حساسیت روحانیت نسبت به سند 2030 در راستای رسالت حوزه است
کد خبر: 3612113
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
استاد حوزه:

حساسیت روحانیت نسبت به سند 2030 در راستای رسالت حوزه است

گروه اجتماعی: استاد حوزه با اشاره به مقاومت حوزویان در مقابل اسناد استکباری، انقلاب اسلامی را محصول مقاومت در مقابل یکی از این اسناد دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‏‎المللی قرآن(ایکنا)از قم، حجت‎الاسلام علی جعفری ظهر امروز 31 خرداد در نشست علمی بررسی سند آموزشی 2030 در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: تجربه سند 2030 امکانی به ما می‎دهد که بتوانیم از این سند در راهبردهای جدید در حوزه آموزشی استفاده کنیم.
وی افزود: سنت تاریخی روحانیت در حساسیت نسبت به سندهای بین‎المللی یک مساله تاریخی و بسیار مهم است؛ از زمان بررسی سند دارسی که میرزای شیرازی نسبت به آن حساسیت نشان داد و سپس در قرارداد رویتر، ورود ملاعلی کنی و... شاهد حضور گسترده روحانیت در این عرصه بوده‎ایم.
دبیر این نشست علمی بیان کرد: انقلاب اسلامی اسلامی نیز از یک سند آغاز شد؛ قیام 15 خرداد نسبت به لایحه کاپیتولاسیون انجام شد و حساسیت امام موجب تبعید ایشان شد و تحولات بعدی که در این عرصه شکل گرفت.
وی گفت: پس از انقلاب نیز سابقه برخورد و حساسیت روحانیت نسبت به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض در حوزه زنان در مجلس انجام شد که در تهران و در حوزه حساسیت های بسیاری  نسبت به آن صورت گرفت و مرکز مطالعات زنان حوزه در حساسیت به این سند هویت خود را پیدا کرد.
جعفری بیان کرد: پس از این رویداد سند 2030 از نقاط چالش برانداز چالشی است که مجادلات خاص خود را داشت؛ ولی در این زمینه به نسبت نظام دانشگاهی و حوزوی کشور، حساسیت‎هایی که در سنت تاریخی خود داشتند به دلایلی کمتر بود.
وی گفت: متغیر اصلی و تعیین کننده در مدیریت این داستان، ورود شخص رهبری بود؛ یعنی ارکان کشور زیربار آن رفته بود و روحانیت نیز حساسیت قاطعی نشان نداد ولی رهبری ورود کردند و اجازه اجرای این سند را ندادند.
استاد حوزه تصریح کرد: این سند، آموزش‎های رسمی حوزه را نیز مد نظر داشت و بعید نبود که در آینده نه چندان دور وقتی نظام آموزشی کشور به کلی از سوی غرب فتح شد به سراغ حوزه نیز می‎آمدند و اگر رهبری اقدام نمی کرد در آینده اتفاقات بدی رخ می‎داد.
captcha