فخرفروشی؛ ریشه بُخل/ طرد شدن از درگاه خداوند؛ مجازات آدم بخیل
کد خبر: 3611797
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
در تفسیر سوره حدید مطرح شد:

فخرفروشی؛ ریشه بُخل/ طرد شدن از درگاه خداوند؛ مجازات آدم بخیل

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که لازمه دلبستگی به دنیا تکبر و غرور است و لازمه تکبر فخرفروشی و لازمه فخرفروشی بخل است، اظهار کرد: ریشه بخل از نظر قرآن فخرفروشی، حفظ روحیه برتری‌طلبی، غرور و خودخواهی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد شامگاه سه‌‌شنبه، 30 خردادماه در جلسه تفسیر قرآن‌کریم با محوریت سوره مبارکه «حدید» در مسجد بعثت خرم‌آباد، گفت: آیه 23 سوره مبارکه حدید با این مضمون «لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ » در رابطه با دلیل و علت پیدایش بعضی از حوادث و مصیبت‌هاست.
وی افزود: آیات 23 و 24 سوره حدید با آیه 22 حدید با این مضمون «مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ» ارتباط دارد.
این مفسر قرآن‌کریم با اشاره‌ای گذرا به تفسیر آیه 22 سوره حدید که به موضوع حوادث و مصیبت‌ها پرداخته است، افزود: برخی حوادث برای کمال انسان است کمااینکه در سایه تلاش است که استعدادها در وجود انسان نمایان می‌شود.
آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: بنا بر تفسیر این آیات از سوره حدید یکی‌از فلسفه‌های حوادث و مصائب که برای انسان اتفاق می‌افتد مسئله امتحان و آزمایش است این‌که ما چه برخوردی با این حوادث و مصیبت‌ها داشته باشیم و چگونه با این حوادث و مصائب تعامل داشته باشیم.
وی ادامه داد: خدای متعال در آیه 23 سوره حدید خطاب به انسان فرموده است: «تا بر آنچه از دست ‏شما رفته اندوهگين نشويد و به [سبب] آنچه به شما داده است ‏شادمانى نكنيد و خدا هيچ خودپسند فخرفروشى را دوست ندارد» این آیه هشدار می‎دهد که به‌خاطر آنچه از دست می‌دهید اندوره مخورید و به‌خاطر آنچه که به شما داده می‌شود خوشحال نشوید و بدانید که نعمت‌ها از خداست و مصائب اعمال شماست.
نماینده ولی‎فقیه در لرستان با یادآوری این‌که تمام حوادث تلخ و شیرین برای تکامل انسان است لذا بلایا و مصائب برای انبیا و اولیا درجه است، گفت: کلمه  «مُخْتَالٍ» در این آیه از ریشه خیال است و به آن تکبر و خودخواهی گفته می‌شود که براساس توهم و خیال باشد منشا آن تکبر خیالات باشد کمااینکه کسی‌که تکبر ورزید بر دیگری فخرفروشی می‌کند لذا مجازاتش طرد شدن از درگاه خداوند است این در حالی‌است که بدترین عذاب آن است که خدا انسان را دوست نداشته باشد و او را از درگاه خودش طرد کند.
وی در ادامه با اشاره به آیه 24 سوره حدید با این مضون «الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَمَن يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ»، افزود: ریشه تکبر توهم مادی است تکبر سبب فخرفروشی است و فخرفروشی نیز سبب بخل است.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که لازمه دلبستگی به دنیا تکبر و غرور است و لازمه تکبر فخرفروشی و لازمه فخرفروشی بخل است، اظهارکرد: افرادی که بخل می‌ورزند دیگران را هم واردار به بخل می‌کنند و این به این دلیل است که می‌دانند اگر دیگران بخل نورزند و بخشنده باشند، خودشان رسوا می‌شوند.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که انسان بخیل کسی است که خیال می‌کند اگر انفاق کند مالش کم می‌شود، ادامه داد:  در این آیه دو چیز به‌عنوان عامل بخل ذکر شده است یکی خودخواهی، غرور و تکبر، دوم مال‌دوستی، ثروت‌پرستی و دلبستگی به دنیا کمااینکه زینت شدن ثروت در مقابل چشمان نشانه بخل است و نشانه فرد بخیل بهانه‌تراشی و عذر آوردن است.
نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان این‌که در روایات راجع‌به بخل مذمت شده است، افزود:  نبی مکرم اسلام در این رابطه فرموده است: «انسان بخیل از خدا دور است از مردم هم دور است و به آتش جهنم نزدیک است».همچنین در روایت است که «دو نفر وارد بهشت نمی‌شوند یکی آدم حریص و دوم آدم بخیل» و امام علی(ع) فرموده است: «نگاه به انسان بخیل قساوت قلب می‌آورد پس با انسان بخیل مشورت نکنید» همچنین روایت است که پیامبراکرم(ص) فرموده است: «سه چیز باعث هلاکت است بخل، حرص و هوای نفس» و نیز فرمود: «یک آدم جاهلی که سخاوتنمند باشد خدا او را بیشتر دوست دارد تا انسان عابدی که بخیل باشد» و نیز فرمود: «مردم چهار قسم هستند سخاوتمند، کریم، بخیل و آدم پست».
این مفسر قرآن‌کریم ادامه داد: بنا بر روایت نبی مکرم اسلام آدم سخاوتمند هم خودش می‌خورد و هم به دیگران می‌خوراند، آدم کریم بر خودش سخت می‌گیرد اما هرچه دارد می‌بخشد مثل امام علی(ع) و پیامبر اکرم(ص)، بخیل فقط خودش می‌خورد اما کسی دیگر را نمی‌دهد اما آدم پست نه خودش می‌خورد و نه به دیگری می‌دهد.
نماینده ولی‎فقیه در لرستان در خاتمه یادآور شد: ریشه بخل از نظر قرآن فخرفروشی، حفظ روحیه برتری‌طلبی، غرور و خودخواهی است.
captcha