موشک‌باران دیرالزور؛ پاسخی قاطع به گزافه‌گویی حمایت ایران از تروریسم
کد خبر: 3611149
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹

موشک‌باران دیرالزور؛ پاسخی قاطع به گزافه‌گویی حمایت ایران از تروریسم

گروه بین‌الملل: در حالی که آمریکا و برخی مزدوران منطقه‌ای آن، مدعی حمایت ایران از تروریسم و تندروی در منطقه هستند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موشک‌باران مقر تروریست‌ها در «دیرالزور» سوریه، پاسخی قاطع و دندان‌شکن به این یاوه‌گویی‌ها داد.

موشک‌باران دیرالزور؛ پاسخی قاطع به یاوه‌گویی حمایت ایران از تروریسم
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آخرین ساعات روز یکشنبه، 28 خردادماه با 6 فروند موشک بالستیک میان‌برد، مواضع تروریست‌های تکفیری (مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی تروریست‌ها) در منطقه دیرالزور واقع در شرق سوریه را مورد اصابت قرار داد.
بنا بر اطلاعیه منتشرشده از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، این اقدام بخشی از انتقام سپاه از تروریست‌های تکفیری بابت حملات تروریستی اخیر آنها در تهران بوده است.
دلایل انتخاب «دیرالزور» برای حمله انتقام‌جویانه سپاه
گروهک تکفیری ـ تروریستی داعش در سال 2013 میلادی با حمله به استان «رقه» در شمال شرق سوریه، این شهر را تصرف و آن را به‌عنوان مقر و پایتخت خود در سوریه اعلام کرد، اما پس از حملات گسترده ماه‌های اخیر محور مقاومت، عناصر داعش مجبور به فرار از این شهر و استقرار در شهر «دیرالزور» شدند، این در حالی است که دیرالزور در جنوبی‌ترین نقطه سوریه و در نزدیکی مرز با عراق قرار دارد و این شهر نیز از سال 2014 میلادی تاکنون همواره تحت نفوذ داعش بوده است.
همچنین، در پی شکست سنگین تروریست‌ها در شهر حلب که منجر به از دست رفتن مهم‌ترین پایگاه آن‌ها در شمال غرب سوریه شد، بسیاری از تروریست‌های این شهر نیز به دیرالزور و مناطق اطراف آن پناه آوردند، به طوری که باعث شد شهر دیرالزور به محلی برای اجتماع عظیم تروریست‌ها تبدیل شود و به همین خاطر، مقر فرماندهی و مراکز پشتیبانی و عملیاتی گروهک داعش نیز در این منطقه مستقر شد.
از سوی دیگر، با توجه به حملات گسترده نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق علیه تکفیر‌های داعش در شهر موصل عراق و در حالی که این شهر نیز در آزادی کامل از لوث تکفیری‌ها قرار گرفته است، بسیاری از عناصر داعش نیز از شهر موصل به دیرالزور فرار کرده‌اند که همین امر باعث شده که «دیرالزور» اکنون مهم‌ترین مقر تکفیری‌های داعش باشد.
همچنین، با توجه به این که شهر دیرالزور میان کوه‌ها محاصره شده و به صورت طبیعی همچون یک قلعه‌ مستحکم است، تکفیری‌های داعشی مدعی هستند که موقعیت جغرافیایی این شهر حملات نظامی و غافلگیرکننده را بسیار سخت کرده و به همین خاطر بیشتر پایگاه‌های نظامی و راهبردی خود را در این منطقه مستقر کرده‌اند.
اما غیورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه یکشنبه، با 6 فروند موشک میان‌برد زمین به زمین که از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های کرمانشاه و کردستان شلیک شد، تروریست‌های تکفیری را هدف ضربات مهلک و کوبنده قرار دادند و رؤیای داعشی‌ها مبنی بر سخت‌بودن حملات نظامی و غافلگیرکننده به این شهر بر باد رفت.
با توجه به اجتماع قابل توجه تروریست‌های تکفیری در این منطقه، انتظار می‌رود حمله موشکی شب گذشته سپاه به این منطقه تلفات بسیار سنگینی روی دست تروریست‌ها باقی گذاشته باشد.
حمله به دیرالزور؛ پاسخی قاطع به تحریم سپاه در سنای آمریکا
حمله موشکی شب گذشته به مقر فرماندهی تروریست‌ها در حالی صورت گرفت که سنای آمریکا طی روزهای اخیر به بهانه حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر طرح تحریم جدید ایران را تصویب کرد که براساس آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌طور مستقیم تحت تحریم قرار خواهد گرفت.
