ضرورت ایجاد اتاق فکر از سوی مجمع جهانی شهرهای اسلامی
کد خبر: 3611999
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰

ضرورت ایجاد اتاق فکر از سوی مجمع جهانی شهرهای اسلامی

گروه جامعه: رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی با تاکید بر ضرورت ایجاد اتاق‌های فکر برای کاهش معضلات کلا‌ن‌شهرها، گفت: باید برای رفع معضلات تهران و سایر کلان شهرها از سوی مجمع جهانی شهر اسلامی اتاق‌های فکری معرفی و به کارگرفته شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، مسعود نصرتی، رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی شب گذشته در سومین نشست هم‌اندیشی و هم‌آوایی آینده شهری ایران که با محوریت سنجش وضعیت پایداری در کلانشهر تهران به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با تاکید بر ضرورت ایجاد اتاق‌های فکر برای کاهش معضلات کلا‌ن‌شهرها، گفت: باید برای رفع معضلات تهران و سایر کلان شهرها از سوی مجمع جهانی شهر اسلامی اتاق‌های فکری معرفی و به کارگرفته شود.

نصرتی با اشاره به تجربه موفق قزوین در اداره شهر از طریق درآمدهای پایدار شهری و استفاده از کارگرو‌های نخبگان در این مسئله گفت: این کارگروه‌ها در تمام شهر شکل‌گرفته که به‌صورت دغدغه‌مدار و با علاقه به موضوعات شهری کمک کردند. از این رو در سایر کلانشهر‌ها باید از تجارب این افراد استفاده کرد؛ این گروه هفت مرحله بازنگری و تجدید شد؛ که در کنار گروه‌های تصمیم‌گیر تصمیم‌سازی کردند.

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی تصریح کرد: ما اجتیاج داریم که در تمام شهرها اتاق‌ فکر‌ها و کارگروه‌هایی از جنس این نخبگان داشته باشیم. اینها می‌توانند پل ارتباطی بین شهر و شهروندان باشند؛ چراکه از جنس شهروندان هستند و خدمات اجتماعی شهروندان را پوشش می‌دهند؛ دغدغه‌ها و گرفتاری‌ها اینجاست که به این موضوع توجه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه امروز بیش از 27 هزار تجربه موفق با راه حل‌های جهانی از سال 1996 در سازمان ملل در عرصه مدیریت شهری جمع‌آوری شده است، ادامه داد: مشکلات‌شهرها در داخل خود شهر‌ حل نمی‌شود و بخش گسترده‌ای از آن در بیرون از شهر اتفاق می‌افتد؛ با استفاده از تجارب و تخصصی که در ایران اسلامی وجود دارد، باید بپذیریم که دوره سعی و خطا کردن دیگر به سرآمده، چراکه حقوق شهروندی و سرمایه‌هایی که در تهران و کلان شهرها از دست رفته دیگر قابل دستیابی و تکرار نیست.

به گزارش ایکنا در ادامه این مراسم، پوستری با موضوع دریاچه ارومیه که نشان دهنده روند نتیجه بخش احیاء دریاچه ارومیه بود به معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تقدیم شد. بر روی پوستر نوشته شده است: سپاس آقای رئیس جمهور، فلامینگوها به ارومیه بازگشتند، این یک تغییر واقعی است. برای بازگشتن همه فلامینگوهای ایران باید ادامه دهید.

به گزارش ایکنا، این مراسم و با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که در انتهای آن ضمن اعلام پنل‌های موضوعی از کتاب «باغ شهر صفوی قزوین» به قلم ویدا نوروز برازجانی و محمدرضا جوادی نیز رونمایی شد.
captcha