قرابت قرآن، انسان و جامعه پزشکی/ جایگاه قرآن در طرح تحول سلامت دیده‌ نمی‌شود
کد خبر: 3611444
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
رضیعی تشریح کرد:

قرابت قرآن، انسان و جامعه پزشکی/ جایگاه قرآن در طرح تحول سلامت دیده‌ نمی‌شود

گروه سلامت: پزشک و قاری بین‌المللی قرآن با بیان اینکه قرآن مسیر سلامت را ترسیم می‌کند، خواستار توجه به راهبردهای قرآنی در برنامه‌هایی مانند طرح تحول سلامت شد.

قاسم رضیعی، پزشک و قاری بین‌المللی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه حرکت در مسیر قرآن موجب سلامت جسمی روح و جان است، اظهار کرد: قرآن کتاب سلامت جسم، روح و جان است اگر ما بر اساس آیات الهی در مسیر این پرتو قرار گیریم در همه در مسیر سلامت گام بر می‌داریم.

وی افزود: این مسیر سلامت هم از منظر هدف اصلی نزول قرآن یعنی هدایت بوده و هم در مسیر سلامت جسم، روح و اجتماع است؛ آیات بسیار زیادی که در رابطه با سلامت هستند بر این مسأله تأکید دارند.

عضو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در قرآن تأکید می‌شود کسانی که به خدا ایمان دارند هیچ ترس و اندوهی ندارند؛ افزود: ترس و اندوه موجب انواع بیماری‌های جسمی، روحی و روانی است اگر این شاخص‌ها بر اساس آیات قرآن استخراج شوند دیگر مشکل روحی و روانی در جامعه اسلامی نخواهیم داشت، همینطور بیماری‌های گوارشی. چرا که قرآن شاخصه‌های خوبی برای تغذیه دارد.

وی با تأکید بر اینکه قرابت ویژه‌ای میان قرآن‌، جامعه و پزشکان وجود دارد، عنوان کرد: مخاطب جامعه پزشکی انسان‌ها هستند هر دوی این‌ها نیز مخاطب قرآن هستند، لذا یک قرابت ویژه‌ای میان قرآن، انسان و جامعه پزشکی که در صدد سلامت جسم و روح انسان‌ها گام بر می‌دارند وجود دارد.

رضیعی بیان کرد: اگر بر اساس نگاه قرآن و انسان نگاه شود همه اعضای جامعه پزشکی ما در مسیر آیات الهی یعنی همان سلام و سلامتی گام بر می‌دارند. اگر جامعه پزشکی ما بتواند خود را با قرآن بیشتر آشنا کند و بیشتر به معارف آن نزدیک شود این انتقال مفهوم سلام و سلامتی و زندگی سالمی که همه به دنبال آن هستیم قطعا آسان‌‌تر به دست می‌آید.

عضو گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه هنوز نتوانستیم مفاهیم قرآنی را به جامعه پزشکی انتقال دهیم عنوان کرد: اصلا جایگاهی برای قرآن در نظام آموزشی و نظام بهداشت و درمان ندیدیم و در سیستم مدیریتی و پژوهشی ما جایگاه قرآن کجاست؟ در طرح تحول سلامت جایگاه قرآن را نمی‌بینیم بسیاری از فعالیت‌هایی که انجام می‌شود به صورت خودجوش مردمی‌ هستند، اگرچه مراکزی مانند قرآن و عترت در وزارت بهداشت فعالیت‌های ویژه‌ای دارند اما در حاشیه هستند و به عنوان محور اصلی فعالیت دیده نمی‌شود.

وی یادآور شد: اگر به فرمایش مقام معظم رهبری توجه کرده و به برنامه قرآنی به عنوان یک راهبرد نگاه کنیم آن زمان است که قرآن جایگاه خود را به دست می‌آورد، اما وضعیتی که داریم جوابگوی این نیست. در جامعه پزشکی اگرچه نخبه‌های قرآنی زیادی داریم اما اگر عموم آن را در نظر بگیریم بیشتر آنها شاید قادر به روخوانی و روان‌خوانی قرآن هم نیستند که باید توجه ویژه‌ای به آن شود.
captcha