری ادامه داد: با توجه به نقش تربیتی قصه، به‌ویژه قصه‌های قرآنی، می‌توانند نگاه کودک و نوجوان به دنیای پیرامون خود را شکل دهند و اثرات تربیتی سازنده‌ای داشته باشند، البته این نقش می‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم باشد به این معنی که یک مفهوم یا آیه قرآنی نیز می‌تواند مبنای یک قصه قرآنی باشد و قصه قرآنی فقط منحصر به داستان‌های قرآن نیست.

این نویسنده با اشاره به مصادیقی از قصه‌های قرآنی گفت: در قرآن کریم به قصه حضرت ایوب(ع) اشاره شده که می‌توان با بیان آن برای کودکان صبر و شکیبایی را به آنها آموخت و یا در تبیین قصه حضرت ابراهیم(ع) درس خداشناسی و توحید به مخاطب کودک داد و جهان‌بینی او را نسبت به دنیای اطرافش تغییر داد و یا اصلاح کرد.

وی ادامه داد: فطرت کودک به دنبال پاکی و خوبی‌هاست و از این ظرفیت کودک می‌توان برای تربیت و شکل‌گیری اندیشه و باورهایش بهره گرفت؛ چراکه انتقال مفاهیم و معارف قرآنی در قالب قصه برای کودک آسان‌تر است و می‌تواند مهارت‌های گوناگونی مانند گوش دادن، ارتباط مؤثر با همسالان خود را در وی تقویت کند.

یادآور می‌شود، حجت‌الاسلام والمسلمين غلامرضا حيدری‌ابهری، نویسنده گروه کودک و نوجوان است که تاكنون آثار متعددی از وی به چاپ رسیده است از جمله این آثار می‌توان به «خداشناسی قرآنی كودكان»، «خدایا اجازه»، «من اهل بیت را دوست دارم»، «مواظب جریمه خدا باش»، «زندگی‌نامه نهج‌البلاغه»، «برايم از قرآن بگو»، «پرسمان قرآنی كودک»، « دایرة‌المعارف قرآن» و «عروسی مهر و ماه» اشاره كرد. 

captcha