اتمام ساخت صحن حضرت زهرا(س) تا پایان 97/ احداث صحن عقیله بنی‌هاشم
کد خبر: 3611114
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
قاسمی خبر داد:

اتمام ساخت صحن حضرت زهرا(س) تا پایان 97/ احداث صحن عقیله بنی‌هاشم

گروه اجتماعی: رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس،‌ زمان اتمام پروژه احداث صحن حضرت زهرا(س) در حرم مطهر حضرت علی(ع) را پایان سال آینده اعلام كرد و گفت:‌ همچنین در حرم امام حسین(ع) نیز صحن عقیله بنی‌هاشم(س) طی 6 سال احداث خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، اسكندر قاسمی، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس امروز، 29 خردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با یادآوری این نكته كه یكی از آرزوهای شیعیان و ایرانیان این بود كه بتوانند به زیارت امام حسین(ع) در عتبات عالیات بروند و این مهم به بركت خون پاك شهدا و پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد و ما توانستیم بعد از جنگ تحمیلی در عراق حضور یابیم.

وی با بیان اینكه ستاد بازسازی عتبات عالیات كشور توانست از سال‌های 80 به صورت رسمی در عراق كار بازسازی را انجام دهد، افزود:‌ بازسازی در عتبه بسیار حائز اهمیت بود لذا در نجف اشرف، كربلای معلی، كاظمین و سامرا این بازسازی‌ها با سرعت انجام شد.

قاسمی با تصریح اینكه مردم ایران اسلامی حضور گسترده همراه با عشق و علاقه‌ای برای بازسازی و توسعه عتبات عالیات دارند، گفت: بازسازی عتبات عالیات در بخش‌هایی نظیر ساخت درب‌ها جدید، ضریح، سنگ‌فرش‌ها، اطراف حرم‌ها و داخل آن‌ها،‌ سرویس‌های بهداشتی و همچنین كتابخانه و موزه انجام شده است.

مشاركت فارس در 85 پروژه بازسازی عتبات عالیات

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس با بیان اینكه كار بازسازی حرم‌های اهل بیت(ع) به سرعت انجام شد و هم‌اكنون رو به اتمام است و به مرحله توسعه رسیدیم، گفت: نقش استان فارس در بازسازی عتبات عالیات در 85 پروژه اعم از ساختن درب‌ها، ضریح‌ها، خاتم‌كاری‌ها، آینه‌كاری‌ها، معرق‌كاری‌ها و بیشتر در بخش كارهای هنری بود زیرا فارس استان هنری است كه دارای هنرمندان چیره‌دستی در این بخش‌هاست.

وی به احداث صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف اشاره كرد و گفت: وسعت این صحن در كنار حرم مطهر حضرت علی(ع)، 220 هزار متر مربع است و این مقدار تقریباً دو برابر صحن و حرم حضرت علی(ع) است كه بناست در 4 طبقه احداث شود.

قاسمی با بیان اینكه نیمی از این 220 هكتار زیارتی است، گفت: بحمد الهی در میلاد حضرت زهرا(س) فاز یك و دو این صحن افتتاح شد و هم‌اكنون زائران نجف اشرف از این صحن استفاده می‌كنند و نیمی دیگر از كه شامل مهمان‌سرا، بخش اداری، موزه، كتابخانه‌ها، سرویس های بهداشتی است قریب 60 درصد پیشرفت داشته است و به سرعت جلو می‌رود.

اتمام ساخت صحن حضرت زهرا(س) تا پایان 97

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس،‌ زمان اتمام پروژه احداث صحن حضرت زهرا(س) در حرم مطهر حضرت علی(ع) را پایان سال آینده اعلام كرد و گفت: در تمام این كارها مردم فارس نیز مشاركت گسترده‌ای داشتند.

وی، همچنین احداث صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب كبری(س) در كربلای معلی را یادآور شد و گفت: این صحن در حد فاصل باب‌الرأس و باب القبله به طرف خیمه‌گاه احداث می‌شود كه شامل تل زینبه هم هست و ‌وسعت آن 64 هزار متر مربع در نظر گرفته شده است.

قاسمی با یادآوری اینكه هم‌اكنون فضا برای زوار حرم حسینی(ع) بسیار كم است لذا باید صحن مطهر امام حسین(ع) گسترش یابد، گفت: در سال‌های آتی بناست تا توسعه حرم امام حسین(ع) را به صورت گسترده داشته باشیم یعنی 38 هكتار اطراف حرم توسط تولیت حرم خریداری و تملك شده و ما آن را خواهیم ساخت كه 5 هكتار آن صحن عقیله بنی هاشم(س) است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس در ادامه با تصریح اینكه كار فنی بسیار خوبی توسط ایرانیان به خصوص مهندسین متخصص شیرازی در كربلا در حال انجام است، گفت: با توجه به بالا بودن سطح آب در این منطقه، كارهای خوبی برای خشك كردن این آب‌ها و تمهیدات فنی لازم در این رابطه انجام شده است.

