به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از قم، دکتر سینا کلهر مدیرکل فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست بررسی سند 2030 در قم گفت: سند 2030 کنار گذاشته نشده است بلکه سند 2030 آموزشی کنارگذاشته شده است؛ این سند یک برنامه 15 ساله برای تغییر جهان است؛ سند اصلی دارای یک هدف شماره 4 است که مبتنی بر هدف آموزشی است؛ محل اعتراض در حوزه برنامه ملی آموزش است.
وی افزود: در اینجا سه سند داریم که اولین آن مبتنی بر تغییر جهان است؛ همه مباحث دیگر ذیل این برنامه 15 ساله تغییر جهان تعیین شده است؛ یکی از مسایلی که مطرح شده آن است که استقلال ملی ما با این اسناد نقض شده است ولی این مساله پیچیدگی دارد.
کلهر تصریح کرد: در این سند اصلی در 6جایگاه بیان شده است که استقلال و حاکمیت ملی کشورها را به رسمیت میشناسیم ولی این سند در همین حال استقلال ملی را نقض میکند؛ در هیچ کدام از این اسناد در خصوص همجن سگرایی هیچ جمله ای بیان نشده است؛ اتفاقا تاکید کرده است که متناسب با مقتضیات ملی این کار ار انجام دهید ولی بیان می کند که همه انسان هایی که به هر دلیلی که طرد شده اند، باید آموزش آنها به رسمیت شناخته شود.
مذیرفرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس بیان کرد: در بیانیه اینچوان بیان شده است که آمار این افراد باید اعلام شود و به سازمانهای بینالمللی گزارش شود و بیان کند که چه کاری برای آنها انجام داده است؛ به همین جهت این سند بسیار پیچیده است.
وی گفت: سندی که میخواهد جهان را دگرگون کند 3هدف خود را بیان میدهد؛ اولین هدف بیان میکند به دنبال تحقق چیزی هستند که اهداف توسعه هزاره از جمله رعایت حقوق بشر برای همه، تحقق تساوی جنسیتی و توانمندسازی زنان به آن نرسیده است؛ یعنی در 15 سال آینده باید این امور محقق شود.
وی تصریح کرد: در جای جای سند وعده جهان عاری از خشونت و بدون گرسنگی و همراه با خوشبختی داده شده است؛ این سند قدرتمند و دارای روح مستقل است؛ امروزه در اسناد سعی شده است که قدرت اغنایی داشته باشد؛ در این اسناد سعی میشود که خود را جزیی از مردم عام جهان معرفی کند.
کارشناس مسایل فرهنگی تصریح کرد: در سند بیان شده است که نباید کسی ازاین غافله عقب بماند یعنی هیچ کشوری نمیتواند خود را از این حرکت منع کند؛ به صراحت تایید شده است که همه کشورها این سند اصلی را پذیرفته اند از جمله ایران که در مراحل امضای آن حضور داشته است ولی پس از هر ابلاغی به اولویتهای ملی اشاره میکند.
وی گفت: در این سند 17 هدف اصلی و بیش از 100 هدف فرعی وجود دارد؛ این سند بر اساس نیازهای فقیرترین و آسیب پذیر ترین اقشار نوشته شده است یعنی اقلیت های دینی و انحرافات مذهبی و جنسی و... تحت پوشش قرار میگیرند؛ یعنی در 15 سال اخیر قرار است که این گروهها توانمند شوند.
وی افزود: در این سند 7 اولویت بیان شده است که اولین قلمرو، مساله حقوق بشر است؛ در بند 19 صفحه 18 بیان شده است که بسط حقوق بشر از هرچیزی مهمتر است؛ مساله اساسی سند حقوق بشر است و به همین خاطر نیز بحث آموزشی اهمیت پیدا کرده است.
مدیرکل فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جایگاه ما در این سند معلوم است؛ در این سند سه دسته کشور وجود دارند که شامل کشورهای عقب مانده آفریقایی یا کشورهای مرتبط با شرایط خاص دارند و یا کشورهای در حال توسعه است که کشور ما در بخش سوم قراردارد.
وی تصریح کرد: حکم سند کاملا مغایر با سطر ماده عمل میکند یعنی در بالای حکم کلمات فریبکارانه بیان میشود ولی در متن سند کلامی کاملا مغایر با اصل حکم عمل کرده است.
کلهر بیان کرد: تعهد سخت تعهدی است که اگر کشور این سند را اجرا نکند کشور را دچار تحریم می کند ولی اسناد 2030 شامل تعهد سخت نیست ولی یک رویه ای از 40 سال پیش در جهان رخ داده است که برای اینکه حقوق ست محقق شود آن را با حقوق نرم محقق میکنند؛ یعنی بیان میشود که کشور پذیرنده با اراده خود در این سند مشارکت کرده است.
وی گفت: بار اصلی این سند روی حوزه آموزشی است؛ تنها حوزهای که برای آن سند تهیه شده است، در عرصه آموزش 2030 است؛ هدف این سند آموزشی کیفیت افزایی مادام العمر است که شامل 7 هدف جزیی است؛ آموزش ابتدایی متوسط رایگان با کیفیت، پیش دبستانی، عالی و فنی حرفه ای و بزرگسالان اولین هدف ذکر شده است یعنی برای هر چهار حوزه در هدف اول مد نظر قرار گرفته است که کاملا استقلال ملی را هدف گرفته است.
وی تصریح کرد: سه هدف دیگر شامل تضمین سواد خواندن و نوشتن و حساب کردن، برابری جنسیتی و آشنایی تمام دانش آموزان با حقوق بشر و شهروندی جهانی است که هدف آخر به عنوان مهمترین هدف بیان شده است.
این کارشناس فرهنگی بیان کرد: در کنار این سند آیین نامه ملی 2030 نیز نوشته شده است؛ این سند توسط سه وزیر رونمایی شده است و با حضور 19 وزیر تنظیم شده است ولی امروز کسی مسئولیت آن را قبول نمی کند.
وی افزود: در سند داخلی نوشته شده که ضروری است همزمان با دستورکار جهانی اقدام ملی برای همکاری ملی در عرصه محتوای جهانی صورت گیرد.
مدیرکل فرهنگی مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: 2030 تنها در حوزه آموزش متوقف شده است و در اسیر حوزهها با قدرت ادامه پیدا میکند؛ سه سال پیش نامهای به چند دستگاه در حوزه افزایش فرزندآوری فرستادم ولی هیچ جوابی ندادند ولی مشاهده کردیم که در سازمان ملل این برنامه انجام شده است و 7 دستگاه ملی ما اطلاعات کشور را به آنها در قالب قردادهای مالی دولتهای مختلف به آنها داده شده است ولی این اطلاعات در اختیار ما که یک دستگاه داخلی بودیم قرار نگرفت.