پیشنهاد 8 میلیون دلاری برای نفیس‌ترین قرآن جهان
کد خبر: 3611849
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
مهرداد جان‌فزا عنوان کرد:

پیشنهاد 8 میلیون دلاری برای نفیس‌ترین قرآن جهان

گروه ادب: مدیر و سرمایه‌گذار پروژه نفیس‌ترین قرآن جهان اظهار کرد: برای خرید این قرآن پیشنهاد 8 میلیون دلاری هم داشته‌ایم اما هدف ما این است که این قرآن در داخل کشور باقی بماند.

مهرداد جان‌فزا، مدیر و سرمایه‌گذار پروژه نفیس‌ترین قرآن جهان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اظهار کرد: این قرآن در سال گذشته در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار اصفهان و جمعی از مقامات کشوری رونمایی شد و عنوان نفیس‌ترین قرآن جهان را از آن خود کرد.
وی ادامه داد: این قرآن دارای ویژگی‌های خاصی است که از جمله کاغذ آن دست‌ساز است که زرافشان شده و به خط ثلث، به مدت هفت سال کتابت شده است. همه این پروژه به مدت 18 سال طول کشیده است و مجموعه‌ای از بهترین هنرمندان ایران بر روی آن کار کرده‌اند.
جان‌فزا یادآور شد: از ویژگی‌های دیگر این قرآن، این است که دارای 185 برگ است که هر برگ آن دارای طراحی و تصویر خاص خود است که این طراحی از ابتدا تا انتها دارای روندی مفهومی و معناگرایانه است. جلد این قرآن از جنس نقره است که توسط استاد ساعی قلم‌زنی شده است.
مدیر و سرمایه‌گذار پروژه نفیس‌ترین قرآن جهان یادآور شد: همچنین رحل مخصوص ساخته شده در روی جلد هم دارای 1450 قطعه برلیان است و اسم قرآن کریم با یاقوت کبود نگاشته شده است. همچنین مجموعه‌ای از هنرهای اصیل ایرانی در این اثر به کار رفته است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا این‌کار با این کیفیت انجام شده است؟ اظهار کرد: در بسیاری از بناهای اسلامی و به عنوان مثال در مساجد اسلامی همانند مسجد شیخ لطف‌الله و مسجد امام، مشاهده می‌کنیم که  همه سعی بر این بوده است که این اماکن مذهبی به بهترین نحو تزئین شود و ما هم سعی کردیم تهیه این قرآن را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم و هنگامی‌که استاد فرشچیان این قرآن را مشاهده کردند، در برنامه زنده تلویزیونی اعلام کردند که پروژه‌ای با این عظمت در تاریخ معاصر انجام نشده است که مجموعه‌ای ‌از هنرمندان درگیر این قضیه شوند.
جان‌فزا افزود: خوشبختانه این طرح با موفقیت به سرانجام رسید و از سال گذشته تاکنون همه تلاش ما بر این بوده است که این قرآن را به عنوان تفسیر فرهنگ و هنر ایران به دنیا نشان دهیم اما متأسفانه مسئولان حمایت لازم برای نمایش این قرآن در کشورهای دیگر را نداشته‌اند.


وی یادآور شد: حتی در نمایشگاه قرآن که در واشنگتن برگزار شد و فرصت خوبی برای نمایش این قرآن بود هم نتوانستیم حضور پیدا کنیم؛ بنابراین درخواست ما از مسئولان مربوطه این است که این اثر فاخر را که تلاش مجموعه‌ای از هنرمندان ایران است را در دنیا نشان دهیم.
مدیر و سرمایه‌گذار پروژه نفیس‌ترین قرآن جهان با اشاره به تلاش برای به نمایش گذاشتن این قرآن در نمایشگاه‌های بین‌المللی عنوان کرد: تا این لحظه موفق نشده‌ایم در نمایشگاه‌های بین‌المللی قرآن در کشورهای دیگر، این قرآن را به نمایش بگذاریم؛ چراکه این مسئله نیازمند همکاری دولت‌ها و سازمان‌های مربوطه است، بنابراین ما انتظار داریم که مسئولان، نگاه ویژه‌ای به این قرآن داشته باشند.
جان‌فزا ادامه داد: از سوی دیگر باید اشاره کرد که اکنون تعداد مخاطبین خارجی این قرآن به دلیل توجه سایر کشورها به این قرآن، بیشتر از تعداد مخاطبین داخلی است و پیشنهادهایی از کشورهای عربی برای این قرآن وجود داشت و حتی پیشنهاد 8 میلیون دلاری هم ارائه شد ولی ترجیح ما بر این است که این قرآن در داخل باقی بماند و همه دوستان و اساتیدی هم که این قرآن را مشاهده کرده‌اند، بیان می‌کردند که سعی کنید این قرآن را در داخل کشور نگه دارید.
وی به ویژگی دیگر این قرآن اشاره کرد و گفت: ویژگی دیگر این قرآن این است که قابلیت چاپ و نشر را دارد و هر مؤسسه یا نهادی و حتی خیرینی که می‌توانند این کار را انجام دهند، ما آمادگی همکاری داریم و قبلا هم اعلام کرده‌ایم که عواید فروش این قرآن برای یک خیریه در استان اصفهان و احداث یک پرورشگاه برای کودکان بی‌سرپرست است و اگر خیرینی بتوانند این کار را انجام دهند، کار با ارزش و فاخری است که در ایران باقی خواهد ماند تا اینکه برخی کشورهای دیگر این اثر را از ما گرفته و به نام خودشان مصادره کنند.
مدیر و سرمایه‌گذار پروژه نفیس‌ترین قرآن جهان در پایان گفت: امیدوارم مسئولان ذی‌ربط و سازمان‌ها و نهادها، مخصوصا وزارت امور خارجه و سازمان ارتباطات و فرهنگ اسلامی و دیگر سازمان‌های مرتبط، به ما کمک کنند که این قرآن را در کشورهای دیگر به نمایش بگذاریم تا از هنر ایرانی آگاه شوند و از سوی دیگر در همین اوضاع متشنج منطقه هم مشاهده می‌کنیم که کشورهای عربی خواهان خرید این قرآن هستند؛ بنابراین بهتر است که این اثر به عنوان سفیر صلح و دوستی و سفیر فرهنگ و هنر ایران عرضه شود و این امر نیازمند حمایت مسئولان دارد؛ چون ما به عنوان بخش خصوصی نمی‌توانیم به صورت مستقیم با مسئولان دیگر کشورها وارد مذاکره شویم.
captcha