طرح جمع‌آوری اسناد موقوفات کشور آغاز شد/ گردآوری بیش از 30 هزار سند وقفی
کد خبر: 3611563
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰

طرح جمع‌آوری اسناد موقوفات کشور آغاز شد/ گردآوری بیش از 30 هزار سند وقفی

گروه جامعه: معاون اوقافی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از اسناد موقوفات در نقاط مختلف پراکنده یا آسیب‌دیده‌اند از آغاز طرح ملی جمع‌آوری اصولی اسناد موقوفات و آرشیو وقف نامه‌ها و اسناد وقفی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به‌نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی حاتمی در گفت‌وگویی با بیان اینکه جمع‌آوری آثار و اسناد وقفی از سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در اوقاف مطرح و هم‌زمان با تشکیل سازمان اسناد ملی در سال 49 در قانون تشکیلات اوقاف اداره جدیدی به نام دفتر آمار و مهندسی رقبات (دفتر تمرکز شناسنامه و اسناد وقفی) ایجاد شد افزود: یکی از وظایف اصلی این دفتر جمع‌آوری‌، تمرکز‌، فهرست‌نویسی و ثبت موقوفات کشور بوده است که این روند پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال72 دوباره احیاء و طی بخشنامه‌ای کار ساماندهی اسناد موقوفات در دستور مسئولان اوقاف و کارشناسان قرار گرفت.

حجت‌الاسلام حاتمی با بیان اینکه اسناد وقفی نقش مهمی در دعاوی حقوقی و تدوین مباحث فرهنگی و تاریخی دارند افزود: با راه‌اندازی سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه در سال 89 که یکی از مصوبات برنامه پنجم توسعه کشور است مقرر شد ابتدا اسناد در سامانه بارگذاری سپس همان اسناد به آرشیو منتقل شوند، البته بخشی از اسناد موقوفات دارای متولی، نزد متولی موقوفه ‌نگهداری می‌شوند و در دسترس اوقاف نیستند‌.

وی تأکید کرد: اداره کل اسناد ثبتی اوقاف در سال‌های اخیر با پیگیرهای مداوم کار انتقال و مرمت اسناد ثبت‌شده در سامانه را با جدیت دنبال کرده که ثمره آن گردآوری بیش از 30هزار سند اصل و مادر شامل وقف‌نامه، وصیت‌نامه، فرمان و... از ادارات کل اوقاف بوده است.

وی نگهداری و مراقبت اصولی و آرشیو علمی این اسناد را در محیطی استاندارد مورد تأکید قرارداد و افزود: مصون نگه‌داشتن اسناد از آسیب‌های طبیعی و غیرطبیعی، کمک به شناسایی موقوفات ناشناخته و تکمیل سامانه جامع اطلاعات ازجمله اهداف اصلی این طرح است.

حاتمی تشکیل کمیته تخصصی جمع‌آوری اسناد وقفی نزد اشخاص حقیقی و حقوقی غیر از متولیان موقوفات غیر متصرفی را مورد اشاره قرار داد و افزود: این کمیته در اداره کل اسناد ثبتی و ادارات کل استان‌ها وظیفه برنامه‌ریزی و جمع‌آوری اسناد وقفی را بر عهده دارد.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف با بیان اینکه تبیین این طرح و تشویق عموم مردم  و مسئولان برای واگذاری وقف‌نامه‌های قدیمی به سازمان اوقاف یکی از وظایف و برنامه‌های معاونت فرهنگی  و اجتماعی روابط عمومی سازمان اوقاف است تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نمایشگاه دائمی اسناد و آثار وقفی در اماکن پرتردد جهت بازدید عمومی برپا می‌شود.

وی از تشویق و اهدای هدیه به اهداکنندگان اسناد وقفی خبر داد و افزود: اگر فردی سند اوقاف یا مجموعه اسناد وقفی به سازمان اوقاف یا ادارات کل اوقاف هدیه نماید طی مراسمی از این افراد تجلیل و قدردانی خواهد شد.

captcha