وجه تمایز قرآنیان نیروهای مسلح با دیگر فعالان قرآنی
کد خبر: 3611804
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
عباس سلیمی تشریح کرد:

وجه تمایز قرآنیان نیروهای مسلح با دیگر فعالان قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: عباس سلیمی در گردهمایی پیشکسوتان قرآنی نیروهای مسلح ضمن بیان تفاوت‌های نیروهای قرآنی شاغل در نیروهای مسلح با سایر قرآنی‌ها، گفت: قرآنی که در سینه فعالان قرآنی نیروهای مسلح قرار دارد مدال افتخاری است که به آنها داده شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، گردهمایی پیشکسوتان قرآنی نیروهای مسلح عصر روز گذشته، 30 خردادماه با حضور عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی، محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و جمعی از بازنشستگان قرآنی نیروهای مسلح در تالار شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

در بخشی از این مراسم عباس سلیمی، قاری بین‌المللی کشورمان طی سخنانی با اشاره به نزدیک بودن سالروز شهادت «مصطفی چمران»، به بیان برخی تفاوت‌های‌های شهداء با سایر افراد پرداخت و گفت: شهدا، عاشقانه، آگاهانه و عارفانه خود می‌روند اما بقیه مردم را می‌برند، تفاوت ما این است که شهدا صادقانه در راه دفاع از حریم قرآن و ولایت جان می‌دهند اما بسیاری از مردم جان می‌کَنند و به خاطر همین دو ویژگی است که قرآن شهدا را زندگان همیشه جاوید نامیده است و این مدال بزرگ را به آن عزیزان اعطاء فرموده است.

سلیمی در ادامه به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان نیز اشاره کرد و افزود: ماه رمضان ماه غفران و رحمت و برکت است و ماه خداوند است، ماه نزول قرآن و ماه ضیافت الهی است. «دُعيتُم فيه الى ضيافَة اللَّه» ماهی که در آن به مهمانی ویژه خداوند دعوت می‌شویم. پیامبر اکرم(ص) در مورد این ماه فرموده است، اگر کسی در این ماه یک آیه از قرآن کریم را تلاوت کند، پاداش ختم کل قرآن را به او اعطاء می‌کنند. این فرصت رو به پایان است و امیدوارم که بتوانیم از این روزهای باقی مانده بهره لازم را ببریم.

این پیشکسوت قرآنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این سخن پیامبر اکرم(ص) «لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ ما فِی رَمَضانِ لَوَدَّ اَنْ یَکُونَ رَمَضانُ السَّنَة»، گفت: حضرت در این روایت می‌فرمایند اگر بنده می‌دانست که در رمضان چه سری و چه گنجی نهفته است، آرزو می‌کرد که ای کاش تمام طول سال رمضان باشد. تنها نکته‌ای که هم ما و هم دیگرانی که شاید به اندازه شما توفیق انس با قرآن را نداشته باشند، باید به آن توجه کنند این است که قرآن فقط برای تلاوت در ایام ماه مبارک رمضان نازل نشده است و اگر خداوند توفیق داده تا در این ماه در مراسم جزء‌خوانی و ...شرکت کنیم، خوشا به سعادت کسانی که هوشمندانه بعد از پایان ماه مبارک رمضان نیز این ارتباط را حفظ می‌کنند. 

وی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود به یکی از سخنان حضرت امام صادق(ع) اشاره و تصریح کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «قرآن میثاق‌نامه خدا با بندگان اوست و سزاوار است که هر انسان مسلمان هر روز آن را بگشاید و 50 آیه از آن را تلاوت کند». اگر کسی به این ترتیب عمل کند می‌تواند از نورانیت این قرآن کریم بهره‌مند شود. همه اذعان به این مطلب داریم که اگرچه قرآن با توجه به معنای لغوی آن قرائت و خواندن معنا می‌دهد، اما علاوه بر آن، کتاب تلاوت نیز هست و کتاب اندیشه و تدبر نیز و از همه بالاتر کتاب عمل و کتاب خوشبختی و زندگی است.

این قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به الگو بودن قاریان و فعالان قرآنی در جامعه، بیان کرد: امروز عملکرد مغایر با قرآن توسط برخی از افراد مدعی دینداری فقط و تنها موجب بدبینی مردم به دین و مقدسات اسلام شده است و این بسیار مایه دلسوزی و غصه و تأثر است. اگر می‌بینیم امام صادق(ع) می‌‌فرماید، «كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم؛ فقط با زبان دعوت‌کننده مردم به دین خدا نباشید» و یا در روایت دیگر می‌فرمایند «و ان تکونوا لنا دعاة صامتین؛ دعوت‌کنندگان ساکت به دین خدا باشید» و اگر پیامبر عظیم‌الشأن(ص) می‌فرمایند «اقرءوا القرآن و اعملوا به و لا تجفوا عنه و لا تغلوا فیه و لا تأکلوا به و لا تستکثروا به؛ قرآن را بخوانید اما به آن عمل نیز بکنید و ...» برای این است که باید قرآن را اینگونه نگاه کنیم. اگر قرآن را با عمل خود معرفی کنیم، آن وقت ناله جانسوز قرآن ناطق و شهید بزرگ رمضان را به خوبی درک می‌کنیم که امام(ع) در وصایای پایانی خود فرمودند «وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ؛ از خدا بترسید در مورد قرآن، از خدا بترسید درباره قرآن، مبادا بیگانگان در عمل به قرآن از شما پیشی بگیرند» که در برخی موارد پیشی گرفته‌اند و این پیش‌بینی امام(ع) متأسفانه به این صورتی که می‌بینیم درست از آب درآمد.

