گلایه از نبود بازچاپ آثار و خلاق برنشمردن رمان‌های تاریخی
کد خبر: 3611445
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷

گلایه از نبود بازچاپ آثار و خلاق برنشمردن رمان‌های تاریخی

گروه ادب: نویسنده «تندبادی از سامرا» در نشست کتابخوان به اظهار گلایه از نبود آثارش در بازار نشر و تجدید چاپ نشدن آنها عنوان کرد: متاسفانه رمان تاریخی نیز در جشنواره‌ها جزء کارهای خلاق به شمار نمی‌آید، در حالی که سرشار از نوآوری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی‌اکبر والایی،‌ متولد سال 1344 که از سال 65 وارد حوزه ادبیات داستانی شده و داوری کتاب فصل را برعهده داشت، از جمله نویسندگانی بود که شب گذشته، 29 خرداد به معرفی کتاب «تندبادی از سامرا» در مراسم کتابخوان پرداخت. از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به مشق خاکی، رمان تاریخی، قصه‌های قرآنی، ایستگاه، مجموعه داستان، داستان بلند و ... اشاره کرد.

وی در ابتدای سخنانش با بیان اینکه جای تاسف است که بسیاری از آثاری که در سال‌های نه‌چندان دور گذشته نوشته شده‌اند تجدید چاپ نمی‌شوند، گفت: متاسفانه بسیاری از آثاری که نوشته‌ام در بازار نشر وجود ندارند. نویسندگان بیش از اینکه از نوشتن آثار رنج ببرند،‌ از کلنجار رفتن با ناشرانی که به بسیاری از اصول‌ها تعهد ندارند رنج می‌برند.

این نویسنده دینی با اظهار گلایه از اینکه چرا باید ناشرانی به مسئولیت و مدیریت حوزه نشر در مجموعه ناشران دولتی منتصب شوند که دغدغه نشر ندارند، ادامه داد: این گونه افراد به دنبال منافع خود هستند و دغدغه نویسندگان را در این حوزه دنبال نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین انرژی نویسنده در این رابطه مستهلک می‌شود که چرا اثر منتشر شده وی توسط ناشر بازنشر نشده و در بازار موجود نیست،‌ گفت: کتاب من جایزه کتاب رشد را از آن خود کرد، ولی در چند سال اخیر کتاب‌هایم در بازار نشر موجود نبودند و تنها یک عنوان از آثارم در نمایشگاه کتاب امسال نیز عرضه شد و این موضوع جای تاسف دارد.

خالق «قصه‌های قرآنی» درباره اثرش «تندباری از سامرا» با بیان اینکه برای نگارش این کتاب از عنصر تخیل به فراوانی استفاده کرده است، عنوان کرد: بعد از انتشار این اثر، مدیر انتشارات تغییر کرد و من مجبور شدم که دو فصل جدید به کتاب بیافزایم تا اثرم مجدداً چاپ شود. این کار بنا به محاسباتی صورت گرفت که مدیریت جدید برای خود در نظر گرفته بود. بر این اساس کتاب من توسط مدیریت جدید که می‌خواست کارم را در قالب اثر جدید منتشر کند، دچار تغییر شد.

وی همچنین با گلایه از اینکه رمان تاریخی در جشنواره‌های جزء کارهای خلاق محسوب نمی‌شود،‌ تاکید کرد: این در حالی است که خلق چنین آثاری انرژی بسیاری از نویسنده می‌گیرد و نیازمند انجام پژوهش در حوزه تاریخ است و نیاز دارد که نویسنده برای نگارش اثر در این رابطه، فضا و شخصیت تاریخی خلق کند که خود نوعی نوآوری است.

captcha