ضرورت حمایت از گروه‌های طراح فونت قرآنی
کد خبر: 3612134
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
اظهارنظر کارشناسان در مورد فونت «واضح»؛

ضرورت حمایت از گروه‌های طراح فونت قرآنی

گروه هنر: کارشناسان و مسئولان امور قرآنی حاضر در مراسم رونمایی از فونت قرآنی«واضح» به اظهار نظر در مورد وجوه فنی و هنری این فونت که به همت گروه «افق رویداد» به سرانجام رسید پرداختند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)از جمله کسانی که در مراسم رونمایی از فونت قرآنی «واضح» که پیش از ظهر امروز در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور به اظهار نظر در مورد آن پرداختند ابتدا می‌توان از سعید پورعلی؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نام برد که در سخنان کوتاهی گفت: آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن یکی از مسائل مهمی است که متأسفانه در سالهای اخیر به جهت تعدد رسم‌الخط‌هایی که از آنها برای کتابت قرآن استفاده می‌شوند در آن ناکام مانده‌ایم.

وی با تقدیر اقدام اخیر در طراحی فونتی قرآنی گفت: سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه‌های قرآنی باید به این مهم یعنی رفع موانع پیش رو در زمینه روخوانی و روانخوانی قرآن اهتمام و توجه ویژه‌ای داشته باشند و با عمومیت دادن به آن به دور از شتابزدگی  به حمایت از کارهای صورت گرفته مشابه بپردازند.

از عدم ارزیابی شتابزده «واضح» تا ضرورت حمایت از گروه‌های طراح فونت قرآنی

پورعلی با اشاره به اینکه «عثمان طه» نیز بیشتر از آنکه دارای قابلیت در ماهیت خود باشد به واسطه حمایت و تبلیغ مناسب تبدیل به رسم‌‎الخطی رایج در کتابت قرآن شد، تصریح کرد: قطعاً این خط نیز باید به دور از نوع غرض‌ورزی علاوه بر اینکه مورد حمایت قرار گرفته که در گروه طراحان آن ایجاد انگیزه خواهد کرد، مورد نقد فنی و زیباشناسانه قرار گرفته تا به اوج بلوغ و شکوفایی برسد.

حسن بیادی؛ عضو هیئت امنای سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور نیز به ایراد سخن در این مراسم پرداخت و گفت: وقتی از «عثمان طه» صحبت به میان می‌آید ‌چیزی که موجب شده است تا این خط همچنان به عنوان یکی از خطوط رایج در کتابت قرآن از اعتبار لازم برخوردار باشد پرهیز از نگاه قومیتی و حکومتی است.

وی ادامه داد:«عثمان طه» ایراداتی زیادی دارد اما برحسب حمایت و تبلیغ مطلوبی که از آن به عمل آمد توانست به چنین محبوبیتی در جهان اسلام در زمینه کتابت قرآن نائل شود؛ علاوه بر این ما حتی در مورد پاکستان هم دارای رسم‌الخطی مخصوص به خود آنها هستیم که سراسر ایراد و اشکال است اما از سوی آنها پذیرفته شده است و کاربرد دارد و لذا نباید با نگاهی قومیتی و حکومتی چنین تصور شود که این فونت نسبت به دیگر تجارب در این زمینه ارجح است بلکه باید به این نکته توجه شود که «واضح» برای اینکه قرآن روان و ساده خوانده شود مورد طراحی قرار گرفته است.

از عدم ارزیابی شتابزده «واضح» تا ضرورت حمایت از گروه‌های طراح فونت قرآنی

احمد حاجی‌شریف؛ معاون ارتباطات سازمان دارالقرآن‌الکریم نیز از جمله کارشناسانی بود که در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: آنچه که در بروشور معرفی این فونت در بخش مطالب مربوط به مراجع عظام  به آن اشاره شده است با آنچه که در عمل شاهد اجرای آن بوده‌ایم متفاوت است چرا که این مسئله دو بعد دارد یکی بعد خوشنویسی و آموزشی است و بعد دیگر بعد کتابت است؛ تأکید مراجع در جایگزینی خط با خطوط ایرانی ناظر بر بعد کتابت قرآن است و این پروژه بیشتر در مصارف خوشنویسی و آموزشی کاربرد دارد.

وی ادامه داد: طراحان این فونت در اجرای رایانه‌ای آن می‌توانند هر دو شکل طراحی را برای مختار کردن تایپیست قرار دهند هم شکل واضح آن که مصرف آموزشی دارد و هم شکل هنری آن را که بیشتر به جنبه‌های هنری و زیبایی‌شناسانه آن مربوط است.

محمد بابایی؛ مدیر اجرایی دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم نیز دیگر کارشناسی بود که در این مراسم ضمن تقدیر از تلاش دوستان در طراحی این فونت گفت: سرعت عمل بالا از ویژگی طراحان این فونت است و ما در شرایط کنونی باید بپذیریم که برای کتابت قرآن باید از فونت‌های گوناگونی استفاده کنیم به ویژه اینکه در چنین شرایطی نشر دیجیتال بیشتر از نشر مکتوب در حال اجراست و مورد مطالبه جدی جامعه است.

از عدم ارزیابی شتابزده «واضح» تا ضرورت حمایت از گروه‌های طراح فونت قرآنی

وی افزود: به هر حال در کنار مسائل هنری باید به خوانایی قرآن نیز توجه شود که این کار تا حدود زیادی در «واضح» مورد توجه قرار گرفت اما این خط و فونت همچنان جای برای تحول و تصحیح شدن دارد.

این گزارش حاکی است در پایان این مراسم و پیش از رونمایی رسمی از فونت قرآنی «واضح»، رضا سلامت‌پناه؛ معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه و دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، علی کاظمی نماینده مردم اردل، کوهرنگ، فارسان و کیار در مجلس شورای اسلامی هر کدام موارد مشابهی را در مورد این فونت قرآنی و همچنین ضرورت حمایت از تلاش گروه های فعال در زمینه طراحی فونت ایراد نمودند.

   

        

captcha