خریداری فونت «واضح» به منظور فراگیر شدن در چاپ و نشر قرآن
کد خبر: 3611988
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
حشمتی تأکید کرد:

خریداری فونت «واضح» به منظور فراگیر شدن در چاپ و نشر قرآن

گروه هنر: تاکنون غالب قرآن‌ها که با خط «عثمان طه» چاپ می شدند، رایگان در اختیار ناشران قرار می‌گرفت و لازم است اکنون حمایت و اهتمامی از سوی مسئولان به منظور خریداری مناسب امتیاز فونت «واضح» صورت گیرد تا این قرآن با قیمت مناسبی وارد بازار نشر شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدرضا حشمتی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از خط و فونت نوین قرآنی «واضح» که پیش از ظهر امروز چهارشنبه 31 خرداد در سالن کنفرانس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد، گفت: به هر حال ضمن تشکر از این گروه طراحی خوشحال هستیم که شاهد متوقف شدن چاپ مکرر قرآن کریم با استفاده از رسم‌الخط «عثمان طه» هستیم.

وی ادامه داد: البته هیچ‌گاه زیبنده نبوده و نخواهد هم بود که کشوری که مهد هنر خوشنویسی است اینچنین طی چند دهه خط رایجش برای خوشنویسی و کتابت قرآن «عثمان طه» باشد. البته برخلاف اطلاعاتی که ارائه شد و تعداد قرآن‌های چاپ شده با خط «عثمان طه» را بالغ بر 2 میلیون نسخه در سال اعلام کردند، باید بگویم که این امر سیر نزولی داشته و اکنون به رقم تقریباً یک میلیون نسخه رسیده است و این روند تنزلی همچنان نیز با سعی و تلاش مسئولان و حمایت از طراحان و خوشنویسان ادامه خواهد داشت.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: البته انجام چنین اقداماتی و موارد مشابهی که به طور حتم از این به بعد به شکل خودجوش و یا الگوبرداری شده از کار ارزنده دوستان به انجام خواهد رسید، به این معنی نیست که جهد و کوشش در این زمینه به سرانجام رسیده است و باید همچنان خوشنویسان به خطاطی و کتابت قرآن در سطح بالای کیفی توجه نشان دهند.

وی ادامه داد: خط و بالتبع آن فونت «عثمان طه» که تاکنون در چاپ و نشر قرآن از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله اموری است که به طور رایگان در اختیار ناشران قرار گرفته و لذا در هزینه‌های تمام شده چاپ قرآن چندان اثری ندارد؛ باید ترتیبی داده شود که این خط و فونت جدید وضع شده نیز با حمایت دوستان امتیازش به شکل منصفانه و معقولی از طراحان خریداری شود تا ناشران نیز راغب به چاپ قرآن با استفاده از این خط و فونت شوند؛ مثلاً قیمت تمام‌شده برای هدیه قرآن آن هم در شمارگانی بالا با استفاده از این خط و فونت چیزی در حدود حداکثر یکصد هزار ریال تمام شود تا همگی قادر به استفاده از آن باشند.

حشمتی در پایان سخنان خود گفت: معاونت قرآن و عترت نیز تمام‌قد به رواج این خط در عرصه چاپ و نشر کمک خواهد کرد و البته در حد بضاعت و نتوان نسبت به این مهم توجه خواهد داشت کما اینکه تاکنون نیز سالانه 200 تا 330 هزار نسخه قرآنی را تهیه می‌کند. 

captcha