رشد چشم‌گیر فعالیت‌های قرآنی در زندان‌ها/ مسئولان قوه قضائیه 12 تیرماه با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
کد خبر: 3611610
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد:

رشد چشم‌گیر فعالیت‌های قرآنی در زندان‌ها/ مسئولان قوه قضائیه 12 تیرماه با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در آستانه هفته قوه قضائیه در نشستی خبری، از رشد چشم‌گیر برنامه‌های عقیدتی در سال 95 به ویژه برگزاری مسابقات و محافل انس با قرآن در زندان‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در آستانه فرارسیدن هفته قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه پیش از ظهر امروز، ۳۰ خردادماه در نشستی خبری ضمن تشریح اهم برنامه‌های دستگاه قضائی در این هفته و ارائه گزارشی از عملکرد این قوه طی یک سال گذشته، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
معاون اول قوه قضائیه در ابتدای این نشست خبری ضمن آرزوی قبولی طاعات در ما مبارک رمضان اظهار کرد: در روزهای پایانی ماه ضیافت‌الله و در آستانه روز قدس قرار داریم و امیدوارم همه ما بتوانیم در این روز بزرگ جهانی وحدت اسلامی شرکت کنیم و وظیفه دینی، ملی و سیاسی خود را به درستی انجام دهیم.
محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به اقدام اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه داعش نیز گفت: از همه کسانی که امنیت فوق‌العاده را برای کشور ایجاد کرده‌اند تشکر می‌کنم به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در برخورد با تروریست‌ها و جریان‌های تکفیری اقدامات به موقع، به جا و مؤثر انجام داده و با پرتاب موشک و انهدام جریان‌های تکفیری و تروریستی دل مردم را شاد کرده است.
سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود به مهم‌ترین برنامه‌های دستگاه قضا به مناسبت هفته قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: هفته قوه قضائیه از اول تا هفتم تیرماه است که طبق سال‌های گذشته، هر روز به یک عنوان نامگذاری شده که بر این اساس، اسامی روزهای این هفته عبارت است از «قوه قضائیه و امنیت همه‌جانبه»، «قوه قضائیه و همکاری با سایر قوا برای مبارزه با مظاهر فساد»، «قوه قضائیه و اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتغال»، «قوه قضائیه و خدمت بهتر و آسان‌تر به مردم و تکریم ارباب رجوع»، «قوه قضائیه و تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل»، «قوه قضائیه و ولایتمداری و بصیرت انقلابی» و «قوه قضائیه و تجلیل از شهدا، ایثارگران و خدمتگزاران در دستگاه قضائی».
وی افزود: مسئولان و مدیران قوه قضائیه به مناسبت این ایام در اولین روز تیرماه با خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران دیدار می‌کنند؛ همچنین شنبه، 3 تیرماه مسئولان دستگاه قضا با حضور در مرقد مطهر بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی با آرمان‌های امام(ره) و شهدا تجدید میثاق می‌کنند.
محسنی اژه‌ای گفت: روز جمعه، نهم تیرماه رؤسای دادگستری‌های سراسر کشور و برخی مسئولان قوه قضائیه در نمازهای جمعه حضور می‌یابند و پیش از خطبه‌های نماز جمعه به سخنرانی می‌پردازند؛ یازدهم تیر نیز همایش سراسری با حضور مسئولان عالی نظام برگزار می‌شود؛ دوازدهم تیرماه نیز با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهیم کرد و ضمن ارائه گزارش از عملکرد قوه قضائیه، از رهنمودهای ایشان استفاده می‌کنیم.
معاون اول قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود به مهم‌ترین اقدامات قوه قضائیه طی یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم در سال 95 ارائه خدمت هر چه بهتر و علمی‌تر به مردم بود که در این زمینه آموزش‌های لازم به ضابطین قوه قضائیه، کارمندان اداری و اعضای شورای حل اختلاف سراسر کشور بود.