موشک‌باران دیرالزور؛ پاسخی قاطع به یاوه‌گویی حمایت ایران از تروریسم
سنای آمریکا طرح تحریم جدید ایران را با 98 رأی مثبت و 2 رأی منفی تصویب کرد و این طرح سپس باید به تأیید مجلس نمایندگان آمریکا برسد و پس از آن برای تأیید نهایی، نیازمند امضای رئیس جمهور آمریکا خواهد بود، اما به نظر می‌رسد با توجه به مواضع خصمانه‌ای که ترامپ علیه سپاه دارد، این طرح برای تصویب نهایی و اجرا مشکل خاصی نداشته باشد.
در صورت تصویب این طرح، سپاه پاسداران برای نخستین بار به صورت مستقیم تحریم می‌شود، این در حالی است که آمریکا پیش‌تر در سال 2007 میلادی نیز نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرده بود.
براساس این طرح، سپاه به‌ اتهام  حمایت از تروریسم(!) تحریم می‌شود و این طرح همچنین، افراد مرتبط با برنامه موشک بالستیک ایران و کسانی را که با آن‌ها ‌معامله دارند را نیز هدف قرار می‌دهد.
حمله به دیرالزور؛ پاسخ به گزافه‌گویی وزیر خارجه عربستان
از سوی دیگر، عربستان سعودی به‌عنوان رژیمی مرتجع و مزدور آمریکا در منطقه، در ماه‌های اخیر تلاش‌ می‌کند که ایران را به حمایت از تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه متهم کند و در همین راستا، «عادل الجبیر»، وزیر امور خارجه عربستان در جدیدترین گزافه‌گویی خود به تکرار ادعای واهی خود درباره حمایت ایران از تروریسم پرداخت و مدعی شد که ایران با استفاده از سپاه پاسداران، تروریسم را در منطقه گسترش می‏‌دهد.
وی ادعا کرد: اگر ایران می‎خواهد کشور محترمی باشد، باید دست از حمایت از تروریسم و انفجار سفارتخانه‌ها و گسترش فرقه‌گرایی دست بردارد!
موشک‌باران دیرالزور؛ پاسخی قاطع به یاوه‌گویی حمایت ایران از تروریسم
رژیم سعودی در حالی سپاه را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند که حملات موشکی شامگاه یکشنبه مستقیما مقر تروریست‌های تکفیری را هدف قرار داد، اما در عین رژیم سعودی سال‌ها است که با حمایت مالی و تسلیحاتی، از گروه‌های تکفیری منطقه حمایت می‌کند و سهم زیادی در تخریب و نابودی زیرساخت‌های عراق و سوریه داشته است.
پاسخی دندان‌شکن  به مزدوران منطقه‌
حمله موشکی شامگاه یکشنبه سپاه، علاوه بر این که انتقام حمله تروریستی 17 خردادماه عناصر تکفیری داعش به حرم امام خمینی(ره) و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی را گرفت، هشداری جدی به رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و برخی کشورهای دیکتاتوری منطقه‌ بود که فکر هرگونه ماجراجویی علیه ایران را از سر خود خارج کنند.
اگرچه تاکنون موشک‌های ساخت دلاورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هر از چندگاهی در داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران مورد آزمایش قرار می‌گرفت، اما این برای نخستین بار بود که از خاک ایران این موشک‌ها به سمت مواضع دشمن(تروریست‌ها) پرتاب شد و امروز قطعا کشورهای منطقه به قدرت موشکی ایران یقین پیدا خواهند کرد.
دلایل انتخاب خاک کردستان و کرمانشاه برای پرتاب موشک
با توجه به این برخی از عناصری که 17 خردادماه اقدام به حمله تروریستی در تهران کردند از دو استان کردنشین کرمانشاه و کردستان بودند، سپاه پاسداران با انتخاب این دو استان عمدتا سنی‌نشین ایران خواست این مسئله را به جهانیان اثبات کند که علاوه بر اشراف کامل امنیتی، اطلاعاتی و نظامی بر این منطقه، مردم ایران اعم از شیعه و سنی متحد و یکپارچه در برابر تروریست‌های تکفیری که هیچ پیوندی با تعالیم و آموزه‌های دین اسلام ندارند، ایستاده‌‌اند و برادران کرد و سنی در مقابله با تکفیری‌ها در کنار برادران شیعه خود هستند.
موشک‌باران دیرالزور؛ پاسخی قاطع به یاوه‌گویی حمایت ایران از تروریسم
چرا ایران برای انتقام از تروریست‌ها حمله موشکی را انتخاب کرد؟
در حقیقت جمهوری اسلامی ایران با توجه به کمک‌های مستشاری و تسلیحاتی گسترده‌ای که به عراق و سوریه برای مقابله با تروریست‌های تکفیری کرده و حضور و نفوذی که در این دو کشور دارد، قطعا می‌توانست حملات کینه‌توزانه اخیر عناصر تکفیری داعش را به شیوه‌های دیگری تلافی کند، اما سپاه پاسداران با به کارگیری موشک‌های زمین به زمین میان‌برد، علاوه بر این که سیلی محکمی به داعش زد، پیامی مهم و جدی برای اسرائیل و عربستان سعودی داشت که ایران هما‌ن‌طور که می‌تواند موشک‌های میان‌برد خود را با موفقیت به کار گیرد، موشک‌های دوربرد سپاه با برد 2000 کیلومتر نیز به راحتی قابلیت هدف‌گیری عربستان و رژیم صهیونیستی را نیز دارند.