احداث صحن عقیله بنی‌هاشم در كربلای معلی طی 6 سال

وی، با بیان اینكه بنا داریم تا طی 6 سال صحن عقیله بنی‌هاشم در كربلای معلی را احداث كنیم، گفت:‌ یكی دیگر از پروژه‌های كربلای معلی، بحث ترفیع گنبد امام حسین(ع) است و گنبد جدید 7 متر بالاتر از گنبد فعلی قرار می‌گیرد تا زائران از فاصله‌های دور هم بتوانند گنبد آقا را مشاهده كنند.

قاسمی ادامه داد: گنبد حرم امام حسین(ع) بر روی 4 تن قرار گرفته است كه حدود 1200 تن بر روی این ستون‌ها فشار است و با اضافه شدن گنبد جدید، 200 تن دیگر نیز به این ستون‌ها اضافه شود لذا این ستون‌ها نیاز به مقاوم‌سازی دارند و با توجه به اینكه قدمت این ستون‌ها به چند صد سال می‌رسد، كارهای فنی بسیار فنی بالایی در این رابطه انجام شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس گفت: اساتید شیرازی به نام‌های بنان و قهرمانی كار طراحی ستون‌ها به‌منظور مقاوم‌سازی را انجام دادند كه هم‌اكنون در حال انجام است و در این بخش علاوه بر مقاوم‌سازی ستون‌ها بحث لاغرسازی آن‌ها نیز برای توسعه فضای زیارتی حرم مطهر انجام می‌شود.

تا پایان امسال گنبد حرم امام حسین(ع) ترفیع می‌یابد

وی با یادآوری اینكه تلاش می‌شود تا امسال گنبد حرم امام حسین(ع) ترفیع یابد، به اقدامات این ستاد در سامرا اشاره كرد و گفت: استان فارس معین سامراست یعنی پشتیبانی‌كننده نیروها و تجهیزات و وسایل در سامرا است و بحمد الهی در این عرصه توانسته نقش مؤثری را ایفا كنیم.

بازسازی حرم امامین عسكرین(ع) رو به اتمام است

اسكندری یادآور شد: با توجه اینكه حرم مطهر امامین عسكریین(ع) در سامرا تخریب شده بود، لذا به كار بازسازی روی آوردیم كه این كار رو به اتمام است و گنبد و گلدسته‌ها و ضریح این حرم مطهر نصب شده و سنگ‌كاری و مرمت آنجا به زودی به اتمام می‌رسد.

وی، توسعه حرم‌ها به شعاع 300 متر را از جمله اقدامات فارس در سامرا عنوان كرد و گفت: به محض اینكه زمینه این كار فراهم شد ما كار توسعه حرم‌ها را آغاز خواهیم كرد.

احداث دو صحن جدید در حرمین امامین كاظمین(ع)

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس در ادامه به اقدامات این ستاد در كاظمین اشاره كرد و گفت: علاوه بر مرمت و بازسازی، دو صحن حضرت صاحب‌الزمان(عج) و امام رضا(ع) در كاظمین در حال احداث است كه هنرمندان فارس نیز در این كارها سهیم هستند.

نیم ضریح مقام امام سجاد(ع) تا پایان امسال آماده می‌شود

قاسمی اظهار كرد: در حال حاضر در فارس در حال ساخت نیم ضریح مقام امام سجاد(ع) در خیمه‌گاه امام حسین(ع) در كربلاهستیم كه ابعاد آن 4 متر و 90 سانتی‌متر در 4 متر و 60 سانتی‌متر با عرض یك متر است و هم‌اكنون قریب 45 درصد این نیم ضریح ساخته شده است و به یاری خدا تا پایان امسال این كار به اتمام خواهد رسید.

وی، ساخت صندوقچه خاتم قبر مطهر حضرت مسلم را از دیگر اقدامات این ستاد عنوان كرد كه حدود 95 درصد این كار انجام شده است و به زودی به اتمام خواهد رسید و گفت: علاوه بر این‌ها 6 پنجره حرم امامین جوادین برای كاظمین توسط هنرمندان شیرازی نیز در حال ساخت است كه بیش از 95 درصد پیشرفته داشته است.

اشاره به مباحث جمع‌آوری نذورات مردمی

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه جمع‌آوری نذورات مردمی برای توسعه و مرمت حرم‌های اهل بیت(ع) به دو صورت نقدی و غیرنقدی صورت می‌گیرد، گفت: خیران می‌توانند هم با مراجعه به بانك‌های مختلف به‌صورت نقدی به این كار كمك كرده و یا اینكه به صورت مستقیم به ستادهای عتبات عالیات شهرستان خود مراجعه كرده و نذورات خود را اهدا كنند.

وی با یادآوری این نكته كه مباحث مالی این ستاد به‌صورت آنلاین است و همه می‌توانند حسابرس باشند و ببینند كه این نذورات در كجا صرف می‌شوند، گفت: نیت واقفان برای ما بسیار مهم است و حتماً نذورات مردم را در همان راستایی كه وقف كرده‌اند، هزینه خواهیم كرد.

captcha