تشریح جزئیات نخستین کنگره بین‌المللی هنر اسلامی
کد خبر: 3611487
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴

تشریح جزئیات نخستین کنگره بین‌المللی هنر اسلامی

گروه هنر: انجمن علمی هنر اسلامی با انتشار رسمی فراخوانی در عید سعید فطر، نخستین کنگره بین‌المللی هنر اسلامی را آذرماه سال جاری برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نخستین کنگره بین‌المللی هنر اسلامی آذرماه سال جاری به ابتکار انجمن علمی هنر اسلامی در تهران برگزار خواهد شد، به این بهانه با مهدیه‌سادات شاهمرادی، عضو هیئت مدیره انجمن علمی هنر اسلامی و مدیر روابط عمومی این کنگره گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ـ در مورد ساختار انجمن علمی هنر اسلامی و اینکه از چه زمانی و زیر نظر کدامیک از وزارتخانه‌ها مشغول فعالیت است توضیح بفرمایید؟

انجمن علمی هنر اسلامی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از 4 سال پیش با گردهمایی اساتید برتر دانشگاهی در حوزه‌های گوناگون فرهنگی و هنری و از جمله مهم‌ترین آنها حوزه معماری و شهرسازی فعالیت خود را رسماً آغاز کرد و ساختار این انجمن متشکل از اساتیدی است که ضمن عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف، دغدغه فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه هنر اسلامی، پیشینه تاریخی و همچنین دستاوردهای نوین آن را دارند.

ـ یکی از خروجی‌های علمی این انجمن، برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی هنر اسلامی است؛ در مورد ماهیت و چگونگی برگزاری این کنگره نیز توضیح بفرمایید؟

نخستین کنگره هنر اسلامی  از سوی انجمن علمی هنر اسلامی آذر‌ماه سال جاری با حضور اساتید و پژوهشگران هنری در 8 حوزه مرتبط با هنرهای اسلامی آغاز به‌کار خواهد کرد و طی 3 روز برگزاری در پنل‌های مختلفی که برای آن تدارک دیده شده است، شرکت‌کنندگان به ارائه مقالات پژوهشی خود در مورد موضوعات مصوب و مورد هدف کنگره خواهند پرداخت که با توجه به بین‌المللی بودن کنگره قطعاً از اساتید و پژوهشگران این حوزه‌ها از کشورهای گوناگون نیز بهره‌مند خواهیم شد.

ـ موضوعات مورد طرح در این کنگره چه مباحثی و در چه گستره دامنه‌ای را به خود اختصاص خواهند داد؟

در این کنگره پیرامون انواع و اقسام هنر اسلامی از گذشته تا امروز مباحثی در قالب ارائه مقالات ارائه خواهد شد، به‌ویژه اینکه در زمینه هنر نو و پیشرو و استفاده از مظاهر این هنر که در سینما، دیجیتال و رسانه‌های جدید متجلی است به نظر می‌رسد که مباحث طرح شده برای نخستین‌بار باشد که از منظر هنر اسلامی مورد مداقه قرار می‌گیرد و تاکنون مسبوق به سابقه نبوده است؛ در این بخش با نگاه و رویکرد جدید منطبق با پیشرفت‌های علمی در زمینه هنر جهانی به هنر اسلامی و قرار گرفتن آن در قالب‌های جدید به منظور انتقال به مخاطبان مقالاتی ارائه خواهد شد.

اساساً شعار این کنگره «پایایی و پویایی» است به این معنی که هم به پیشینه غنی هنر اسلامی و لزوم توجه به آن به عنوان ریشه و خاستگاه هنر اسلامی توجه خواهیم کرد و هم هنر اسلامی را با توجه به پیشرفت و دستاوردهای جدید در عرصه هنر جهانی که قابل طرح با استفاده از آنهاست بررسی خواهیم کرد.

ـ چه نهادها و سازمان‌هایی حامی برگزاری این کنگره هستند؟

ارگان‌ها و سازمان‌های گوناگونی وارد تفاهم‌نامه ما شدند و برای حمایت و پشتیبانی از این کنگره قول مساعد داده‌اند که از آن جمله می‌توان به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه الزهرا(س)، مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کنم و علاوه بر اینها شهرداری تهران نیز به ما در زمینه برگزاری هرچه کیفی‌تر این کنگره قول همکاری داده است و البته رایزنی‌ها برای جذب حامی از سوی انجمن علمی هنر اسلامی همچنان ادامه داد.

ـ پیش‌بینی شما در استقبال دانشگاهیان و پژوهشگران از این کنگره تا چه میزان است؟

بسیار زیاد چرا که انجمن پیش از این نیز تجربه برگزاری همایش «قرآن و هنر» را نیز از سر گذرانده است و با وجود آنکه برای برگزاری آن همایش تبلیغات چندان مناسبی هم نداشتیم و البته موضوع محدود و منحصر به نظرگاه قرآن در مورد هنر بود اما استقبال خوبی از آن به عمل آمد؛ امیدواریم با ارتباطات خوبی که با محافل دانشگاهی داخل و خارج از کشور به انجام رسیده است شاهد هرچه پربارتر شدن این کنگره با حضور جمع کثیری از اساتید، دانشگاهیان و پژوهشگران باشیم.

ـ فراخوان کنگره چه زمانی اعلام خواهد شد؟ تاریخ دقیق برگزاری کنگره را نیز بفرمایید؟

فراخوان این کنگره به شکل غیررسمی با ارسال ایمیل و از طریق کانال شبکه‌های اجتماعی در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته است اما اعلان عمومی و سمی فراخوان برگزاری این کنگره همزمان با عید سعید فطر خواهد بود تا شاهد مشارکت حداکثری پژوهشگران و محققان در آن باشیم.

آذرماه کنگره به شکل قطعی برگزار خواهد شد اما تاریخ دقیق  و مکان دقیق برگزاری آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

امیر سجاد دبیریان

captcha