وی اظهار کرد: از دیگر نکات مورد توجه قوه قضائیه تخصصی کردن رسیدگی‌ها که در این زمینه برخی مجتمع‌های تخصصی ایجاد شد؛ همچنین دادستان‌ها و دیوان عدالت اداری نظارت‌های خود را نسبت به زیرمجموعه‌های خود افزایش دادند که در نتیجه این اقدام 50 قاضی، وکیل و کارمند متخلف بازداشت شدند و بیش از 185 دلال و جاعلان عناوین مختلف قضایی که کلاهبرداری کرده بودند، شناسایی شدند.
محسنی اژه‌ای به برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم که در سال گذشته از سوی معاونت پیشگیری در سراسر کشور انجام شد، اشاره کرد و گفت: در سال 95، 186 برنامه ملی و 1329 برنامه استانی توسط معاونت پیشگیری انجام شد که این اقدامات باعث کاهش 9 درصدی ورودی پرونده‌های عادی خانواده، توقف و کاهش یک درصدی نرخ رشد طلاق توافقی، کاهش 57 درصدی شکایات و دادخواست‌های مربوط به نفقه و افزایش 8 درصدی صلح و سازش بین زوجین در مراجعه به دادگاه‌ها بود.
وی همچنین اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که طی سال‌های گذشته به ویژه یک سال گذشته در سازمان زندان‌ها مورد توجه قرار گرفته، جلسات آموزشی، عقیدتی و حرفه‌آموزی است که رشد چشم‌گیری داشته‌اند.
محسنی اژه‌ای افزود: در رابطه با جلسات انس با قرآن کریم و برگزاری مسابقات قرآن این رشد چشم‌گیر را شاهد هستیم و امروز شمار زیادی از زندانیان به سمت حفظ کل یا بخشی از قرآن کریم روی آورده‌اند که کار مؤثری در رابطه با زندانی‌هاست؛ روز گذشته برای یکی از زندانیانی که ۱۳ جزء از قرآن کریم را حفظ کرده بود درخواست تخفیف ارائه کردیم که معمولاً این نوع تخفیف‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب با موافقت همراه می‌شود.
معاون اول قوه قضائیه در مورد سایر برنامه‌های سازمان زندان‌ها گفت: در سال ۹۵، ۲۹۰ دارالقرآن در زندان‌ها فعال بود و ۸۲۹ مورد مسابقات قرآن و ۱۸۷۳ محفل انس با قرآن کریم در زندان‌ها برگزار شد.
وی همچنین اظهار کرد: 283 کتابخانه کوچک و بزرگ در زندان‌ها فعال هستند؛ همچنین 4967 نفر از زندانیان نیز برای سوادآموزی ترغیب شده بودند که توانستند از نهضت سوادآموزی کارنامه دریافت کنند.
سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به سؤال خبرنگاری در رابطه با عملکرد قوا نسبت به مبارزه با مفاسد گفت: قوه قضائیه، دولت و مجلس تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام دادند اما نمی‌توان گفت توانستیم به مشکلات مربوط به فساد فائق بیاییم و تلاش بیشتری در این زمینه باید صورت گیرد.
وی در مورد موضوع «آتش به اختیار» و سوءبرداشت‌های عده‌ای از این تعبیر رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: این مسئله بسیار روشن است و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد؛ رهبر معظم انقلاب در یک جمع فرهنگی در مورد مسائل فرهنگی توضیحاتی مطرح کردند که ابعاد آن کاملاً مشخص است.
محسنی اژه‌ای تصریح کرد: افرادی مانند امام و رهبری که قانونمدار و ملتزم به قانون هستند هیچ وقت مطلبی خلاف جهت قانون مطرح نمی‌کنند بنابراین کسی نباید از این تعبیر سوءاستفاده کند و هر کس خلاف آن عمل کند، مطابق قانون با آن برخورد می‌شود.
خبرنگار دیگری در مورد نحوه برخورد قوه قضائیه با عاملان مرتبط با داعش سؤالی مطرح کرد که سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سؤال گفت: داعش اعلام جنگ مسلحانه کرده و دست به اسلحه برده و اقدامات تروریستی انجام داده لذا افرادی که با این گروه در ارتباط هستند محارب محسوب می‌شوند و رسیدگی پرونده این افراد در دادگاه انقلابی صورت می‌گیرد و قاضی است که مجازات آنها را اعلام می‌کند.
captcha