از سوی دیگر، ایران با این حمله موشکی علاوه بر این که پاسخ قاطعی به طرح سنای آمریکا در تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران داد، به آمریکا این هشدار را داد که تمامی پایگاه‌های نظامی این کشور در منطقه غرب آسیا در تیررس موشک‌های سپاه قرار داد و این کشور بهتر است که از هرگونه ماجراجویی علیه ایران دست بردارد.
موشک‌های ایران دقیقا به کجا اصابت کرد؟
بنا بر اعلام برخی پایگاه‌های وابسته به مخالفان سوری، موشک‌های ایران شهر «المیادین» را در استان دیر الزور سوریه هدف قرار داده و در همین راستا، پایگاه دیرالزور 24 نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «موشك‌هايى به شهر الميادين برخورد كرد. این در حالی بود که نه هواپيمايى در آسمان مشاهده شد و نه صدای آن شنیده شد. به احتمال زیاد این‌ها موشک‌های زمین به زمین ایران بوده‌اند».
این در حالی است که شهر المیادین در استان دیروالزور نیز از سال ٢٠١٣ میلادی در اشغال داعش است و گفته مى‌شود كه ممكن است بعد از رقه، پايتخت داعش باشد.
آخرین اطلاعات رسیده حاکی از این است که تمام موشک‌های شلیک‌شده توسط سپاه به صورت دقیق به مواضع تروریست‌ها در دیرالزور اصابت کرده و عملیات انتقام از تروریست‌ها کاملاً موفقیت‌آمیز برگزار شده است.
موشک‌باران دیرالزور؛ پاسخی قاطع به یاوه‌گویی حمایت ایران از تروریسم
برآوردهای اولیه حاکی از وارد آمدن خسارات بسیار فراوان جانی و تجهیزاتی به ترویست‌ها در این منطقه حکایت دارد و پیش‌بینی می‌شود حداقل 360 داعشی در این حملات به هلاکت رسیده‌اند.
این حمله موشکی در حالی دیرالزور را هدف قرار داد که عناصر تکفیری داعش در اطراف این شهر پایگاه‌های فرماندهی، مراکز ساخت و تولید خودروهای انتحاری ایجاد کرده‌اند، وبنابر گرفته سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، این موشک‌ها از ایران شلیک شد و بر فراز عراق عبور کرد و در سوریه فرود آمد و توسط هواپیماهای بدون سرنشینی که از اطراف دمشق به پرواز درآمده بود بر فراز دیرالزور اصابت‌ها را به صورت همزمان برای ما در ایران مخابره می‌کرد.
در پایان این نوشتار باید بگوییم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با این حمله موشکی علاوه بر این که نشان داد که حامی قدرتمند و قابل اتکایی برای محور مقاومت در منطقه است و از هیچ تلاشی در زمینه مقابله با ترویست‌های تکفیری و گسترش منطقه‌ای آ‌ن‌ها دریغ نمی‌کند، به تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنان نیز این هشدار را داد که تکرار اقدامات پلید و شیطانی علیه ملت ایران، واکنش قاطع و دندان‌شکن جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت.
پیام دوم این حمله موشکی متوجه آمریکا بود که اگرچه دولت آمریکا تلاش می‌کند که با تحریم تسلیحاتی، سپاه را تحت فشار قرار دهد، اما غیورمردان سپاه نیروهایی خودساخته‌ای هستند که با وجود تحریم‌های آمریکا و غرب، با توجه به توان فنی و مهندسی که دارند، قادر خواهند بود که با هر تحریمی مقابله کنند.
همچنین، این حمله موشکی سپاه علیه تروریست‌های تکفیری در دیرالزور در حالی رخ داد که نیروهای مقاومت سوریه نیز روز 17 خرداد از جنوب استان حمص به مرز عراق رسیدند و نیروهای مقاومت و بسیج مردمی عراق نیز چند روز پیش توانستند در مثلث مرزی «عراق ـ سوریه ـ اردن» مستقر شوند و دو لشکر از گارد مرزی عراق نظارت و اداره گذرگاه مرزی الولید در استان الأنبار عراق که هم مرز با سوریه است را به دست بگیرند که این موفقیت بسیار بزرگی برای محور مقاومت در منطقه محسوب می‌شود.
جواد پارسامهر
captcha