شعر و غنای تکنیکی موسیقی؛ دو شرط برای حمایت از آثار ارزشی
کد خبر: 3611889
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد:

شعر و غنای تکنیکی موسیقی؛ دو شرط برای حمایت از آثار ارزشی

گروه هنر: فرزاد طالبی با بیان اینکه تنها شعر و کلام ملاکی برای فاخر بودن موسیقی دینی و مذهبی نیست، اظهار کرد: به لحاظ موسیقیایی نیز باید آن کار استانداردهای لازم را داشته باشد تا بتوان به آن عنوان فاخر داد.

فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره فعالیت‌های دینی و مذهبی وزارت ارشاد در حوزه موسیقی چنین اطلاع رسانی کرد: ما در سال جاری برنامه مشخصی را تنظیم کرده‌ایم تا به واسطه آن بتوانیم موسیقی‌هایی که در آن به‌نوعی فرهنگ دینی و اسلامی مدنظر قرار می‌گیرد را بهتر حمایت کنیم. این چتر حمایتی نیز تنها به کارهایی اختصاص پیدا نمی‌کند که در مدح اهل بیت(ع) تنظیم شده است، بلکه کارهایی که در آنها فرهنگ و پیام اسلامی هم مورد توجه باشد از این پشتیبانی سود خواهد برد.

وی افزود: برای مثال یک ترانه اگر در پیام خود مروج فرهنگ نمازخوانی باشد، مطمئناً از دیدگاه وزارت ارشاد یک کار ویژه محسوب می‌شود و ما از آن حمایت خواهیم کرد. این حمایت نیز یک لطف نیست که ما بخواهیم از آن برای خود کلاهی درست کنیم، بلکه وظیفه هر مدیر و مسئولی در وزارت ارشاد است که در این جهت قدم بر دارد.

این مدیر موسیقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: البته ذکر یک نکته را ضروری می‌دانم، آن‌هم اینکه تنها شعر و کلام ملاکی برای فاخر بودن موسیقی دینی و مذهبی نیست، بلکه به لحاظ موسیقیایی نیز باید آن کار استانداردهای لازم را داشته باشد تا بتوان به آن عنوان فاخر داد، والا اگر غیر از این باشد نتیجه همانی خواهد شد که در برخی ترانه‌های مذهبی می‌بینیم. در این کارها تنها اشعار مدح ائمه(ع) هستند، اما موسیقی یا کپی است یا اینکه غنای تکنیکی ندارد.

طالبی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر این‌که حمایت ارشاد از ساخت موسیقی مذهبی تنها به پخش خلاصه می‌شود یا در زمان ساخت نیز این حمایت‌ها وجود دارد؟ چنین توضیح داد: اگر سفارش دهنده یک قطعه موسیقی ارشاد یا سازمان‌های وابسته به آن باشد، مسلما حمایت‌ها در حوزه تولید نیز وجود دارد، اما به طور کلی، بعد از ساخت یک قطعه موسیقیایی، وقتی کار برای ارزیابی به وزارت ارشاد ارجاع داده می‌شود، حمایت‌های ما آغاز می‌گردد. در این زمینه باید این نکته را هم اضافه کنم که موسیقی در کشور ما از طریق موسسات حمایت می‌شود و تولید کار دولتی در بازار موسیقی چندان جایی ندارد.
captcha