سلیمی با تأکید بر اینکه جامعه قرآنی مسئولیت بسیار خطیری در این رابطه دارد، بیان کرد: دین با کسی شوخی ندارد، اگر امیرمؤمنان علی(ع) می‌فرمایند «مَن قَرأَ القرآنَ و لَم يَعمَل بهِ حَشَرَهُ اللّه يَومَ القِيامَةِ أعمى؛ کسی که قرآن را بخواند و به آن عمل نکند، خداوند در روز قیامت او را کور وارد صحرای محشر می‌کند»، هشدارهای بسیار نگران‌کننده‌ای است که ما به‌عنوان پیشکسوتان قرآنی و به عنوان اساتید، نخبگان، محققان، پژوهشگران، قاریان، حافظان و مربیان قرآن باید بدانیم و در تمام زمینه‌ها برای مردم و به‌ویژه نسل جوان که مورد تهاجم فرهنگی دشمن قرار دارد، به عنوان یک الگو عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه «دو صد گفته چون نیم کردار نیست»، خاطرنشان کرد: ما باید عملاً ارزش‌های قرآنی را ارائه کنیم. اگر چه جایگاه قرآنیان بسیار بالا و والاست اما این عنوان مسئولیت‌آفرین نیز هست و چون قرآن نعمت بسیار بزرگی است اگر خدائی نکرده ما قدر این نعمت را ندانیم در جلسه دادگاه عمومی و بازخواست و بازپرسی همگانی «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيمِ» در آن روز نمی‌توانیم پاسخگو باشیم.

این قاری بین‌المللی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره و اظهار کرد: روایت بسیار تکان‌دهنده‌ای از پیامبر(ص) نقل شده است که فرموده‌اند «اولین کسانی که در روز قیامت نزد خداوند برای پاسخگویی به سؤالات احضار می‌شوند سه دسته هستند، زمامداران، ثروتمندان و قاریان قرآن». پیامبر(ص) در مورد قاریان قرآن می‌فرماید، «وقتی قاری قرآن در پیشگاه خداوند قرار می‌گیرد، خداوند بزرگ از او دو سؤال می‌پرسد، اولین سؤالی که پرسیده می‌شود این است که آیا عین آنچه را به قلب پیامبر خاتم(ص) نازل کرده بودم به تو تعلیم ندادم؟ و قاری جواب می‌دهد بله ای پروردگار؛ در ادامه پرسیده می‌شود راجع به آنچه به تو آموزش دادم چه کاری را انجام داده‌ای، قاری می‌گوید خدایا شب و روز این قرآن را تلاوت کردم. خداوند به قاری می‌گوید دروغ می‌گوئی، فرشتگان نیز به چنین قاری قرآنی می‌گویند دروغ می‌گویی، سپس خداوند می‌فرماید تو تمام هدفت این بود که بگویند فلان شخص قاری خوشخوان قرآن است». برای همین است که امام صادق(ع) فرمودند در قیامت به حامل قرآن گفته می‌شود بخوان و بالا برو و تعداد درجات بهشت به تعداد آیات همین قرآن برای بزرگانی است که با اخلاص قرآن را تلاوت می‌کنند و بایدها و نبایدها و خطوط قرمز را رعایت می‌کنند به این افراد حامل قرآن می‌گویند. 

این پیشکسوت قرآنی کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برخی اشعار قرآنی «عباس براتی‌پور» از شاعران قرآنی کشورمان اشاره کرد و گفت: این شاعر توانمند قرآنی در قصیده قرآنی خود می‌گوید: «من هم از قرآن خجالت می‌کشم/ کوله باری از ندامت می‌کشم» ما خودمان را باید محاسبه کنیم که برای قرآن چه کرده‌ایم که قابلیت ارائه و عرضه در پیشگاه خداوند را داشته باشد. شاعر در جای دیگر گفته است «الا ای مومنان قرآن بخوانید/ فروغ جاودان قرآن بخوانید/ نه تنها لازم است آن را تلاوت/ عمل باید به آن قرآن بخوانید/ فقط محض رضای خاطر رب/ نه بهر آب و نان قرآن بخوانید/ فقط قرآن، کتاب مردگان نیست/ برای زندگان قرآن بخوانید».

