ادای امانت واقعی براساس آیات و روایات پذیرش ولایت ائمه(ع) است
کد خبر: 3611421
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
استاد حوزه علمیه:

ادای امانت واقعی براساس آیات و روایات پذیرش ولایت ائمه(ع) است

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه گفت: آنچه در برخی روایات بیان شده این است که به طول سجود و رکوع برخی افراد نگاه نکنید بلکه به صدق گفتار و ادای امانت آنان بنگرید و منظور از امانت واقعی، در روایات، امامت و ولایت حضرت علی(ع) است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن صافی گلپایگانی، دیشب 29 خردادماه در ادامه سلسله جلسات تفسیر آیات مهدویت به آیات ابتدایی سوره مبارکه شمس پرداخت و گفت: براساس تعداد قابل توجهی از روایات، این آیات منطبق بر وجود گرامی پیامبر(ص) و ائمه(ع) است.
وی با اشاره به آیه «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا» افزود: براساس روایات مراد از شمس در این آیه، وجود پیامبر گرامی اسلام(ص) همچنین مراد از قمر در آیه شریفه «وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا» وجود نازنین امام علی(ع) است.
صافی گلپایگانی با بیان اینکه برخی از این روایات در تفسیر فرات کوفی و در ذیل این آیات عنوان شده است بیان کرد: همچنین براساس این تفسیر، مراد از «وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا» وجود مبارک امام زمان(عج) است.
این استاد حوزه با اشاره به آیه «وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا» تصریح کرد: در برخی روایات بنی امیه به عنوان تفسیر و تاویل این آیه بیان شده است زیرا بنی امیه امامت امام علی(ع) را غصب کردند و مردم را به وادی ظلمت و تاریکی بردند.
وی با بیان اینکه امام علی(ع) و فرزندان ایشان، نور واقعی هستند عنوان کرد: در روایت آمده است که سلطنت همه جهان در آخرالزمان مخصوص این خانواده است البته نه برای اینکه بخواهند بر مردم حکومت کرده و به آنان زورگویی کنند بلکه ایشان جهان را از عدل و داد پر می‌کنند همان طور که از ظلم و جور پر شده است.
صافی گلپایگانی عنوان کرد: در روایات در این خصوص آمده است کسانی که آنان را یاری کنند همانند کسانی هستند که حضرت موسی(ع) را یاری کرده‌اند و کسانی که معین دشمنان آنان باشند همانند کسانی هستند که به فرعون در مقابل موسی(ع) کمک کرده‌اند و البته سرنوشت موسی و فرعون نیز در قرآن به صورت تفصیلی بیان شده است و سرنوشت نهایی دشمنان اهل‌بیت(ع) نیز غیر از این نیست.
این استاد و محقق حوزه با بیان اینکه در طول تاریخ همواره تضادی از جنس مقابله موسی(ع) به عنوان امام حق و فرعون به عنوان امام باطل وجود داشته است تصریح کرد: این روند در طول تاریخ و در دوره صدر اسلام نیز وجود داشت و در آخرالزمان نیز وجود خواهد داشت.
وی افزود: البته کسانی که ضد امام علی(ع) رفتار کردند و حق ایشان را غصب کردند در زمره افرادی هستند که معین فرعون هستند به همین دلیل برخی روایات در تاویل آیه «وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا» اشاره به ماجرای سقیفه دارند.
این استاد حوزه با اشاره به روایتی از کتاب بحارالانوار علامه مجلسی در جلد 24 این کتاب عنوان کرد: در این مجموعه، روایتی از ابن عباس به نقل از پیامبر(ص) بیان شده است که ایشان بعد از بعثت به بنی امیه فرمودند که من از طرف خداوند بر شما نبی هستم و برگزیده شده‌ام اما آنان با اینکه فامیل پیامبر(ص) بودند منکر شدند و او را متهم به دروغ‌گویی کرده و دعوت او را نپذیرفتند ولی وقتی ایشان نزد بنی هاشم رفتند نه تنها او را تکذیب نکردند بلکه اولین فردی که به پیامبر(ص) ایمان آورد امام علی از بنی هاشم بود.
وی افزود: در ادامه این روایت بیان شده که بنی هاشم دعوت او را تصدیق کرده و همه نوع حمایت مالی و جانی از پیامبر(ص) به خرج دادند که در راس آنان امام علی(ع) بود.
این استاد حوزه تصریح کرد: در روایت بعد از ذکر این مسئله به همین آیات شریفه ابتدایی سوره مبارکه شمس اشاره و تاویل شمس به پیامبر(ص)، تاویل قمر به امام علی(ع) و تاویل النهار به فرزندان امام و به خصوص به حضرت حجت صورت گرفته است.
صافی گلپایگانی با تاکید مجدد بر اینکه روایات متعددی در تطبیق مصدق «النهار» بر وجود امام زمان(عج) است اظهار کرد: در برخی روایات سخن از ائمه جور و ائمه حق آمده است و ائمه جور را کسانی معرفی کرده است که مستبد به رای در مقابل ائمه حق بوده‌اند.
وی تاکید کرد: صرف‌نظر از مصادیق کلی ائمه جور، مصادیق بارز و آشکار آن بعد از وفات پیامبر(ص) در حق امام علی(ع) و فرزندان ایشان رخ داد.
وی تاکید کر: براساس این روایات اگر کسی نظر خود را در مقابل نظر پیامبر(ص) و ائمه(ع) مطرح کند و بخواهد جای نور و ظلمت را با هم عوض کند مصداق مستبد به رای است همان کاری که در صدر اسلام صورت گرفت و جایگاه ائمه(ع) را غصب کردند و آنان را کنار زده و بر روی دین خداوند غشاوه و پرده‌ای کشیدند که تاریکی آن تاکنون هم دست از سر مسلمین برنداشته است.
صافی گلپایگانی با اشاره به آثار تسلط ائمه جور بر مسلمین عنوان کرد: این مسئله سبب شد تا دین مردم شکل ظاهری و پوسته‌ای از اسلام به خود بگیرد که محتوای چندانی ندارد و با گذشت 50 سال از بعثت پیامبر(ص) کار به جایی رسید که فرزند رسول الله را در عاشورا شهید کردند در حالی که نماز می‌خواندند و برخی از آنان حافظ قرآن کریم بودند و وقتی بر بدن مطهر امام می‌تاختند صدای تکبیرشان بلند بود.
وی با اشاره به برخی روایات بیان کرد: آنچه در برخی روایات دیگر بیان شده این است که به طول سجود و رکوع برخی افراد نگاه نکنید بلکه به صدق گفتار و ادای امانت آنان بنگرید و منظور از امانت واقعی، در آیات شریفه و روایات، امامت و ولایت حضرت علی(ع) است و اگر کسی هزاران نماز و روزه مستحبی و عبادات مختلف در کنار واجباتش داشته باشد ولی ولایت امام را نپذیرد هیچ ارزشی ندارد.
captcha