سلیمی در ادامه صحبت‌های خود در گردهمایی پیشکسوتان قرآنی نیروهای مسلح بیان کرد: باور کنیم که قرآن کتاب زندگی، سعادت، خوشبختی و کتاب اقتصاد، سیاست، جامعه، صلح، جنگ و کتاب خانواده، حقوق و کتاب زندگی است و مگر نمی‌فرمایند که «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ» است. ما اگر این باور را در خود تقویت کنیم و نتیجه بگیریم که انس با قرآن توأم با عمل قرآن و البته با‌اخلاص است موفق خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از صبحت‌های خود با اشاره به حاضران در این مراسم، گفت: حاضران در این مراسم با تمام قرآنیان جامعه آزاده یک تفاوت دیگری دارید. این تفاوت این است که علاوه بر این ویژگی‌هایی که نام برده شد، قرآن ناطق و شهید مظلوم رمضان نیز از شما تعریف کرده است. فرموده است «نیروهای مسلح در نظام اسلامی چند ویژگی دارند اول اینکه پناه مردم هستند؛‌ مایه زینت حکام و زمامداران هستند» یعنی نیروی مسلحی که قرآنی است فدایی این ملت بزرگ ولایت‌مدار است و مسئولین باید افتخار کنند که نیروهای مسلح قرآنی دارند. از وظایف مسلم و بدون تعارف مسئولین این است که از این قشر فداکار قرآنی نیروهای مسلح در تمام زمینه‌ها با تکریم کامل حمایت کنند. منظور من حمایت مادی نیست چرا که پیشکسوتان قرآنی نیروهای مسلح اینقدر عزت و قناعت دارند که نیازی به مادیات ندارند و تنها منظور من از حمایت عزت مداری این عزیزان است.

سلیمی در ادامه با اشاره به اینکه وزیر مفلوکِ عقب افتاده رژیم آل سقوط و آل یهود با وقاحت و به خاطر اشتباه در محاسبات، این ملت قرآن را آنگونه خطاب قرار دهد و آن گونه صحبت کرد، بیان کرد: نیروهای مسلح قرآنی مایه عزت و سرافرازی دین اسلام هستند و یکی از مهم‌ترین تعابیر امام علی(ع) در روایتی که گفته شد، این است که این افراد، عامل ایجاد امنیت در کشور آن هم زمانی که توسط دشمنان، شمشیر از رو بسته شده است، هستند. 

وی خاطرنشان کرد: وزیر خارجه ناشنوای آل سقوط، «عادل‌الجبیر» که ظالم الجبار بیشتر برازنده اوست بشنود که تنها پرسنل دلاور یگان مقتدر موشکی ما سیلی بر صورت سیاه آنها نمی‌زند، بلکه پرسنل پیشکسوت به اصطلاح بازنشسته به برکت ارتباط با قرآن و عزت قرآنی که نیروهای مسلح ما دارند نیز مانند شیر غران آماده هستند تا با دست خالی بساط سلطنت پوشالی شما و همه دست‌نشانده‌های استکبار را ویران سازد.

این پیشکسوت قرآنی گفت: نیروهای مسلح ما مانند نیروهای شما دنبال این نیستند که با موشک هواپیمای مسافربری را در آسمان ساقط کنند و بعد مدال بگیرید، مدال اینها را خدا به عنوان قاری و حافظ و استاد قرآن داده است. 

سلیمی در ادامه به بیان تفاوت‌های قاریان نیروهای مسلح با سایر قاریان پرداخت و گفت: تفاوت شما با سایر قرآنیان این جامعه این است که باید همواره این آمادگی را داشته باشید که تحت اوامر فرماندهی کل قوا که در دوران خدمت فرمانبری می‌کردید، فرمان ببرید. ما پیشکسوتان قرآنی نیروهای مسلح به خوبی می‌دانیم که به حکم آیه «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» به حکم آیه مستحکم «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ» و به حکم آیه مستحکم «جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقِينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ» و به حکم سایر آیات قرآن مانند زمان خدمت آمادگی خود را برای پاسداری از امنیت این سرزمین قرآنی اعلام کنیم و پای آن بایستیم.

سلیمی در پایان صحبت‌های خود شعر زیر را نیز قرائت کرد: چه کسی گفت و غلط گفت که تکبیر بس است/ اسب و میدان بلا، نیزه و شمشیر بس است/ چه کسی بال مرا بست که پرواز بس است/ سرب در حنجره‌ام ریخت که فریاد بس است/ چه کسی گفت که فصل دگر و تازه رسید/ نوبت عافیت و شهوت و خمیازه رسید/ چه کسی گفت چرا زخم جراحت جوئیم/ کربلا عرصه خون است فراغت جوئیم/ چه کسی خواست که این حنجره را دار کشد/ پشت این پنجره‌ها خواست که دیوار کشد/ چه کسی گفت و غلط گفت که برمی گردیم/ بت گرانند بگو باز تبر می گردیم/ سجده در مذهب ما با خطر تیر خوش است/ ذکر اگر هست همان از لب شمشیر خوش است/ ما همانیم، غدیر آینه بیعت ماست/ بی‌کفن تیغ به دستیم همین غیرت ماست.

captcha